CITAT (Gunilla T @ 03-05-2016, 07:15)

Det blir nog omöjligt att skapa vindskydd genom att plantera växter intill Magnolian, den blir stor så småningom och dessutom gillar inte Magnolia rotkonkurrens av alltför hungriga och törstiga växter.
Hur har du gjort när du planterat den? Vad är den planterad i? Tung lerjord är inte en bra växtplats för Magnolia.
Hmm jag såg Gunnels program för ett tag sedan om tre män som samlade på magnolior. Hemma hos en av dem var det som en djungel med träd och rodendendron så jag tänkte att det var ett alernativ...
Själva planteringsgropen gjorde jag by tje book med sur jord och dränering...men buskens rötter kanske är så stora ni att de nått lerkanten...
CITAT (Huggorm @ 03-05-2016, 08:43)

Om den får stora, frodiga löv behövs inget vindskydd. Hur såg de ut i höstas? Sedan är ju det där med vind relativt. Bor du på den skånska slätten eller i ett mer kuperat område där vinden bromsas upp?
De har sett ut att må bra och det är som sagt bara i år den inte har köttiga knoppar...
Det är ett fält framför huset, det blåser inte jämt men när det gör det då viftar magnolian friskt.