Sverige var tidigt igång med att elektrifiera järnvägen. Provdrift började 1905 och 10 år senare elektrifierades Malmbanan. Sen skedde en ganska snabb övergång till eldrift så ungefär på 50-talet var de flesta järnvägar elektrifierade. Orsaken var till stor del att allt kol till ångloken måste importeras och vi hade mycket billig vattenkraft. Exempelvis Tyskland var mycket trögare. Man startade visserligen tidigare med provdrift än Sverige och flera tidiga ellok i Sverige var tyska men sen ASEA kommit igång upphörde det. Tyskland hade å andra sidan tillgång till billigt kol så ångloken höll ut länge. När de skulle fasas ut fanns det driftsäkra diesellok så många linjer fick dieseldrift, även huvudlinjer. El till ellok måste genereras i kolkraftverk. Nu är mycket elektrifierat men inte som i Sverige. Kort förklarat.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|