CITAT (Bengalow @ 23-05-2016, 19:06)

Nej, jag vet inte ett dugg om ögonsjukdomar, mer än att jag är starkt närsynt själv, och har haft linser sedan 1964. Min fru däremot har jobbat på ögonklinik/syncentral i mer än 20 år, så berätta vad du har så skall jag fråga henne.
På ögonkliniken kan man inte heller trolla med knäna. Dom har en väntetid, som baseras på det mest akuta till det minst akuta, och även om man tycker att det är besvärligt, så får man finna sig i väntan. Gråstarr tillhör de mest vanliga sjukdomarna bland äldre, och såklart blir det många i kön för operation. Du har ju ändå tur i oturen att råka ut för det nu, när man går hem nästan direkt efteråt. Förr var det 14 dagars sängliggande helt stilla. Och du, ögon går inte att transplantera, då de är ett utskott från hjärnan.
I det hela tycker jag, att du inte tar tillvara på det positiva av behandlingar - allt är skit. Du blir inte yngre, och med åldern kommer krämpor, som man inte kan annat än bromsa - inte bota. Det är t.o.m. så att man kan dö av det...You ask me!!!
nu var det väl väntetiden som det gällde.
du tycker man skall vara tacksam för vården och då spelar väntetid ingen roll?
medans t.ex jag ser att man missköter vården såtillvida att man inte ser till att det finns förutsättningar för personalrekryteringar.
folk dör faktiskt i vårdköerna helt i onödan.
den personal som finns jobbar o är oftast engagerade och gör vad de kan men det hjälper ju inte när köerna blir längre o personaltätheten mindre.
varför ser det inte lika ut ute i europa? har tyska vänner som lämnat Sverige pga dålig vård,i tyskland får du vård direkt. undersökning ena dan o operation nästa .
har sjukvården mer resurser i tyskland trots lägre skattetryck eller kan det bero på att de organiserat sjukvården annorlunda?
Har du privat försäkring i Sverige finns det plötsligt resurser och garantier för vård direkt. Är inte det konstigt?
ulf