Om man får en behandling i tid eller måste vänta länge hänger lite på hur man kan tala för sig. Det är större risk att en snäll o mindre krävande person kan råka illa ut än en som inte ger sig förrän han/hon fått sin undersökning
Jag kan hålla med Bengalow att det är svårt att utifrån sin egen horisont bedöma om svensk sjukvård har försämrats såvida man inte är ett sjukdomsfall som åkt jojo ut och in i sjukvården i många år.
En sak som är bra är att om något bedöms att ha gått snett, som kan det göras en "Lex-anmälan" för att få utrett om sjukvården gjort något fel och vad som i så fall måste rättas till för att samma misstag inte skall upprepas.
Dock skulle listan över lyckade diagnoser, medicinering, operationer, läkarråd osv kunna göras mycket lång, vilket dock inte får innebära att man slår sig till ro utan ständigt ser över sin verksamhet om den kan bli bättre.
Jag har tidigare jobbat inom handikapporganisationerna och på den tiden fanns ett väl utvecklat remissförfarande ang frågor som bla berörde sjukvård inom de sk handikappråden. Jag tror de numera är nedlagda och vem som är remissorgan om funktionsnedsättning och sjukdomar vet jag inte.
Man kanske skulle inrätta någon form av Medborgardialog inom frågor som faller inom Landstingens ram, där man fick möjlighet att påtala det som man upplever som mindre bra tex inom sjukvården.
|