Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nyplanterad körsbär angripen av?
          Luppen
          Inlägg 30-05-2016, 20:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 57 718

Planterade ett körsbärsträd för 1, 5 mån sen... Nu finns knappt några blad kvar, det är myror, larver och nåt mer som äter på det.
          Vad göra?
          Gräva upp och kasta? Klippa bort allt? Finns det nån räddning??
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  20160530_204405_1024x1820.jpg ( 224.15k ) Antal nedladdningar: 45
          Bifogad fil  20160530_204424_1024x1820.jpg ( 188.85k ) Antal nedladdningar: 45

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          eskil43
          Inlägg 02-06-2016, 17:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem nr: 70 586

Ja, faktiskt- en plantskoleodlare sedan 1965, med mycket omfattande praktiskt odlings erfarenhet av vedartade växter (då i flera miljoner plantor) både som containerodlade, men framförallt på friland. Jag har även fört statistik av kundernas misslyckanden under många år, framför alt under tiden 1988 till 2008. Hälsningar Eskil43

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 03-06-2016, 06:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 150
          Medlem nr: 82 744

CITAT (eskil43 @ 02-06-2016, 18:30) *
          Ja, faktiskt- en plantskoleodlare sedan 1965, med mycket omfattande praktiskt odlings erfarenhet av vedartade växter (då i flera miljoner plantor) både som containerodlade, men framförallt på friland. Jag har även fört statistik av kundernas misslyckanden under många år, framför alt under tiden 1988 till 2008. Hälsningar Eskil43

Okej, tack för ditt svar men det jag var ute efter var en systematisk och dokumenterad undersökning eftersom som du angav så precisa siffror. För att veta vad misslyckandet beror på måste man konstatera det på plats men det kanske du gjorde?

Jag vet att det inte är så ovanligt att man gräver en planteringsgrop i tung lerjord och planterar växten där, möjligen fyller man botten med grus vilket bara förvärrar saken, allt vatten samlas i en sådan fördjupning och växten drunknar. Väldränerat är viktigt och då kan/bör man också vattna ordentligt vid nyplanteringar.

Citera
          eskil43
          Inlägg 03-06-2016, 16:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem nr: 70 586

CITAT (Gunilla T @ 03-06-2016, 07:47) *
          Okej, tack för ditt svar men det jag var ute efter var en systematisk och dokumenterad undersökning eftersom som du angav så precisa siffror. För att veta vad misslyckandet beror på måste man konstatera det på plats men det kanske du gjorde?

Jag vet att det inte är så ovanligt att man gräver en planteringsgrop i tung lerjord och planterar växten där, möjligen fyller man botten med grus vilket bara förvärrar saken, allt vatten samlas i en sådan fördjupning och växten drunknar. Väldränerat är viktigt och då kan/bör man också vattna ordentligt vid nyplanteringar.

Och hur mycket vatten är 'vattna ordentligt vid nyplantering'? Och när ska man vattna vid nyplantering?
          Att konstatera att växten har dött/tagit skada av syrebrist behöver man inte besöka planteringsplatsen, det räcker utmärkt att man ser växten.
          Du kan fundera lite på följande frågeställning; vilken detalj av dessa tre är viktigast för en lyckad etablering; Rikligt med vatten - tillräckligt med näring- syre i jorden.
          Hälsningar Eskil43

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 06:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon