Jörgen - Jag har varit hos alltför många trädägare som med sorg tagit bort sitt gamla fruktträd och sedan planterat ett nytt som bara ett par år efteråt fick samma angrepp.... därav dessa lite trista råd!
Vill man minska smittorisken maximalt tar man bort kräftsjuka träd under torraste perioden i JAS, juli, augusti, september då andra träd har som bäst förmåga att inte få angrepp av de sporer som då flyger omkring. Det är med fukten i luften sporerna sprider sig.
Vill man dessutom minska risken maximalt för att det nya trädet ska få svampen bör man vänta en säsong med att plantera dit det.
Resterna av det fällda kräftsjuka trädet bör fraktas bort eller brännas så snart som möjligt efter fällningen.
Det finns inga äppelsorter som är kräftresistenta, men det finns mer eller mindre mottagliga sorter och i övrigt är det planteringsställe (väldränerat och ej styv ler) och skötsel (riktig beskärning och trädhygien) som avgör om man får kräfta i sina träd eller ej. Att börja med E-plantmärkt är dessutom bra, även om de i första hand garanterar sortäkthet (och därmed härdighet) och virusrensat. Jag har dock sett få E-plantmärkta träd med kräfta så jag tror att den goda start de får gör dem starkare mot kräftsporernas angrepp också.
--------------------
|