Problemet är att många sätter likhetstecken mellan åsikt och person. Om någon har en i ens egen uppfattning "idiotisk åsikt" så sätter man stämpeln "idiot" på personen och sen är cirkusen igång. Den som varit mest i kulregnet sista tiden är Gita, men även andra har fått ta emot en del kulor också.
Det är lätt att ligga i den bekväma allmänna åsiktskorridoren och hela tiden har de "rätta" åsikterna, men vågar man sig utanför och sticka ut med obekväma åsikter kan det börja blåsa rejält. Jag beundrar personer, som vågar sticka ut och komma med infallsvinklar som är allt annat än bekväma, det är av dem, som man lär sig.
Jag vill inte peka ut vilka, som ligger inom och utanför denna åsiktskorridor, men ni kan själva räkna ut vilka de är.
Viktigt att komma ihåg är att i många fall finns inte EN sanning, det som är rätt för en person, kan vara fel för en annan och tvärtom. Så om någon tycker helt olika mig, behöver jag inte hetsa upp mig och hugga direkt.
En svårighet med ett diskussionsforum är att man inte känner personerna så väl tex kan man ju trycka på en öm punkt utan att man vet om det. Men man kan ju alltid be om ursäkt, om man råkar skriva något som "tar hårt"
Ändå tycker jag att tonen mellan Stintan och Gita varit mer försonlig sista tiden, så allt är ju inte elände här på forumet.
Men kan vi anstränga oss att fokusera på SAK och inte på PERSON i fortsättningen är mycket vunnet.
|