CITAT (malarmaster @ 26-08-2016, 14:36)

precis så är det.
Ett förbud mot slöja i grundskolan hade kanske varit på plats men det lär säkert många tycka är ett ingrepp i den personliga integriteten.Och då skickar föräldrarna ungarna till någon islamsk skola.Det finns en i Växjö och där är ALLA tjejer oavsett ålder försedda med slöja och pojkarna går i traditionell arabisk klädsel.Vet inte om det finns något undantag men då jag jobbade i en lägenhet någon vecka mittemot slog det mig vilken klädsel de hade på rasterna.
Det var då jag beslutade mig för att jobba för att förbjuda religiösa friskolor oavsett religion.
hur funkar simundervisningen nuförtiden? idrottslektionerna?
Är det den skolan som brann ner, men enl lokaltidningen skall den byggas upp igen. Det bästa hade varit om den hade stängt för gott och eleverna hade få gå i vanliga skolor och slippa indoktrineras i en religion som
lever kvar på 1400-talet (det var väl då Mohammed "kokade ihop" sin religion)
CITAT (Aqvakul @ 26-08-2016, 16:53)

"En fransk domstol har beslutat att riva upp det omdiskuterade burkini-förbudet.
Att förbjuda burkini är en kränkning av grundläggande friheter, enligt beslutet.
Det är Frankrikes högsta förvaltningsdomstol, Conseil d'État, som preliminärt häver burkini-förbudet i den lilla staden Villeneuve-Loubet på Rivieran. Beslutet väntas i sin tur påverka liknande förbud som införts i ett 30-tal andra orter i Frankrike.
Enligt domstolen kan lokala myndigheter bara inskränka individens rättigheter om det finns en ”bevisad risk” att den allmänna ordningen störs.
Beslutet gäller fram till dess att ett definitivt beslut är fattat, meddelar domstolen enligt Reuters."
AB 2016-08-26
Hur kan det vara en "frihet" att tvingas ha på sig burkini. Lite förvånade att detta sker i Frankrike som har varit lite av ett föredöme att ha regler som begränsar slöjanvändandet i olika sammanhang.