Full version: Avslöjade
Mjärden
Hur skall vi få den stora mängden kvinnor att ta av sig slöjan = symbolen för kvinnoförtryck. Ett sätt är att informera flickor att när de blir 18 år och myndiga kan de själva bestämma, om de vill ha slöjan på eller ta av den.
En annan idé är att införa den "slöjfria dagen" vid ett visst datum i Sverige, då kvinnor kan markera att de vill slippa slöjan genom att symboliskt ta av den.

Om vi backar tiden 50 år bakåt, så fick inte kvinnor klippa sitt hår som medlemmar i Pingstkyrkan. De hade ofta knut eller svinrygg för sitt långa hår. Men så gjorde en del ungdomar uppror och klippte sig och det spred sig snabbt i de olika församlingarna. Nästa steg var att en del äldre kvinnor följde efter bl a min mamma, vilket inte gillades av en del äldre kvinnor i församlingen. Men min mamma svarade bara att "religionen sitter väl inte i håret" och därmed blev det ingen vidare diskussion.

Min förhoppning är att det på sikt skall bli en liknande "revolution" inom de muslimska leden och att kvinnor börjar att ta av sig slöjan, förbud är ingen bra väg att gå.
*Stintan*
Är det inte förtryck att tvinga dom att ta av sig slöjorna? Bara undrar.
silos
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2016, 02:42) *

Precis,så tänker även jag!

malarmaster
Stintan,du menar att ett förtryck (att tvingas bära) skulle ersättas av ett nytt (att tvingas inte bära)?

Givetvis måste det vara frivilligt men det är en helt religiös fråga.
problem kan ju idag uppkomma på arbetsplatser där slöja är ivägen av olika orsaker.
Jag påstår dessutom att det främst är de muslimska männen som skall bearbetas.
Sedan ser jag inget fel i att människor som kommer hit anpassar sig till vår klädkod och vår kultur.
jag blir genuint upprörd när jag ser bilder på svenska kvinnliga politiker som bär slöja när de besöker invandrarområden (t.ex sahlinskan som gjort det ett antal gånger).
Om man gör det i ett muslimskt land är en sak men i Sverige skall man stå för det svenska och tjäna som förebild för invandrarna.
Vill man bo i Sverige kräver jag att man anpassar sig,lär sig språket och accepterar vårt samhälle.
Annars går det som det gör nu,vi bygger ett enormt utanförskap och där bägge parter hjälps åt att bygga murar.
Svenskarna genom att vara mesiga,invandrarna genom ett religionsförtryck.
Huggorm
Steg ett är att undanröja de muslimska "sedlighetspoliser" som finns i miljonprogrammen. De har utnämnt sig själva till att hålla efter muslimer som anammar för mycket av svenska värderingar och traditioner, om de se kvinnor som slutat bära slöja säger de ifrån och om inte det hjälper börjar de antasta kvinnan för att få henne att göra som de vill. Dessa personer är en absolut katastrof för integrationen och myndigheterna måste helt enkelt se till så de försvinner. Sedan har familjerna också ofta konservativa idéer och tvingar sina kvinnor att uppfylla medeltida islamska normer och det är svårare att komma åt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
jag tycker också att man skall anpassa sig till landet dit man flyttar.

om vi åker till deras länder måste vi också anpassa vår klädsel och t.ex. hör burka och niqab inte till vår livsastil.

vad tycker ni om burkini i simhallar? när dom går in i badet i burkini och utan att duscha innan?
Aqvakul
Det snuskigaste i svenska simhallar är alla killar som har kalsonger under badbyxorna....
CITAT (Aqvakul @ 26-08-2016, 09:40) *
Det snuskigaste i svenska simhallar är alla killar som har kalsonger under badbyxorna....

ja det är likadant
kolonista
Jag tänker på kvinnan på stranden i Nice. Hon sitter där korrekt klädd enligt hennes patriarkala kulturs synsätt och
då blir hon omringad av inte mindre än fyra manliga franska poliser som beordrar henne att klä av sig. Snacka om att män förnedrar kvinnor.
segelbåt
CITAT (kolonista @ 26-08-2016, 10:17) *
Jag tänker på kvinnan på stranden i Nice. Hon sitter där korrekt klädd enligt hennes patriarkala kulturs synsätt och
då blir hon omringad av inte mindre än fyra manliga franska poliser som beordrar henne att klä av sig. Snacka om att män förnedrar kvinnor.

Fast Frankrikes lagar bestäms väl inte av endast män?
malarmaster
... tänker motsatt situation där kvinnan visat sig utan slöja och blir !stenad!.
Eller kör bil och hamnar i fängelse....

det handlar om kulturkrockar,skall vi tillåta att europa går bakåt eller skall vi hålla fast vid vår utveckling de senaste hundra åren?
Det var skamligt även för svenska kvinnor att visa håret fram till c.a 1850-60.
Även i min barndom gick landsbygdsbefolkningen i hycklen och jag kommer ihåg farmor som alltid utomhus bar hatt eller hyckle och då snackar vi 60-tal.
Det var också ett religiöst påfund parad med manligt griseri.
Skall vi tillbaks?
i min värld är slöjan ett uttryck för religiöst förtryck och ett medel för muslimerna att se till att kvinnan inte är jämställd utan hålls tillbaka.
vi har i Sverige kämpat i 100 år mot att religionen skall ha stort inflytande på politik o vardag.
Vi är det land i världen som kommit längst i jämställdhet (även om det är mer att göra).
skall vi tillbaks?

Invandrarna måste lära sig att de inte bor i sitt hemland,här gäller andra regler.
Såg ett program i gårdagens tv om en lärare som kämpade med sina elever,alla invandrare.
Hon försökte lära ungarna svenska traditioner men som hon sa,när ungarna kommer hem på kvällen så återvänder de till somalien,etiopien,Irak,syrien m.fl. För i hemmen är det som i hemlandet,t.o.m TV:n sänder program över satelit på hemspråket.
Integration? Inget intresse....
Huggorm

Ja, det var inte vackert. Jag är väldigt glad att det inte är mitt jobb att upprätthålla den lagen.
malarmaster
CITAT (segelbåt @ 26-08-2016, 10:35) *

Det är ett stort tryck från den franska befolkningen att franska sedvänjor skall gälla.
franska Rivieran är till stor del övertagen av folk från nordafrika och där råder stora motsättningar mellan dessa och infödda fransmän.
Engelsmännen gav uttryck för sin frustration genom brexitomröstningen,i övriga europa växer partier som vill rensa bort invandrare,även i Sverige har vi nu ett väl etablerat parti i dessa frågor.
Så vad skall politikerna göra,ta itu med problemen eller förneka att det finns problem?
I Sverige har vi kört på den senare linjen fram till i vintras.
I skenet av bilbränder vågar nu politikerna äntligen säga ifrån men naiviteten är fortfarande stor.
segelbåt
Det finns ju muslimer som kräver att burkan skall tas av, här är en aggressiv typ: https://www.youtube.com/watch?v=ARjEy7qWNNk
*Stintan*
Det kanske skulle stå några vid våra gränser och säga att kvinnorna måste kasta sina huvudbonader för att få komma in i landet. Ge dom en keps som tröst.
sparvuggla
Inte heller dom här har tagit av huvudduken.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/feminist...m-visar-brosten

det handlar inte om förnedring utan att polisen är tillsatt för att lagar och regler skall följas
kolonista
CITAT (segelbåt @ 26-08-2016, 10:35) *

Jag kanske uttryckte mig otydligt, jag avsåg just det tillfället, just den situationen på stranden.
För övrigt så är jag av den uppfattningen att kvinnor inte ska vara underordnade män överhuvudtaget.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-08-2016, 11:34) *
det handlar inte om förnedring utan att polisen är tillsatt för att lagar och regler skall följas

Jag anser att dom kunde ha upplyst henne om burkiniförbudet på ett mänskligare sätt.
Gossen Ruda
Det går inte att bara säga till kvinnorna att ta av sig slöjorna, de är hjärntvättade till att bära slöja. Hjärntvättningen gäller fö alla muslimer. Det är dock lite märkligt att man skyller på islam, det står inte uttryckligen i koranen att bära slöja, bara något om hårtäckning. Det är lokala sedvänjor.
sparvuggla
Åsikterna går isär. Vissa borde tvingas att bära burka.

http://ordfrontforlag.se/wp/wp-content/upl.../08/Greider.jpg
segelbåt
CITAT (kolonista @ 26-08-2016, 11:41) *
Jag kanske uttryckte mig otydligt, jag avsåg just det tillfället, just den situationen på stranden.
För övrigt så är jag av den uppfattningen att kvinnor inte ska vara underordnade män överhuvudtaget.
Jag anser att dom kunde ha upplyst henne om burkiniförbudet på ett mänskligare sätt.

Hade det varit skillnad om det varit kvinnliga poliser menar du?

Och hon ombads att först lämna stranden men hon vägrade, vad skulle polisen gjort tycker du?
Mjärden
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2016, 02:42) *

Läste du inte sista meningen att jag är emot förbud utan "revolutionen" måste göras av kvinnorna själva. Skulle tro att nästa generation kvinnor kommer att slänga slöjan och normalisera sin klädsel, men än så länge tvingas små flickor i 12 årsåldern ta på sig den av sina föräldrar. Jag tror inte det enbart är männen som ligger bakom utan i många fall även kvinnorna själva att deras flickor skall bära slöja.
kolonista
CITAT (segelbåt @ 26-08-2016, 11:45) *
Hade det varit skillnad om det varit kvinnliga poliser menar du?

Och hon ombads att först lämna stranden men hon vägrade, vad skulle polisen gjort tycker du?

I just detta fall var det fyra manliga poliser och inte kvinnliga poliser.
Jag känner inte till om hon ombads att lämna stranden innan hon ombads att klä av sig så det avstår jag att spekulera i.
segelbåt
CITAT (Mjärden @ 26-08-2016, 12:39) *
Läste du inte sista meningen att jag är emot förbud utan "revolutionen" måste göras av kvinnorna själva. Skulle tro att nästa generation kvinnor kommer att slänga slöjan och normalisera sin klädsel, men än så länge tvingas små flickor i 12 årsåldern ta på sig den av sina föräldrar. Jag tror inte det enbart är männen som ligger bakom utan i många fall även kvinnorna själva att deras flickor skall bära slöja.

12-åringar? På förskolorna i mitt område kryllar det av 6-åriga flickor med huckle, nästan uteslutande somalier...
malarmaster
precis så är det.
Ett förbud mot slöja i grundskolan hade kanske varit på plats men det lär säkert många tycka är ett ingrepp i den personliga integriteten.Och då skickar föräldrarna ungarna till någon islamsk skola.Det finns en i Växjö och där är ALLA tjejer oavsett ålder försedda med slöja och pojkarna går i traditionell arabisk klädsel.Vet inte om det finns något undantag men då jag jobbade i en lägenhet någon vecka mittemot slog det mig vilken klädsel de hade på rasterna.
Det var då jag beslutade mig för att jobba för att förbjuda religiösa friskolor oavsett religion.
hur funkar simundervisningen nuförtiden? idrottslektionerna?
segelbåt
CITAT (kolonista @ 26-08-2016, 13:15) *
I just detta fall var det fyra manliga poliser och inte kvinnliga poliser.
Jag känner inte till om hon ombads att lämna stranden innan hon ombads att klä av sig så det avstår jag att spekulera i.

Du behöver inte spekulera, jag berätta just det för dig.
Tycker du inte att du borde kollat upp vad som verkligen hände innan du uttalar dig om saken?

Kvinnan valde att klä sig olagligt och vägrade sedan lämna stranden. Stranden ligger för övrigt alldeles i närheten av terrorattacken med lastbilen där 80 personer dog, så förutom att vara olagligt var det högst respektlöst mot fransmännen. Så nu skall vi tycka synd om henne?

Hade det varit lika synd om franske Pierre som valde att gå till stranden i en nazistuniform? Eller det är inte alla som har rätt att klä sig enligt deras övertygelser?

Problemet är att muslimer sätter koranen över lagen, då fungerar det inte i västländer.
Aqvakul
"En fransk domstol har beslutat att riva upp det omdiskuterade burkini-förbudet.
Att förbjuda burkini är en kränkning av grundläggande friheter, enligt beslutet.
Det är Frankrikes högsta förvaltningsdomstol, Conseil d'État, som preliminärt häver burkini-förbudet i den lilla staden Villeneuve-Loubet på Rivieran. Beslutet väntas i sin tur påverka liknande förbud som införts i ett 30-tal andra orter i Frankrike.
Enligt domstolen kan lokala myndigheter bara inskränka individens rättigheter om det finns en ”bevisad risk” att den allmänna ordningen störs.
Beslutet gäller fram till dess att ett definitivt beslut är fattat, meddelar domstolen enligt Reuters."
AB 2016-08-26
Mjärden
CITAT (malarmaster @ 26-08-2016, 14:36) *
precis så är det.
Ett förbud mot slöja i grundskolan hade kanske varit på plats men det lär säkert många tycka är ett ingrepp i den personliga integriteten.Och då skickar föräldrarna ungarna till någon islamsk skola.Det finns en i Växjö och där är ALLA tjejer oavsett ålder försedda med slöja och pojkarna går i traditionell arabisk klädsel.Vet inte om det finns något undantag men då jag jobbade i en lägenhet någon vecka mittemot slog det mig vilken klädsel de hade på rasterna.
Det var då jag beslutade mig för att jobba för att förbjuda religiösa friskolor oavsett religion.
hur funkar simundervisningen nuförtiden? idrottslektionerna?

Är det den skolan som brann ner, men enl lokaltidningen skall den byggas upp igen. Det bästa hade varit om den hade stängt för gott och eleverna hade få gå i vanliga skolor och slippa indoktrineras i en religion som
lever kvar på 1400-talet (det var väl då Mohammed "kokade ihop" sin religion)

CITAT (Aqvakul @ 26-08-2016, 16:53) *
"En fransk domstol har beslutat att riva upp det omdiskuterade burkini-förbudet.
Att förbjuda burkini är en kränkning av grundläggande friheter, enligt beslutet.
Det är Frankrikes högsta förvaltningsdomstol, Conseil d'État, som preliminärt häver burkini-förbudet i den lilla staden Villeneuve-Loubet på Rivieran. Beslutet väntas i sin tur påverka liknande förbud som införts i ett 30-tal andra orter i Frankrike.
Enligt domstolen kan lokala myndigheter bara inskränka individens rättigheter om det finns en ”bevisad risk” att den allmänna ordningen störs.
Beslutet gäller fram till dess att ett definitivt beslut är fattat, meddelar domstolen enligt Reuters."
AB 2016-08-26

Hur kan det vara en "frihet" att tvingas ha på sig burkini. Lite förvånade att detta sker i Frankrike som har varit lite av ett föredöme att ha regler som begränsar slöjanvändandet i olika sammanhang.
malarmaster
CITAT (Mjärden @ 26-08-2016, 20:25) *
Är det den skolan som brann ner, men enl lokaltidningen skall den byggas upp igen. Det bästa hade varit om den hade stängt för gott och eleverna hade få gå i vanliga skolor och slippa indoktrineras i en religion som
lever kvar på 1400-talet (det var väl då Mohammed "kokade ihop" sin religion)
Hur kan det vara en "frihet" att tvingas ha på sig burkini. Lite förvånade att detta sker i Frankrike som har varit lite av ett föredöme att ha regler som begränsar slöjanvändandet i olika sammanhang.

den brann inte ned,den eldades upp av några som inte gillade muslimer.fortfarande på fri fot men något annat var väl inte att vänta...
Ny större skola skall byggas på samma plats med fler elever. Tillströmningen är stor till Växjö och även kommunen bygger nu flera skolor för att kunna ta hand om alla nya elever.
du bör även vara duktig på att läsa arabiska då flera köpcentra nu har en majoritet av arabisktalande affärsinnehavare. Alla skyltar är nämligen på arabiska så ingen vet egentligen vad de säljer om man inte går in.
Men visst är det bra med nya entreprenörer,om man nu bara kunde lära dem att kassaregister måste användas och företagen måste vara registrerade.Skatteverket hade tjockt med jobb vid sista kontrollen.

Även i min kommun går det framåt,vi har nu passerat att 20% av invånarna i kommunen är utlandsfödd.
Då de flesta bor i tätorten så är det över 30% av alvestaborna som kommer utifrån.
det goda? är att vi återigen har fått en bemannad polisstation då brottsligheten ökat markant,bilstölder,snatterier o stölder är vanligaste brottstyperna.Dock finns det ingen statistik över brottslingarnas härkomst. naughty.gif troligt är dock att det är de lömska växjöborna som är framme....
lärarbristen är svår på skolan där de flesta elever idag inte talar svenska. Man kan nästan tro att lärarkåren är rasister men så kan det väl inte vara. nog lär man väl lärarna persiska,arabiska mm på lärarhögskolan?

Trampendal
Jag har alltid känt mig obekväm med att vara halvnaken på badet och skulle mycket gärna ha en burkini, "mössan" skulle jag dock klippa bort.
Jag är varken muslim eller kristen och har svenska anor sen åtminstone 1600-talet.

För mig har det känts som ett förtryck med de badkläder man "måste" ha, vilket har gjort att jag ogärna badar bland andra människor.
Spelar ju ingen roll nu för en gammal tant men i yngre dar var det rätt tråkigt.

Låt var och en ha vad fasen de vill bara de är rena och fräscha och inte pinkar i vattnet. smile.gif
Mjärden
CITAT (malarmaster @ 26-08-2016, 22:29) *
den brann inte ned,den eldades upp av några som inte gillade muslimer.fortfarande på fri fot men något annat var väl inte att vänta...
Ny större skola skall byggas på samma plats med fler elever.

Där har du fel, i de uppgifter som framkommit under utredningen av branden, är det inget som tyder på att dådet var riktat mot muslimer, vilket jag befarade från början.
Min teori är att det är någon/några från gänget på Araby som bla bränner bilar gjort en avstickare dit och tänt på av någon anledning, men det är bara en teori. Polisen fick in en del vittnesuppgifter och med dem som grundval har man gått ut och sagt att branden inte var riktad mot muslimer.

Jag kan dock hålla med om att "slöjprocenten" var hög där även om det förekommer slöjor i kommunala skolor.

Men det mest intressanta i inläggen här hittills är att det förekommer självutnämnda "slöjpoliser", vilket är något som politikerna borde ta itu med omgående om vi skall kunna få till stånd en vettig integration.
Trampendal
CITAT (Mjärden @ 26-08-2016, 20:25) *

Det är naturligtvis inte frihet att tvingas, men det kan ju faktiskt vara av fri vilja också.
Oavsett är det ju idiotiskt att ge sig på offret av detta eventuella tvång.
Ta itu med mäns makt över kvinnor i stället, både vad gäller att klä på och klä av!

malarmaster
CITAT (Mjärden @ 27-08-2016, 00:21) *
Där har du fel, i de uppgifter som framkommit under utredningen av branden, är det inget som tyder på att dådet var riktat mot muslimer, vilket jag befarade från början.
Min teori är att det är någon/några från gänget på Araby som bla bränner bilar gjort en avstickare dit och tänt på av någon anledning, men det är bara en teori. Polisen fick in en del vittnesuppgifter och med dem som grundval har man gått ut och sagt att branden inte var riktad mot muslimer.

Jag kan dock hålla med om att "slöjprocenten" var hög där även om det förekommer slöjor i kommunala skolor.

Men det mest intressanta i inläggen här hittills är att det förekommer självutnämnda "slöjpoliser", vilket är något som politikerna borde ta itu med omgående om vi skall kunna få till stånd en vettig integration.

jag tar allting som polisen säger med en stor nypa salt.man har inga gärningsmän och man vet inget om motivet men det var inte riktat mot muslimer?
typiskt uttalande för att lugna massan och inte uppröra någon.
Varför just denna skola? det finns massor att välja på i Växjö om man vill elda ner en skola.
Kan iofs vara en skoltrött elev?
Det vi kan enas om är att motivet i dagsläget är oklart.
Oavsett vad så är det beklagligt att religiösa skolor får finnas där man permanentar gammal skit
segelbåt
Könsuppdelade idrottslektioner av religiösa skäl tillåts av Skolinspektionen.

Myndigheten har tagit ställning till en anmälan mot Al-Azharskolan i Stockholm och gett grönt ljust för uppdelade klasser.

Skolans rektor hänvisar till att en stor del av eleverna har ”muslimsk kulturbakgrund”, rapporterar lärarförbundets tidning Mivida.

– Vissa av våra flickor vill kunna ta av sig sjalen och ha shorts och t-shirt på lektionen. Det skulle vara svårt om det fanns jämnåriga pojkar eller en manlig lärare där, säger en av idrottslärarna som undervisar flickor till Mivida.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23414743.ab

Sverige som har jobbat så mycket med jämställdhet och nu raseras det pga religion.

Och enligt rektorn för den religiösa friskolan Alsalam i Örebro finns det inga homosexuella muslimer.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/in...xuella-muslimer
*Stintan*
CITAT (segelbåt @ 27-08-2016, 15:10) *
Könsuppdelade idrottslektioner av religiösa skäl tillåts av Skolinspektionen.

Myndigheten har tagit ställning till en anmälan mot Al-Azharskolan i Stockholm och gett grönt ljust för uppdelade klasser.

Skolans rektor hänvisar till att en stor del av eleverna har ”muslimsk kulturbakgrund”, rapporterar lärarförbundets tidning Mivida.

– Vissa av våra flickor vill kunna ta av sig sjalen och ha shorts och t-shirt på lektionen. Det skulle vara svårt om det fanns jämnåriga pojkar eller en manlig lärare där, säger en av idrottslärarna som undervisar flickor till Mivida.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23414743.ab

Sverige som har jobbat så mycket med jämställdhet och nu raseras det pga religion.

Och enligt rektorn för den religiösa friskolan Alsalam i Örebro finns det inga homosexuella muslimer.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/in...xuella-muslimer

Nej dom homosexuella tvingas göra könsbyte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon