CITAT (malarmaster @ 19-09-2016, 21:32)

vad menar du med svensk arbetskraft? Ett företag registrerat i sverige betalar samma lön o lönekostnader oavsett om arbetskraften är född i sverige eller irak.
Däremot kan ett svenskt företag hyra in ett utländskt företag med personal.Det görs i massor av branscher och är mest tydligt i bygg o entreprenadbranscherna.
Då gäller EU-regler vilka villkor som gäller.
Med svensk menar jag en person som bor och är skriven i Sverige.

Likaså är sverige med i EU och importerar varor däribland mat. Men det är upp till konsumenten att välja vad man stoppar i sig.
Du kan ju istället fråga dej varför maten (och nästan allt annat också) är billigare att producera i t.ex Tyskland och danmark,två av de länder vi importerar mycket ifrån.
Deras välfärd är dessutom inte så mycket sämre än svenskarnas.
Och hur är det med arbetsvillkoren i dessa länder? Och djurskyddet?

De svenska bönderna lider av för höga kostnader,energipriser lönekostnader m.m är högre i sverige än våra närliggande länder.
det är politiska beslut bakom detta och går givetvis att åtgärda.
Absolut, jag kan ju också börja bada mina höns i antibiotika, klämma in dom i burar där de står så tätt att de inte kan röra på sig, då kan jag nog klämma in en 20 ggr fler i hönshuset än vad jag kan nu. De mår nog prima av det. Och när vi ändå sätter igång med dessa...hmmm...förbättringar, så kan vi ju minska kostnaderna på fläskkött genom att kastrera griskultingar utan bedövning som man gör i de billiga länderna. Det lider de väl inte av? Eller?

En polsk arbetare anställd av en polsk firma tjänar bra enligt polsk standard. Det är därför de är här då byggare är en bristvara även i Polen.De uppfyller därmed EU-kraven.
Då jag själv är i branschen träffar jag ständigt på både polacker o letter och de klagar sällan på sin lön.
De flesta kör finare bilar än sina svenska kollegor och påfallande många har nybyggda hus i sitt hemland med bra standard.
Det där var intressant, när jag jobbade i Polen och sedan med polska medarbetare i Sverige, så var det rediga rishögar de körde. Eller du kanske menar de som ursprungligen kommer ifrån Polen men nu är registrerade svenska medborgare kanske?

Men å andra sidan är skatterna i Polen låga så de får behålla en större del av lönen än den svenska kollegan.
Nej,jag ser inget fel i att utländska EU-företag är verksamma i sverige. Utan dem hade vi haft betydligt högre byggkostnader och därmed högre hyror,likaså jobbar många inom städbranschen och de städar skolor,kommunhus,äldreboenden m.m och skulle du då bara ge uppdragen till svenska firmor med svensk personal skulle du få höja skatterna ytterligare.
Wow, vad glada de måste vara över att få behålla en större del av lönen i Polen, det måste ju verkligen väga upp det obefintliga stödet från landet när de blir sjuka/skadade/arbetslösa efter att ha jobbat nästan ihjäl sig här i Sverige eftersom inga kollektivavtal innebär att säkerheten tullas på och arbetspassen är helt omänskliga.

Frågan är istället hur vi skall kunna pressa kostnaderna i sverige så våra svenska företag kan expandera.
Det gäller i hög grad exportindustrin som ofta får se sig slagna av billigare länder såsom Finland och Danmark.Det är också en av anledningarna till att svensk industri i hög grad flyttat utomlands och att en svensk industriarbetare numera är en sällsynthet.
Nej, frågan är när medelsvenssons kommer inse att kvalitet kostar pengar och att man inte behöver en ny iphone var tredje månad. Och en annan fråga är när folk inser hur risigt vi ligger till eftersom vi bara producerar 50% av vår egen mat.