Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hvad vilja socialdemokratin?
          malarmaster
          Inlägg 19-09-2016, 11:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

Nu tycks här vara helt dött,antal medlemmar som skriver kan räknas på ena handens fingrar.
          Således dags för en brandfackla:

Ledande socialdemokrater är nu förbannade på att SD röstar emot deras förslag om att endast företag med kollektivavtal kan lämna anbud på offentliga upphandlingar.
          man skyller på att SD förråder arbetarrörelsen.
          Samma socialdemokrater skyller i nästa mening SD för att vara högerextrema.

Betyder detta att sossar anser att SD både är ett arbetarparti och ett högerextremt parti samtidigt?
          Man drar också fram att 31% av LO:s manliga medlemmar röstar SD och följaktligen därmed tillhör arbetarrörelsen.

SD lämnade förövrigt en mycket godtagbar förklaring till varför man röstar ner detta förslag.
          En förklaring som alliansen också kommit med och som därmed ger oppositionen majoritet i riksdagen.

Finns det alltså i riksdagen ett högerextremt arbetarparti och i så fall varför skall de samarbeta med ett arbetarparti till vänster?
          Kan f.ö inte en arbetare rösta något annat än på S ? ha valfrihet? ha egen tanke och åsikt?
          Om man röstar på v är man då klassförrädare eller hemska tanke på m ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          segelbåt
          Inlägg 20-09-2016, 09:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem nr: 82 163

Ni har trillat långt ifrån trådens ämne nu.

Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 20-09-2016, 10:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 83 434

CITAT (segelbåt @ 20-09-2016, 10:27) *
          Ni har trillat långt ifrån trådens ämne nu.

Fast har vi verkligen det? Frågan är inte så förenklad som många tycks tro. För att förstå varför kollektivavtal är så ofantligt viktiga måste man också ha kunskap om vad dess effekter verkligen är. Många verkar tro att kollektivavtal enbart handlar om löneförhandlingar, men det är ju så himla mycket mer som har effekt på annat i samhället.

Har vi inga kollektivavtal (något vi faktiskt är på väg emot) så har vi det snart lika illa som arbetarna på bananplantagen. Skyddsutrustning och byggnadsställningar av kvalitet kostar mycket pengar, tänk hur mycket pengar aktieägarna skulle kunna tjäna om man bara hoppar över den delen. Företagen skulle kunna köpa in verktyg för en spottstyver från länder där deras säkerhetsföreskrifter inte är lika hårda som våra. Att en och annan hantverkare skulle grillas är ju smällar man får ta i det vinstbringande syftet. Eller?

--------------------

Citera
          segelbåt
          Inlägg 20-09-2016, 11:31
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Fröken Odört @ 20-09-2016, 11:51) *
          text

Tråden heter Hvad vilja socialdemokratin. Om du läser trådstarten så framgår det att han vill höra era åsikter om sossarnas hyckleri över SD. Kanske förväntade de sig att SD skulle rösta med S nu när S tagit över SD´s rasistiska invandringspolitik? Lite kliar du min rygg kliar jag din-politik?

Kollektivavtal/matproduktion/djurskydd kan med fördel diskuteras i egna trådar.

Redigerat av segelbåt: 20-09-2016, 11:32

Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 20-09-2016, 16:51
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 83 434

CITAT (segelbåt @ 20-09-2016, 12:31) *
          Tråden heter Hvad vilja socialdemokratin. Om du läser trådstarten så framgår det att han vill höra era åsikter om sossarnas hyckleri över SD. Kanske förväntade de sig att SD skulle rösta med S nu när S tagit över SD´s rasistiska invandringspolitik? Lite kliar du min rygg kliar jag din-politik?

Kollektivavtal/matproduktion/djurskydd kan med fördel diskuteras i egna trådar.

Men snälla du, det är ju exakt det vi diskuterar. Men jag kan skriva det tydligt för dig. S vill att SD.s nuvarande och eventuellt framtida väljare ska se att de ljuger och att de intehar den blekaste aning om hur de ska få ihop vallöften med hur det funkar i verkliga livet. De säger sig värna om Sverige och de svaga, men fattar inte hur kollektivavtalen fungerar och vilka effekterna blir om man inte stödjer detta. Således kom vi in på effekter, något vi som faktiskt är intresserade av något annat än bara invandring sätter oss in i.

Ska man då i en tråd inte skriva om hur det verkligen fungerar då SD:s avsaknad av kunskap i dessa frågor (eller ja, precis alla frågor) belyses?

CITAT (segelbåt @ 20-09-2016, 14:48) *
          Menar du den av Gellert Tamas (Tomas Gellert)? Gellert Tamas som på wiki beskrivs som "Han har blivit kritiserad för att sprida vänsterpolitiska idéer och gynna en politisk agenda genom att misstänkliggöra meningsmotståndare."

Wikipedia som källa? Okej, tja, det kan man ju använda om man inte bryr sig om huruvida saker är sanna eller inte. rolleyes.gif Så om jag går in och redigerar sidan om Sd där och skriver att de alla tänder på 95-åriga tanter med framfall, så blir det alltså sant? Notera att jag inte säger bu eller bä om hur Gellert Tamas är, jag bara påpekar behovet av lite källkritik.

--------------------

Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-09-2016, 23:54
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Fröken Odört @ 20-09-2016, 17:51) *
          Men snälla du, det är ju exakt det vi diskuterar. Men jag kan skriva det tydligt för dig. S vill att SD.s nuvarande och eventuellt framtida väljare ska se att de ljuger och att de intehar den blekaste aning om hur de ska få ihop vallöften med hur det funkar i verkliga livet. De säger sig värna om Sverige och de svaga, men fattar inte hur kollektivavtalen fungerar och vilka effekterna blir om man inte stödjer detta. Således kom vi in på effekter, något vi som faktiskt är intresserade av något annat än bara invandring sätter oss in i.

Fröken Odört,det är ju din tolkning av frågan. den motsägs ju av de uttalanden som flera toppsossar gjort,kanske i frustration.
          det är dessutom du som blandar in SD hela tiden.
          Jag är ointresserad av deras syn på saken,jag vill diskutera sossarnas syn på SD då de uttalar sig olika beroende på frågan.
          Du vill få det till att det är taktik från s för att svartmåla SD.
          Jag tror inte det utan jag är övertygad att man la sitt förslag i övertygelsen att SD med så många arbetarväljare skulle vilja försvara kravet på kollektivavtal.
          Men alla i SD:s ledning är inte idioter,de har politiskt sakkunniga även de och tillströmningen av akademiker och välutbildade till SD har ju kraftigt ökat.Väljare som normalt röstar allians.
          Jag vet flera politiskt aktiva i mitt län som är advokater och läkare m.fl yrken.
          SD:s ledning såg sannolikt samma problem med förslaget som alliansen gör,man vill begränsa konkurrensen till förmån för facket.Det var ju också LO som drev kravet från början.
          Gynnar ingen då det bara leder till högre kostnader för skattebetalarna.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 21-09-2016, 11:37
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (malarmaster @ 21-09-2016, 00:54) *
          Fröken Odört,det är ju din tolkning av frågan. den motsägs ju av de uttalanden som flera toppsossar gjort,kanske i frustration.
          det är dessutom du som blandar in SD hela tiden.
          Jag är ointresserad av deras syn på saken,jag vill diskutera sossarnas syn på SD då de uttalar sig olika beroende på frågan.
          Du vill få det till att det är taktik från s för att svartmåla SD.
          Jag tror inte det utan jag är övertygad att man la sitt förslag i övertygelsen att SD med så många arbetarväljare skulle vilja försvara kravet på kollektivavtal.
          Men alla i SD:s ledning är inte idioter,de har politiskt sakkunniga även de och tillströmningen av akademiker och välutbildade till SD har ju kraftigt ökat.Väljare som normalt röstar allians.
          Jag vet flera politiskt aktiva i mitt län som är advokater och läkare m.fl yrken.
          SD:s ledning såg sannolikt samma problem med förslaget som alliansen gör,man vill begränsa konkurrensen till förmån för facket.Det var ju också LO som drev kravet från början.
          Gynnar ingen då det bara leder till högre kostnader för skattebetalarna.

Vad vill du diskutera? För varje försök till förklaring från andra i den här tråden avfärdar du omedelbart med att deras teori om orsak inte hör till frågan.

Enda sättet du har kvar för att få svar är nog att prata med sossarnas ledning direkt. För du godtar ju ingen annan persons förklaring.

Citera
          segelbåt
          Inlägg 21-09-2016, 12:00
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 21-09-2016, 12:37) *
          Vad vill du diskutera? För varje försök till förklaring från andra i den här tråden avfärdar du omedelbart med att deras teori om orsak inte hör till frågan.

Enda sättet du har kvar för att få svar är nog att prata med sossarnas ledning direkt. För du godtar ju ingen annan persons förklaring.

Frågan kvarstår ju.

Förväntade sig S Sd´s hjälp med förslaget eller var det bara ett slöseri med tid att göra en "fälla" för att belysa SD´s ståndpunkt i frågan?

S snackar om "svek" så det låter ju som S ville ha SD´s hjälp, det var ju klart på förhand att endast SD kunde hjälpa S, allianspartierna skulle såklart inte göra det.

Så... Vill S ha SD´s hjälp med sitt förslag eller inte? Ett enkelt JA eller NEJ räcker.

Redigerat av segelbåt: 21-09-2016, 12:02

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-09-2016, 20:43
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (segelbåt @ 21-09-2016, 13:00) *
          Frågan kvarstår ju.

Förväntade sig S Sd´s hjälp med förslaget eller var det bara ett slöseri med tid att göra en "fälla" för att belysa SD´s ståndpunkt i frågan?

S snackar om "svek" så det låter ju som S ville ha SD´s hjälp, det var ju klart på förhand att endast SD kunde hjälpa S, allianspartierna skulle såklart inte göra det.

Så... Vill S ha SD´s hjälp med sitt förslag eller inte? Ett enkelt JA eller NEJ räcker.

Nej!

Att påtala att SD sviker sina egna väljare är inte detsamma som att vilja ha deras stöd.
          Det är väl ingen udda händelse att ett förslag inte går igenom men det betyder ju inte att man inte ska lägga förslag.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          segelbåt
          Inlägg 21-09-2016, 20:54
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 21-09-2016, 21:43) *
          Nej!

Att påtala att SD sviker sina egna väljare är inte detsamma som att vilja ha deras stöd.
          Det är väl ingen udda händelse att ett förslag inte går igenom men det betyder ju inte att man inte ska lägga förslag.

Men att rösta emot sitt eget förslag för att ett visst parti stödjer det är ju inte friskt.

Redigerat av segelbåt: 21-09-2016, 20:56

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-09-2016, 21:15
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (segelbåt @ 21-09-2016, 21:54) *
          Men att rösta emot sitt eget förslag för att ett visst parti stödjer det är ju inte friskt.

Är detta mer friskt? http://www.svd.se/sd-vilseleder-om-jobbskatteavdrag

--------------------

Citera
          segelbåt
          Inlägg 21-09-2016, 21:37
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 21-09-2016, 22:15) *

Också svarar du som vanligt med en motfråga... Så tröttsamt.

Men jag kan tyvärr inte läsa din länk då man tydligen har begränsat antal artiklar man kan läsa gratis. Fast Ingressen ser jag och den är "Varför SD plötsligt väljer att positionera sig klart längst högerut i svensk skattepolitik är oklart". Är det verkligen förvånande?

Har Sd röstat ner sitt eget förslag? Isåfall är det lika sjukt, om inte, vad vill du ha sagt?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-09-2016, 21:54
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (segelbåt @ 21-09-2016, 22:37) *
          Också svarar du som vanligt med en motfråga... Så tröttsamt.

Men jag kan tyvärr inte läsa din länk då man tydligen har begränsat antal artiklar man kan läsa gratis. Fast Ingressen ser jag och den är "Varför SD plötsligt väljer att positionera sig klart längst högerut i svensk skattepolitik är oklart". Är det verkligen förvånande?

Har Sd röstat ner sitt eget förslag? Isåfall är det lika sjukt, om inte, vad vill du ha sagt?

Jag ville påvisa hur SD sviker sina väljare.

--------------------

Citera
          segelbåt
          Inlägg 21-09-2016, 21:59
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 21-09-2016, 22:54) *
          Jag ville påvisa hur SD sviker sina väljare.

Genom att rösta ner sitt eget förslag?

Men annars har väl sossarna guldmedalj i brutna vallöfte? Så du skall kanske ta det lugnt med dina stenar i glashuset.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-09-2016, 22:42
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (segelbåt @ 21-09-2016, 22:59) *
          Genom att rösta ner sitt eget förslag?

Men annars har väl sossarna guldmedalj i brutna vallöfte? Så du skall kanske ta det lugnt med dina stenar i glashuset.

Det där tror du väl inte själv på. Inget parti kan få igenom alla sina vallöften om de inte har egen majoritet som du kanske vet. Den tiden är sen länge förbi då något sådant inträffade.

--------------------

Citera
          segelbåt
          Inlägg 21-09-2016, 23:27
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 21-09-2016, 23:42) *
          Det där tror du väl inte själv på. Inget parti kan få igenom alla sina vallöften om de inte har egen majoritet som du kanske vet. Den tiden är sen länge förbi då något sådant inträffade.

Men du klagade på att SD tydligen svikit sina väljare och så röstar du själv på de största svikarna. Hör du inte hur dumt det låter? Att de tydligen röstar ner sina egna förslag också visar ju hur förvirrade partiet egentligen är. Så det är ju inte konstigt att deras väljare också är förvirrade...

Redigerat av segelbåt: 21-09-2016, 23:28

Citera

Inlägg i den här tråden
          malarmaster   Hvad vilja socialdemokratin?   19-09-2016, 11:30
          Fröken Odört   Jösses vad du läser in saker (helt felaktigt dessu...   19-09-2016, 12:08
          malarmaster   nu handlar det inte om huruvida SD är höger eller ...   19-09-2016, 13:33
          Fröken Odört   Vart läste du att jag skrev något om huruvida jag ...   19-09-2016, 15:22
          malarmaster   för det första är jag Liberal,inte SD anhängare. f...   19-09-2016, 15:34
          Aqvakul   Problemet med Sd är att de egentligen bara har en ...   19-09-2016, 17:06
          xlxl67   Problemet med Sd är att de egentligen bara har en ...   20-09-2016, 19:14
          Fröken Odört   "" Det är ju det jag svarar på hela tid...   19-09-2016, 17:37
          malarmaster   "" Det är ju det jag svarar på hela tid...   19-09-2016, 18:20
          segelbåt   Egentligen är det inte intressant varför SD inte r...   19-09-2016, 17:50
          Fröken Odört   Nu läste du återigen inte det jag skrev, jag skrev...   19-09-2016, 19:55
          malarmaster   Nu läste du återigen inte det jag skrev, jag skrev...   19-09-2016, 20:32
          Fröken Odört   vad menar du med svensk arbetskraft? Ett företag r...   19-09-2016, 22:09
          Gunilla T   Likaså är sverige med i EU och importerar varor dä...   20-09-2016, 09:05
          Gossen Ruda   Hade man kunnat sparka ut alla polacker och balter...   19-09-2016, 20:53
          *Stintan*   Ett litet påpekande bara. Barnen i skolan och de g...   19-09-2016, 21:36
          Bengalow   När man läser mästers inlägg, så borde han gå en k...   19-09-2016, 22:00
          segelbåt   Men snälla du, det är ju exakt det vi diskuterar. ...   20-09-2016, 17:26
          Fröken Odört   Så S vill alltså inte ha SD´s stöd i denna fråga? ...   20-09-2016, 17:54
          segelbåt   Jag undrar hur många gånger jag ska skriva samma s...   20-09-2016, 18:14
          Tapio   Så om jag går in och redigerar sidan om Sd där och...   20-09-2016, 17:26
          Fröken Odört   Halaj! så kommer det att bli raderat snabbare...   20-09-2016, 17:35
          *Stintan*   Fröken Odört,det är ju din tolkning av frågan. den...   21-09-2016, 02:13
          malarmaster   Vad är det som talar för att din tolkning skulle v...   21-09-2016, 20:17
          Mjärden   vad jag menar är att sd inte längre består endast ...   21-09-2016, 21:45
          Jubbe063   Frågan kvarstår ju. Förväntade sig S Sd´s hjälp m...   21-09-2016, 18:41
          segelbåt   Nej Tack. Några funderingar på varför de då la et...   21-09-2016, 19:52
          segelbåt   Tack. Några funderingar på varför de då la ett för...   21-09-2016, 20:32
          *Stintan*   Men du klagade på att SD tydligen svikit sina välj...   22-09-2016, 04:13
          AndersKbg   Vadå klagade.....jag konstaterade fakta. Att S sku...   22-09-2016, 21:41
          Aqvakul   Nej! Att påtala att SD sviker sina egna välja...   21-09-2016, 20:54
          segelbåt   Precis, ska det vara så svårt att förstå? Vi får ...   21-09-2016, 20:58
          Aqvakul   Självfallet är det naivt till dumhetens gräns att ...   20-09-2016, 13:09
          sparvuggla   Självfallet är det naivt till dumhetens gräns att ...   20-09-2016, 13:14
          segelbåt   AB har haft en väldigt bra artikelserie om folk i ...   20-09-2016, 13:48
          sparvuggla   Menar du den av Gellert Tamas (Tomas Gellert)? Gel...   20-09-2016, 14:51
          segelbåt   Det är VÄLDIGT många som inte tar dig på allvar......   20-09-2016, 14:57
          sparvuggla   Nej, bara ett lugnt konstaterande.   20-09-2016, 15:23
          segelbåt   Nej, bara ett lugnt konstaterande. Ja, du är sann...   20-09-2016, 15:43
          *Stintan*   Vilka misstänkliggör inte sina politiska meningsmo...   20-09-2016, 15:42
          Mjärden   "Hvad vilja socialdemokraterna" - varför...   20-09-2016, 20:21
          Mjärden   Hoppas inte S vill samma sak som Miljöpartiets sen...   21-09-2016, 12:13
          sparvuggla   Hoppas inte S vill samma sak som Miljöpartiets sen...   21-09-2016, 14:43
          Mjärden   Idag måste jag ge Socialdemokraterna beröm för att...   22-09-2016, 22:03
          segelbåt   Idag måste jag ge Socialdemokraterna beröm för att...   22-09-2016, 22:17
          *Stintan*   Skitsnack! Jag har garanterat inte lämnat någo...   22-09-2016, 22:03
          malarmaster   http://cornucopia.cornubot.se/2016/09/fall-budgete...   23-09-2016, 06:40
          sparvuggla   http://cornucopia.cornubot.se/2016/09/fall-budgete...   23-09-2016, 08:33
          *Stintan*   http://cornucopia.cornubot.se/2016/09/fall-budgete...   23-09-2016, 11:03
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Kan ju inte vara något annat än skribentens tolkni...   23-09-2016, 11:11
          *Stintan*   Ja och så tror dom att väljaren är dum och utan mi...   23-09-2016, 11:19
          sparvuggla   Kan ju inte vara något annat än skribentens tolkni...   23-09-2016, 12:22
          Mjärden   Kan ju inte vara något annat än skribentens tolkni...   25-09-2016, 22:11
          Aqvakul   Visst kan man vara trött på de folkvalda. Men vad ...   23-09-2016, 12:12
          segelbåt   Ja, Hvad vilja socialdemokratin egentligen. Något ...   24-09-2016, 20:27
          malarmaster   men det gjorde de även i förra valet,man hade inge...   25-09-2016, 08:39
          Gossen Ruda   Vallöften är något man kan infria om man hamnar i ...   26-09-2016, 13:35
          *Stintan*   Vallöften är något man kan infria om man hamnar i ...   26-09-2016, 14:48
          Gossen Ruda   Precis och det borde väl malarmastern veta så lite...   26-09-2016, 15:21
          malarmaster   Vallöften är något man kan infria om man hamnar i ...   28-09-2016, 08:19
          Mjärden   Jag menar inte bara om man uppfyllt vallöften elle...   26-09-2016, 21:34
          *Stintan*   Tror inte det är så ovanligt att man röstar taktis...   26-09-2016, 21:54
          Gossen Ruda   V har lite av en vågmästarroll, S + MP är alldeles...   28-09-2016, 08:52
          malarmaster   V har lite av en vågmästarroll, S + MP är alldeles...   28-09-2016, 09:09
          sparvuggla   fördenskull är det ju inget som hindrar regeringen...   28-09-2016, 10:42
          segelbåt   All slags samarbete med nazisterna (SD) är uteslut...   28-09-2016, 13:31
          *Stintan*   Har du nallat på rödvinet igen? Att kalla Sveriges...   28-09-2016, 13:45
          segelbåt   Har rodret gått sönder? För du kan väl inte mena a...   28-09-2016, 13:58
          *Stintan*   fördenskull är det ju inget som hindrar regeringen...   28-09-2016, 10:45
          Gossen Ruda   fördenskull är det ju inget som hindrar regeringen...   28-09-2016, 11:23
          *Stintan*   Det är enklare att vara i opposition än regering.   28-09-2016, 09:04
          malarmaster   v har ingen vågmästarroll,oppositionen har majorit...   28-09-2016, 12:36

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 02:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon