CITAT (jonna69 @ 21-09-2016, 09:00)

Oj, det var många frågor.
Häcken klipptes ner efter midsommar.
Jag har under sommaren vattnat morron och kväll, med slang som ligger utmed häcken, hur mycket vatten det ger vet jag inte, men tycker jag har vattnat och vattnat. Har fortsatt vattna både aug och september, men mest kväll.
Jorden var grundgödslad planteringsjord. Sen har jag gödslat en gång efter det, ska göra det igen nu med hönsgödsel.
Marken är knepig, bor på en stenig tomt så djupet på det grundaste lägena har nog inte varit mer än 30 cm, upp till 50. Har väg/cykelväg på andra sidan häcken, och mot cykelvägen har jag en stödmur så häcken där kan jag förstå har det rätt tufft, rötterna måste leta sig långt - men de ser egentligen inte värre ut än plantorna som står mot vägen.
Var barrotsodlade plantor köpta på Växjö garden center.
En jorddjup på 30 cm räcker oftast alldeles utmärkt om man har en bredd på planteringsytan på minst 60-70 cm. Jorden skall vara grundligt genom arbetat mineraljord med eventuellt lite organiskt material som läggs på utan och blandas ned med en bra trädgårdsgrep, grundgödsla samtidigt, ingen mer gödsling behövs första året. Se alltid efter att den genomgrävda utan komprimeras med kroppstyngden, men jorden får inte vara blöt då, den ska vara 'tjänlig' som man säjer på fackspråk, lagom fuktig.
Att plantera barotsplantor i majmånaden är alldeles förträffligt om växterna är fackmannamässigt hanterade, dvs dom har varit korrekt kyllagrade, och har transporterats väl inpackade. Det är nästan alltid bäst att klippa plantorna ned direkt på våren före planteringen.
Vattning med dropp slang kan vara bra, men då ska man veta hur mycket slangen ger vatten. Att vattna på måfå är inte bra, det är den vanligaste orsaken för misslyckandena med nyplanteringarna, 8 av 10 växter som dör, dör på grund av syrebrist i rotsystemet. Att vattna varje dag är definitivt fel (vem har givit en sådan råd), en vattning var 7-10 dag med motsvarande c. 25-30 liter/kvm är lagom och då naturligtvis inklusive den naturliga nederbörden som faller, fram till sista veckan i augusti, sedan helst inte mer, annat en vid extrem torka.
Dom första veckorna efter planteringen skall man vattna ytterst försiktigt, jorden bör hållas fuktig men absolut inte blöt, rotutvecklingen stannar temporärt varje gång när man vattnar, man tömmer all syre från jorden, och rötterna kan INTE växa utan syre, så överdriven vattning är mycket farligt. Kolla alltid med fingret i jorden om vatten behövs, precis likadant som man gör med krukväxterna, om jorden känns fuktig så vattnar man inte och kollar igen dagen efter.
Mjöldaggen på växterna är säkerligen en effekt av ständig syrebrist i rotsystemet, inte ovanligt på Amelanchier canadensis, om jorden innehåller väldigt mycket organiskt material, torv kompost mm, så förvärras problemen ytterligare.
Hälsningar Eskil43