CITAT (Mjärden @ 26-09-2016, 22:51)

Men det är väl få som platsar på ett forum för självhushåll. Det första som man måste ställa sig är hur hög självförsörjningsgrad som krävs. Jag skulle tro att det krävs att man bor på landet och har djur och odlar frukt och grönsaker, har bra förvaringsmöjligheter och självhushållet som det enda och största intresset.
Min självförsörjningsgrad från mitt kolonilottsodlande är inte så hög. Löken brukar räcka framåt jul, potatis-morötter-palsternackor tills i början av november och resten konsumeras under mognadsperioden på sommaren. Problemet för min del är förvaringen, då jag bor i lägenhet, balkongen fungerar fram till det börjar bli minusgrader och det har hänt att det har frusit vid snabb övergång till kyla. Så min självförsörjningsgrad kanske är 5 % om ens det, så jag är absolut ingen kandidat till det där forumet.
Ja så kanske det är. Det är nog få som kan vara helt självförsörjande om det ens är möjligt. Har själv haft en ganska hög självförsörjningsgrad tidigare men la av för ca 15 år sen då jag flyttade från landet. Vissa saker var vi flera grannar som gick ihop om av praktiska skäl. En del odlar hellre blommor och fixar rabatter än rensar i grönsakslandet. Höns ingick i mitt koncept. Dubbla frysar och en jordkällare stod för förvaringen. Stort intresse ja men absolut inte enda intresset.