CITAT (Gunilla T @ 03-11-2016, 10:42)

Nu är du väl ändå ute och cyklar i blå pyjamas Ulf?
Om Dylan kan man tycka vad man vill, det är enbart en personlig åsikt men från det till att hävda att litteratur är trångsynt finkultur och inte påverkar samhället - då har du missat något väsentligt i livet.
Gissar att du aldrig läst Pippi Långstrump och därmed inte heller förstått betydelsen av Astrid Lindgrens verk för världens barn. Kulturen räddade liv under Leningrads belägring och har du aldrig läst "Vredens druvor" så rekommenderar jag det för ökad förståelse av mänskliga umbäranden. Att läsa Väinö Linnas "Okänd soldat" på klingande finlandssvenska gav mig en länk till historien och mina föräldrars liv under Andra världskriget. Litteraturens betydelse för mänskligheten kan aldrig överskattas och har du aldrig fått njuta av god formuleringskonst så har du något kvar att uppleva.
Man behöver inte ens bidra till tillväxten, allt är gratis på våra utmärkta bibliotek

Jag är bokslukare av rang fast numera av facklitteratur och dokumentärer och en o annan biografi. Rena romaner/noveller läser jag sällan numera men jag har ett antal tusen böcker i mitt bibliotek då jag aldrig slänger en bok.
När vi är inne på krig o elände kan jag rekommendera Antony Beevor som skrivit flera dokumentärer om just andra världskriget.
han hade varit en lämplig litteraturpristagare då hans böcker är oerhört realistiska i språket.
vill du uppleva realistiskt elände så har du här en guldgruva.
jag har både Väinö linna och astrid i mitt bibliotek.
Varför fick aldrig astrid litteraturpriset? barnkultur passar inte i akademin?
Nej,jag står för min åsikt,litteraturpriset förändrar inget i världen.Dock kan författarna göra det.
Avseende leningrad så kan de tacka Adolf att de överlevde,ett av hans strategiska misstag som gjorde att kriget vände.
hade generalerna själva fått föra kriget hade sovjet troligen börjat vid uralbergen.
ulf