Sidor: 1, 2
Gita
Tiderna förändras....... Nobels litteraturpris till Bob Dylan. Härligt!!!
Gita
Huggorm
Ungefär lika relevant som när Obama fick fredspriset.
Gunilla T
Äntligen har Jerikos murar fallit med en trumpetstöt som hörs över hela världen! Svenska Akademien har tagit ett stort kliv in i den moderna världen när de gav litteraturpriset till denna fantastiska poet!

Kultureliten rynkar på näsan och kallar valet för en "trumpifiering" av Nobelpriset...

Things have changed bravo.gif

https://www.youtube.com/watch?v=L9EKqQWPjyo
Eva i Skåne
tummenupp.gif
Aqvakul
yahoo.gif wub.gif
*Stintan*
bravo.gif yahoo.gif
malarmaster
Yes,och nästa år nomineras Lasse Stefanz...

Personligen skiter jag i litteraturpriset då det helt saknar värde kulturellt.
De viktiga priserna är de vetenskapliga.
Men grattis,Dylan. Du är väl lika värd det som de andra totalt obegripliga författarna före dig... Ulf
Aqvakul
Litteraturpriset är det mest prestigefyllda!
addo
Jag är ett stort fan av Dylan men kan tycka det skulle passat bättre att ge priset till någon annan efter som Dylan redan fått det minst lika prestigefyllda Polarpriset och det finns så många andra som förtjänar lyftas fram. Nu fattar jag självklart att polar och nobelpriset inte har med varandra att göra, men jag har svårt att tro att svenska akademin har missat att Dylan fått det och tycker personligen dom kunde haft med det i sitt övervägande.

Sen är det inte så noga eftersom litteraturpriset inte är ett riktigt nobelpris vilket jag tror dom flesta ä medvetna om.
Mjärden
thumbdown.gif Först tyckte jag det var bra med en annan inriktning på priset (även om jag inte är någon Dylan-fan), men efter hans ointresse och nonchalanta inställning till utmärkelsen föreslår jag att han strykes och ersätts med en annan person som uppskattar denna fina utmärkelse.

Aqvakul
CITAT (addo @ 14-10-2016, 16:56) *
Sen är det inte så noga eftersom litteraturpriset inte är ett riktigt nobelpris vilket jag tror dom flesta ä medvetna om.

Varför är det inte riktigt? confused.gif
Trampendal
CITAT (addo @ 14-10-2016, 16:56) *

Litteraturpriset är ju ett "riktigt nobelpris". Det är däremot inte ekonomipriset (vilket jag inte tror att de flesta är medvetna om). smile.gif
*Stintan*
Grunden för priserna är Alfred Nobels testamente där han skapade:

”en fond, hvars ränta årligen utdelas som prisbelöning åt dem, som under det förlupne året hafva gjort menskligheten den största nytta. Räntan delas i fem lika delar som tillfalla: en del den som inom fysikens område har gjort den vigtigaste upptäckt eller uppfinning; en del den som har gjort den vigtigaste kemiska upptäck eller förbättring; en del den som har gjort den vigtigaste upptäckt inom fysiologiens eller medicinens domän; en del den som inom litteraturen har producerat det utmärktaste i idealisk rigtning; och en del åt den som har verkat mest eller best för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående armeer samt bildande och spridande af fredskongresser."

Ekonomipriset är Sveriges Riksbanks pris. "Definitionen diskvalificerar det pris som kommit att bli femte hjulet under vagnen i Stockholm – Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne. Ofta kallat ”Nobelpriset i ekonomi”. Det har över huvud taget inget med Alfred Nobel att göra. Sveriges Riksbank inrättade priset 1968 med anledning av bankens 300-årsjubileum och Nobel­stiftelsen gick med på att släppa in det bland de riktiga Nobelprisen. Där finns det som katten bland hermelinerna sedan 1969."
Bee
I Stintans uppräkning framgår tydligt att fredspriset är inräknat. Hur kommer det sig att priset delas ut i Norge?
Huggorm
CITAT (Bee @ 20-10-2016, 15:26) *
I Stintans uppräkning framgår tydligt att fredspriset är inräknat. Hur kommer det sig att priset delas ut i Norge?
Sverige var i union med Norge på den tiden då nobelpriset först skapades och Alfred Nobel själv ville att fredspriset skulle skötas av norskarna.
andersen
CITAT (Huggorm @ 20-10-2016, 15:47) *
Sverige var i union med Norge på den tiden då nobelpriset först skapades och Alfred Nobel själv ville att fredspriset skulle skötas av norskarna.

Lite utanför trådens rubrik, men norskarna, är ett märkligt ord, som vi hörde Gunde Svan säja, men det finns ju inte på Svenska?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Pro...er/Norrm%C3%A4n
Bee
CITAT (Huggorm @ 20-10-2016, 15:47) *

Aha, då förstår jag. Har nog aldrig tänkt på det där med unionen i detta sammanhang förut. Tack för att du berättade!
Gossen Ruda
Dylan är fortfarande tyst om priset. Oavsett vad han producerat i musikväg är han nog en stor skithög.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 21-10-2016, 18:20) *
Dylan är fortfarande tyst om priset. Oavsett vad han producerat i musikväg är han nog en stor skithög.

Håller med.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 21-10-2016, 18:20) *
Som sagt, det kan jämföras med när Obama fick fredspriset. Båda vet att de inte är värdiga något nobelpris.
malarmaster
eller så anser han att kapitalisterna kan behålla sitt skit.
Men även 8 mille måste väl vara frestande för en vänster rebell?
Kanske inte någon sagt prissumman till honom.
Själv är jag övertygad att han hämtar sitt pris men jag tvivlar på att han kommer till Stockholm.
Det får nog bli ett paket till USA istället. Ulf
*Stintan*
Han kanske tycker att 898816 dollar är en struntsumma.
Gunilla T
"Mistake your shyness for aloofness, your silence for snobbery"

Bob Dylan

http://www.dn.se/kultur-noje/johan-svedjed...pande-impulser/
Aqvakul
Han är extremt asocial, typ Aspbergers...
*Stintan*
Han har visst haft kontakt med akademien nu iallafall.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 29-10-2016, 18:28) *
Han har visst haft kontakt med akademien nu iallafall.

tummenupp.gif
Trampendal
CITAT (Aqvakul @ 29-10-2016, 17:26) *

Aspergers! wink.gif
Aqvakul
CITAT (Trampendal @ 29-10-2016, 23:01) *
Aspergers! wink.gif

Apselut, din petimäter! tummenupp.gif
Trampendal
CITAT (Aqvakul @ 29-10-2016, 23:26) *
Apselut, din petimäter! tummenupp.gif

yes.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 29-10-2016, 17:26) *

Extremt asocial? Nänä, det tror jag inte ett ögonblick. Mera då att Nobelpriset kanske inte är så märkvärdigt för alla som det är för oss svenskar. Han anser sig kanske (kanske med rätta) större än Nobelpriset.

När min absoluta favoritförfattare Doris Lessing fick priset (ganska nära sin bortgång för några år sedan) var hon alltför sjuk för att komma till Stockholm och hämta det och hennes kommentar var fritt citerat ung."Jaja, jag har fått så många priser för mitt författarskap att ett till inte spelar någon som helst roll.
Gita
Mjärden
Han kunde ge mig 50000 av priset, när nu Zlatan inte var intresserad att dela med sig...... rolleyes.gif min bil börjar bli skraltig
Gossen Ruda
Gita snackar skit som vanligt. Enligt Sara Danius berättade Dylan att han blev mållös när han fick höra om priset och att han visste inte vad han skulle säga. Kanske därför det varit så tyst? Man han är väldigt glad över priset och tackar givetvis ja.
Gita
Har under en lång bilresa haft möjlighet att lyssna igenom största delen av Dylans produktion fr, 1963 och framåt.
Min slutsats blev att han är mycket väl värd priset.
Gita
Gunilla T
CITAT (Gita @ 02-11-2016, 15:24) *
Har under en lång bilresa haft möjlighet att lyssna igenom största delen av Dylans produktion fr, 1963 och framåt.
Min slutsats blev att han är mycket väl värd priset.
Gita

yes.gif
Aqvakul
Han har betytt fantastiskt mycket för "vår generation"...
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 30-10-2016, 19:26) *
Gita snackar skit som vanligt. Enligt Sara Danius berättade Dylan att han blev mållös när han fick höra om priset och att han visste inte vad han skulle säga. Kanske därför det varit så tyst? Man han är väldigt glad över priset och tackar givetvis ja.

i detta har nog gita fel. personligen tycker jag inte att varken litteraturpriset eller fredspriset är särskilt märkvärdiga.
Men för övriga Nobelpriser anses det vara det finaste man kan få inom den vetenskapliga världen och jag håller med.
litteraturpriset är ju mer trångsynt finkultur och påverkar knappast samhället,fredspriset har tyvärr också blivit politiskt och ibland undrar man hur de tänker när de utser vinnare.
Att man i år valde Dylan är ju lite grand att komma bort från finkulturen men personligen skiter jag i vem som får litteraturpriset,köper aldrig en författare bara för den sakens skull och Dylan har jag aldrig gillat så huruvida han får pris eller ej skiter jag i.
Men en jävla stropp verkar han vara i vilket fall.
Övriga nobelpris brukar jag dock kolla vad det handlar om och tittar gärna på inervjuer med pristagarna.
deras upptäckter för ju mänskligheten framåt och många upptäckter kommer vanligt folk till del i vardagen.
Ulf
Aqvakul
CITAT (malarmaster @ 02-11-2016, 22:17) *
i detta har nog gita fel. personligen tycker jag inte att varken litteraturpriset eller fredspriset är särskilt märkvärdiga.
Men för övriga Nobelpriser anses det vara det finaste man kan få inom den vetenskapliga världen och jag håller med.
litteraturpriset är ju mer trångsynt finkultur och påverkar knappast samhället,fredspriset har tyvärr också blivit politiskt och ibland undrar man hur de tänker när de utser vinnare.
Att man i år valde Dylan är ju lite grand att komma bort från finkulturen men personligen skiter jag i vem som får litteraturpriset,köper aldrig en författare bara för den sakens skull och Dylan har jag aldrig gillat så huruvida han får pris eller ej skiter jag i.
Övriga nobelpris brukar jag dock kolla vad det handlar om och tittar gärna på inervjuer med pristagarna.
deras upptäckter för ju mänskligheten framåt och många upptäckter kommer vanligt folk till del i vardagen.
Ulf

Visst har litteraturen och andra konstriktningar en väldigt stor betydelse. Det är ju kulturen som gör oss till människor. Jag tror också att du har fel när det gäller prestigen för de olika prisen. Litteraturpriset är definitivt det mest uppmärksammade.
Gunilla T
CITAT (malarmaster @ 02-11-2016, 22:17) *
Ulf

Nu är du väl ändå ute och cyklar i blå pyjamas Ulf?

Om Dylan kan man tycka vad man vill, det är enbart en personlig åsikt men från det till att hävda att litteratur är trångsynt finkultur och inte påverkar samhället - då har du missat något väsentligt i livet.

Gissar att du aldrig läst Pippi Långstrump och därmed inte heller förstått betydelsen av Astrid Lindgrens verk för världens barn. Kulturen räddade liv under Leningrads belägring och har du aldrig läst "Vredens druvor" så rekommenderar jag det för ökad förståelse av mänskliga umbäranden. Att läsa Väinö Linnas "Okänd soldat" på klingande finlandssvenska gav mig en länk till historien och mina föräldrars liv under Andra världskriget. Litteraturens betydelse för mänskligheten kan aldrig överskattas och har du aldrig fått njuta av god formuleringskonst så har du något kvar att uppleva.

Man behöver inte ens bidra till tillväxten, allt är gratis på våra utmärkta bibliotek bravo.gif
segelbåt
CITAT (Gunilla T @ 03-11-2016, 10:42) *

Om Dylan kan man tycka vad man vill, det är enbart en personlig åsikt men från det till att hävda att litteratur är trångsynt finkultur och inte påverkar samhället - då har du missat något väsentligt i livet.

Gissar att du aldrig läst Pippi Långstrump och därmed inte heller förstått betydelsen av Astrid Lindgrens verk för världens barn. Kulturen räddade liv under Leningrads belägring och har du aldrig läst "Vredens druvor" så rekommenderar jag det för ökad förståelse av mänskliga umbäranden. Att läsa Väinö Linnas "Okänd soldat" på klingande finlandssvenska gav mig en länk till historien och mina föräldrars liv under Andra världskriget. Litteraturens betydelse för mänskligheten kan aldrig överskattas och har du aldrig fått njuta av god formuleringskonst så har du något kvar att uppleva.

Man behöver inte ens bidra till tillväxten, allt är gratis på våra utmärkta bibliotek bravo.gif

Fast han sa att litteraturpriset är trångsynt finkultur, inte att litteratur i sig är trångsynt finkultur. Vilket han ju har rätt i.

Men jag blev intresserad av hur kulturen räddade liv under Leningrads belägring. Folk svalt ihjäl i drivor, menar du att de åt böcker? De åt visserligen bark från träden men steget från Träd > pappersmassa > böcker > kultur är ganska lång.

Kannibalism förekom också så kanske åt man upp någon kulturperson och klarade livhanken på så sätt?
Gunilla T
Men så trevligt att jag väckte ditt intresse, jag kan bidra med ett lästips Leningrads ödessymfoni - författare Paavo Rintala.
segelbåt
CITAT (Gunilla T @ 03-11-2016, 14:07) *
Men så trevligt att jag väckte ditt intresse, jag kan bidra med ett lästips Leningrads ödessymfoni - författare Paavo Rintala.

Jag har läst några böcker om Leningrads belägring men dock inte ditt lästips. Och jag har redan en hel hög med böcker som väntar på att läsas så jag får nog hoppa över Leningrads ödessymfoni, åtminstone ett tag framöver. Men jag blev genuint intresserad eftersom jag inte kan minnas att kultur skulle räddat liv under belägringen så du får hemskt gärna berätta mer. smile.gif
malarmaster
CITAT (Gunilla T @ 03-11-2016, 10:42) *

Jag är bokslukare av rang fast numera av facklitteratur och dokumentärer och en o annan biografi. Rena romaner/noveller läser jag sällan numera men jag har ett antal tusen böcker i mitt bibliotek då jag aldrig slänger en bok.
När vi är inne på krig o elände kan jag rekommendera Antony Beevor som skrivit flera dokumentärer om just andra världskriget.
han hade varit en lämplig litteraturpristagare då hans böcker är oerhört realistiska i språket.
vill du uppleva realistiskt elände så har du här en guldgruva.
jag har både Väinö linna och astrid i mitt bibliotek.
Varför fick aldrig astrid litteraturpriset? barnkultur passar inte i akademin?
Nej,jag står för min åsikt,litteraturpriset förändrar inget i världen.Dock kan författarna göra det.
Avseende leningrad så kan de tacka Adolf att de överlevde,ett av hans strategiska misstag som gjorde att kriget vände.
hade generalerna själva fått föra kriget hade sovjet troligen börjat vid uralbergen.
ulf
Gunilla T
CITAT (segelbåt @ 03-11-2016, 14:19) *
Jag har läst några böcker om Leningrads belägring men dock inte ditt lästips. Och jag har redan en hel hög med böcker som väntar på att läsas så jag får nog hoppa över Leningrads ödessymfoni, åtminstone ett tag framöver. Men jag blev genuint intresserad eftersom jag inte kan minnas att kultur skulle räddat liv under belägringen så du får hemskt gärna berätta mer. smile.gif

Ånej du, lite får du göra själv om du vill veta mera no.gif
Gunilla T
CITAT (malarmaster @ 03-11-2016, 15:42) *
Jag är bokslukare av rang fast numera av facklitteratur och dokumentärer och en o annan biografi. Rena romaner/noveller läser jag sällan numera men jag har ett antal tusen böcker i mitt bibliotek då jag aldrig slänger en bok.
När vi är inne på krig o elände kan jag rekommendera Antony Beevor som skrivit flera dokumentärer om just andra världskriget.
han hade varit en lämplig litteraturpristagare då hans böcker är oerhört realistiska i språket.
vill du uppleva realistiskt elände så har du här en guldgruva.
jag har både Väinö linna och astrid i mitt bibliotek.
Varför fick aldrig astrid litteraturpriset? barnkultur passar inte i akademin?
Nej,jag står för min åsikt,litteraturpriset förändrar inget i världen.Dock kan författarna göra det.
Avseende leningrad så kan de tacka Adolf att de överlevde,ett av hans strategiska misstag som gjorde att kriget vände.
hade generalerna själva fått föra kriget hade sovjet troligen börjat vid uralbergen.
ulf

Bra Ulf! Jag fick nästan det intrycket att du inte gillade litteratur öht men så var det inte. Jag tror inte heller att Läckberg, professor Persson eller någon annan av de svenska populärförfattarna förändrar världen det minsta men nog finns det författare vars texter berör på djupet och kan, om inte försätta berg men inge hopp och visa vägen även om det är i skönlitterär form.

Anthony Beevors böcker är lästa och finns i min bokhylla eftersom jag under en lång period av mitt liv läste det mesta jag kom över om Andra världskriget.

Då kanske jag i gengäld får rekommendera en nyutkommen bok som borde engagera dig även om den kanske inte i allt överensstämmer med dina värderingar "Den stora ätstörningen" om makten, maten , miljön, författare Gunnar Rundgren.

Allt emellanåt, inte så ofta faktiskt, dyker det upp en bok som man önskar alla människor skulle läsa, detta är en sådan bok.
segelbåt
CITAT (Gunilla T @ 03-11-2016, 16:05) *
Ånej du, lite får du göra själv om du vill veta mera no.gif

Trist. Du slängde ur dig ett påstående som du inte kan eller vill backa upp med fakta...
Aqvakul
Varför så bitter? Är du släkt med Dylan? sad.gif
Mjärden
En bok, som alla borde läsa är Erich Maria Remarques "Tid att älska, tid att dö". Den handlar om krigets meningslöshet och ett par sidor i slutet av boken förändrade helt min inställning till krig.
En bok som kristna, muslimer och judar borde läsa är Jonas Gardells bok om Gud.
Han börjar långt tillbaka i tiden, då människorna hade flera gudar till framväxten av en gud, som sen förgrenade ut sig i de tre världsreligionerna.

Fjodor Dostojevskis Brott och straff är en intressant studie i vad som rör sig i en mördares huvud. Lite seg i början, men blir sen mer och mer fängslande.

Sen finns det böcker, som man undrar varför de öht givits ut tex Ranelids usla alster. Det enda som är imponerande är hur han lyckats få ett förlag att ge ut så undermålig litteratur.
Aqvakul
Litteratursmaken är som baken, delad. Jag har svårt för Björn Ranelid personligen , hans narcissistiska utstrålning. En del av hans böcker är väldigt "blommiga", alltför blommiga i min smak. Men andra är mycket bra. Jag skulle vara försiktig med att kalla litteratur "undermålig", i synnerhet Ranelids.

Vissa berättare når in i ens hjärta och man vandrar tillsammans med författaren genom verket. Det är naturligtvis en process där både skrivare och läsare avgör hur det kommer att fungera. Jag har varit medlen i flera bokklubbar med mycket kunniga läsare, där många haft litteratur som sitt yrke. Men det är uppenbart att vi alla vandrar olika bra med olika författare. Visst finns det författare som lockar fler än andra, men nästan alla lockar någon.
segelbåt
Då har herr Zimmerman meddelat att han inte kommer. Han hade tydligen bättre saker för sig.

P.S. @ Gunilla T
Jag läser just nu en bok om kvinnor i ryska armén under kriget och även om en hel del handlar om svårigheterna i Leningrad så har inte ordet kultur dykt upp än... Bara så du vet.
Mjärden
Fattar inte vad SAK håller på med, dela ut ett pris till en person som inte vill ha det, de borde väl haft en reserv att dela ut det till. Synd att Leonard Cohen avled, men jag hade hellre sett att han hade fått priset.

Obs. Jag har ändrat mig ang Cohen. Efter att ha lyssnat på ett antal låtar på you tube måste jag medge att han är urtråkig, seg som ingen annan. Jag grundade min åsikt på en enda låt, som min lärare på folkhögskolan spelade, den var bra, resten kass. Huruvida hans kvaliteer som poet kvalificerat honom för nobelpriset har jag ingen uppfattning om
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon