CITAT (calluone @ 07-11-2016, 21:55)

Hej!
(obs, avhärdning skulle vara invintring)
Jag har 1 några plantor jag inte hunnit få ned i marken (1 st svarttall, en kinesisk sekvoja och en krusbärsaktinidia). Man säger ju att rötter är mer känsliga för kyla än övriga plantan varför det kan vara viktigt att täcka rötterna. Hur kallt tål dessa plantor i sina krukor? Finns det någonstans att kolla upp hur känsliga olika växter är för minusgrader när de står i sina krukor? Hur mycket bör krukorna täckas för att hindra skador och hur reagerar växter av att transporteras några timmar i värme innan de planteras? Det borde väl inte vara några problem, har ju gjort så tidigare, men blev ändå nyfiken på hur en invintrad planta egentligen reagerar på att komma in i värmen och sen ut i kylan igen. Rör det sig om timmar, dagar eller veckor innan detta kan leda till negativa resultat? Lite funderingar

Kanske någon har några kloka svar.
Många frågor som kräver forskning för att finna svar på. Jag vet att t.ex. Baumschule Hachmann som är en av de största producenterna av Rhododendron ställer tusentals plantor av framtagna hybrider i krukor utomhus under vintern och utifrån de som överlever drar de vissa slutsatser om härdighet.
Om rötter är mer känsliga för kyla än ovandelen på vedartade växter vet jag inte men dör roten så är ju växten borta. Min kinesiska sekvoja får frysskador på topp eller grenar ibland men roten överlever så den kommer igen.
Invintringen styrs av biologiska processer i växten, dessa styrs i sin tur av bl.a. tillgång på ljus och temperatur. Jag vet inte vad som händer om en planta som invintrat plötsligt tas in i värmen igen men det låter onekligen lite vanskligt.
Att täcka krukor som står utomhus i avsikt att skydda mot kyla är en myt. Så länge marken inte frusit så är jordvärmen en värmekälla, varm luft är lättare än kall luft, men när marken fryser finns ingen värmekälla kvar och det blir lika kallt i den inlindade krukan som utanför. Det krävs en intern värmekälla för att åstadkomma en varmare temperatur.