Hej Kerstin och sommartorparn!
Bergsrosen Rosa pendulina har jag inte med i min lista, underligt nog. Men det verkar vara namnförvirring kring den, det finns olika latinska namn (R Alpina m fl) och R pendulina är väl också kanelrosen...
Att vildrosorna beskrivs så olika i olika floror (inte endast i teckningar och bilder men också artbeskrivningar) försökte jag lösa i nyckeln på nätet genom att använda mig av virutella floran, nordiska floran och LÅ Gustavsson. Där dessa tre skilde sig åt samlade jag information från flera håll och valde den beskrivning som hade störst stöd...
Nordiska floran visade sig skilja mest från de andra källorna. Jag kom fram till att den är minst användbar som enskild källa. Virtuella floran här på nätet hade störst stöd och verkar dessutom uppdateras oftare.
Upp- och nedvända knubbiga och håriga nypon (som inte blir röda utan stannar i orange) har jag sett på flera gamla buskar i äldre kulturmiljöer i höstas. Jag vet inte hur blommorna ser ut, ska fota i sommar och titta nogrannare på bladen.
Finnrosen har avlånga nypon som jag har för mig också kan ha borst... Här finns en bild som är mycket långsam att ta fram:
http://pojma.narod.ru/rosa-acic2.jpg