SVÅRT!!! I första hand håller jag med om att innehållsförteckningen borde vara tydligare. Samtidigt är det skrämmande att en "producerad" vara som t.ex. cocacola kan vara så rackarns billig om man jämför med mycket annat som är nyttigare. Men det handlar väl om produktionsvolymer, kan tänka. Och det styr ju faktiskt vi konsumenter i slutänden, även om det går låååångsamt....
Att man skapar ett sug i kroppen när man äter på ett visst sätt är självklart. Lika självklart är det att det går att bryta, men det kan vara fruktansvärt svårt. Precis som att sluta röka för många (inte alla!) rökare. Jag hade förr ett enormt chips-sug. Smällde i mig minst två 300-grams påsar varje helg. (Har alltid haft svårt att gå upp i vikt, så det märktes inget på "bredden".) Så började jag gå hos en "hokus-pokus-doktor" för mina eksem, och han satte mig på stenhård diet. I början fick jag bara äta ris, kronärtskocka och dricka ljummet vatten.... (nu blir ni väl frestade, va?

) Sedan trappade han upp sakta med några grönsaker i taget. Jag blev mycket bättre i eksemen, men kunde tyvärr inte fullfölja, eftersom min vikt formligen rasade i golvet. Nu tar jag till den dieten om eksemen skulle sticka fram trynet igen, och det hjälper! Men det jag skulle komma fram till var att efter detta kan jag äta chips "som vanligt folk", och har aldrig det där suget! Kunde frossa i godis förr också, äta tills jag mådde illa. Nu tar jag två bitar och är nöjd sedan. Så den där dieten bröt "snurran" som min ämnesomsättning förmodligen hamnat i.
Försöker få sambon att minska på sockret nu, han är godisråtta av stora mått. Och sonen har som tur är inte fått smak på socker än, så jag försöker hålla det så.
Sedan är jag övertygad om att hur skadligt socker än är, så är sötningsmedlen värre! Hellre naturligt fett och socker än konstgjorda varianter.