CITAT (Mjärden @ 22-05-2017, 18:48)

Jag tog över en kolonilott med kirskål i ena ändan. Förra året hade jag inte tid att göra något åt eländet (mer än klippa bort blommorna) Jag vände i höstas och i vår har jag jobbat mig systematiskt genom hela lotten. Jag har använt en plattgrep och kört ner den och lyft upp och skakat/silat mellan pinnarna och fått upp mycket kirskålsrötter och även en annan sorts vita rötter. Renset har jag inte lagt i komposten utan på ett särskilt ställe i skogen. Räknar med att upprepa proceduren nästa år.
För några år sedan tog jag över ett hallonland med kirskål i och där har jag jobbat på samma sätt i två år, men har inte fått bort all kirskål, Det sticker upp några plantor där och dem tänkte jag använda min lilla röda handspade på samma sätt som jag tar upp maskrosor. Om man inte vill använda kemisk bekämpning är det envist arbete som gäller, det ger resultat till slut.
Jo, det går att rensa manuellt om man har tiden och orken. Min svägerska fick in kirskål med en fådd buske. Hon var envis och handrensade alla blad för det gick inte att gräva bland buskrötterna. Hon vann till slut men det tog 7 år.