CITAT (Huggorm @ 03-07-2017, 17:47)

Svårt läge. Jag hade i alla fall inte toppat, då brukar man få dålig grenstruktur. Bättre att plocka bort oönskade stammar men man bör inte ta för många samtidigt då det kan stimulera skottillväxt. Man får nog se det som ett långtidsprojekt att få fason på en sådan buske.
Tack för info men att inte toppa alls (förr eller senare) lär ju bli svårt. Längden på nuvarande stammar är ju bortåt 4-5 m (låg över hela häcken) och så kan det ju inte se ut i längden. Tanken är ju att de åtminstone ska stanna kvar på tomten

. Så om de ska toppas nu eller annan tid (pga att återstående stammar blir bladlösa om jag toppar nu) är frågan. Vill ju i så fall att det ska bildas nya skott på de kala stammarna så att jag får lite sidogrenar längre fram.
Eller är det liksom kört för det nu vedartade? Ska jag kapa allt och bara låta det nya gröna skottet från roten vara kvar? Eller?
CITAT (Gunilla T @ 03-07-2017, 18:16)

Jag har aldrig kortat in en gren. Såvitt jag kan se har du kapat de grova stammarna och lämnat nyare och klenare stammar, jag skulle nog ha gjort tvärtom men gjort är gjort.
Nej, har bara tagit bort grova som samtidigt var dåliga. Det var inte grövre stammar än så här. Gissar att det kan bero på att de vilat mot häcken i alla år.