CITAT (Berith @ 19-01-2005, 11:45)
CITAT (Hannele @ 19-01-2005, 09:37)
Fast många användare kan bevittna helt kala markbitar, där de använt Round up och där det inte växt något på flera år!
För några år sen sprutade jag Round up på ogräset mellan stenarna/plattorna på vår framsida. Ogräset dog men efter ett par veckor var det var så grönt och grannt igen. Spädde kanske ut för mycket?

Nej Berith,
om du följde bruksanvisningen så spädde du inte ut för mycket.
Så länge det finns frön i jorden så kommer det nytt ogräs även sedan du behandlat med R.... Det är normalt. Rotogräset blir du förhoppningsvis av med ända till dess att det kommer nytt genom frön. Förhoppningsvis skriver jag, för ogräs med stora rotsystem och förhållandevis liten bladmassa tar inte upp tillräckligt mycket av produkten för att roten ska dö. Dom kommer då igen i försvagat och förtvinat tillstånd. När det gäller sådana ogräs så är det viktigt att ge sig till tåls, låta dom växa upp så mycket som möjligt (utan att bilda frön), och behandla medan dom fortfarande befinner sig i tillväxtfas. Riktigt svåra ogräs kan man behöva ge sig på en gång till. Tyvärr är bruksanvisningarna inte tillräckligt tydliga, och jag tror säkert att många gör felet att spruta på för små plantor, eller när det är för kallt och därmed sprider giftet i onödan utan att ogräset dör. Att t.ex. pensla på en död stubbe mitt i vintern, verkar vara onödigt.
Men, att marken för lång tid framåt skulle bli förstörd genom R...... stämmer bara inte! Bönderna sprutar ju hela ytan varje år i samband med nysådd. Jag är omgiven av åkrar på tre sidor, så mitt duttande på tistlar och annat gör ingen skillnad för grundvattnet.