Tack Ina för ditt kunniga inlägg. Jag oroas över dessa talrika råd angående myskanka som snigeldödare. Vill man inte ha sniglar i sin trädgård borde det bero på att man inte vill ha växterna förstörda. I så fall skall man inte ha ankor. De är ena riktiga växtmarodörer, och stampade bajsgolv känner jag personligen väl till. Tro nu för all del inte att jag ogillar ankor. Jag gillar inte mördarsniglar heller för den delen. Men, likaväl som man är mån om sina växter så borde man vara mån om djur också. ÄVen de djur man inte tycker om. Sniglar har rätt till en snabb död. Myskankor har rätt till ett bra omhändertagande. Jag oroar mig över att vi skall få samma problem med sommarankor som det finns problem med sommarkatter. Folk skaffar sig djur och när det inte går som man har tänkt sig så lämnar man dem vind för våg. Inbillar sig att de klarar sig på egen hand i naturen när de blivit serverade mat hela sommaren. Alla ni som läser detta, snälla ni hjälp till att ta död på myten om att ankor löser alla sniglelproblem. Visst äter de sniglar men de äter också samma mat som sniglarna, dessutom mycket fortare än vad sniglarna gör.
|