Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gräva upp vårlökar?, Kan jag ta in lökar från "rabatten"?
          krukan
          Inlägg 21-01-2005, 13:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 291
          Medlem nr: 3 641

Jag har en relativt ny trädgård, har bott där sedan augusti. Nu dyker det ständigt upp överraskningar. I alla rabatter finns det vårlökar som förre ägaren satt. En jättekul överraskning. Med det besvärliga är att det också växer lökar mitt i det totalt förväxta jordgubbslandet. Det har jag tänkt gräva om och få jordgubbarna lite mer organiserade. Men det går ju inte att ha vårlökar mitt i allt.

Kan jag gräva upp dem nu och få dem att blomma i en kruka? Och sedan plantera ut dem till sommaren på en mer lämplig plats?

--------------------
          zon 5, umeå

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          krukan
          Inlägg 21-01-2005, 14:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 291
          Medlem nr: 3 641

Bladen är uppe sedan kanske 1-2 veckor. Tänkte att det skulle vara kul med lite tidig blomsterfägring innomhus, nu när jag ändå skulle flytta dem sedan. Bra att höra att de troligtvis kommer blomma då.

Bra idé att tänka på färger och dylikt, så man sätter dem på ett bra ställe sedan. Eller byta till mig annat. Jag anade inte att det skulle komma upp lökar, så vi satte massor (över 100) av lökar under bärbuskar och i vissa rabatter. Vi satte bara lökar i blå färger, men troligtvis kommer dessa "gamla" lökar att ha helt andra färger... Kan i och för sig bli fint ändå. Det ska bli spännande att se.

Låter inte bra med jordtrötthet och sjukdomar. Problemet är att det absolut inte finns plats någon annanstans. Landet måste ligga där det är.

--------------------
          zon 5, umeå

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 23:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon