CITAT (netaave @ 20-01-2005, 21:07)
Ett av de recept jag lagt ut här på Odla påstår Scrollan att det är hennes, jag undrar nu hur är det med saker man lägger ut, har man "rätt" till dom? Just det receptet har jag fått av min svärdotter som har hittat det i en tidning.
Jag har tagit idéer härifrån och lagt ut på andra forum precis som jag tagit saker därifrån och lagt ut här.
Är detta fel?
Jag trodde att man fick ta den risken om man skriver ut saker på "allmänna" platser.
Vet att tråden utvecklats lite ifrån ämnet.
Men jag undrar vad du menar, netaave?
Du skriver ju både att du fått receptet av din svärdotter, och att du "tagit saker från andra forum och lagt ut här".
Kollade själv på Bendro, där receptet lades ut av Scrollan exakt samma dag som du lagt in det här på odla. Samma timma till och med. Och ordagrant citerat.
Menar du fortfarande att du fått det av din svärdotter, eller har du kopierat det? Vill ju inte tro att du talar osanning, men det verkar så osannolikt.
*Är inte ute efter att bråka*, Men skulle vilja ha det utrett.
Även hur copyrightlagen nu gäller, med källhänvisningar och liknande, tycker jag att du iallafall kan erkänna till Scrollan, att du kopierat receptet och visst kommer fortsätta med det (för det är inget fel med det), men kommer tänka lite nogrannare på att skriva var det kommer ifrån.
(Obs! Gjorde även en snabbsökning på nätet, och hittade inte receptet där. Så det verkar ju inte vara ett "allmänt", vanligt recept, som t.ex. tacopaj)
MVH/Humla