Sidor: 1, 2
netaave
Ett av de recept jag lagt ut här på Odla påstår Scrollan att det är hennes, jag undrar nu hur är det med saker man lägger ut, har man "rätt" till dom? Just det receptet har jag fått av min svärdotter som har hittat det i en tidning.

Jag har tagit idéer härifrån och lagt ut på andra forum precis som jag tagit saker därifrån och lagt ut här.
Är detta fel?
Jag trodde att man fick ta den risken om man skriver ut saker på "allmänna" platser.
humla
Scrollan kanske läst samma tidning! rolleyes.gif

Vet inte riktigt hur det funkar med copyright när det gäller text. Man får väl egentligen citera texter, om man skriver var de kommer ifrån?

Men jag håller med dig netaave; det man själv lägger ut får man vara beredd på att hitta på andra ställen. Även bilder, tyvärr.
jendah
Teoretiskt sett har man rätt till det man skriver... Glöm det, det fungerar ju naturligtvis inte alls...

Enklast är väl att alltid ange varifrån man fått det man skriver, för att undvika problem...
Typ:
"Hittade detta receptet i en tidning...."
"Fick ett tips på ett annat forum som jag vill dela med mig av..."
"Kompisen tipsade om..."
osv.

smile.gif smile.gif
pisanggoreng
Kan man verkligen "äga" ett recept?
Hannele
Det är aldrig fel att citera och länka, om man anger källan.
Gossen Ruda
Upphovsrätten är ganska sträng, det man skriver det äger man. Sen är det ett faktum att nätet har totalt kört över denna lagstiftning. Det mesta är gemensam egendom numera och att hävda att just JAG har skrivit något är mycket svårt. Lite enklare med bilder men övervakningen är obefintlig och anarkin total.
Annlo
Scrollan får väl ta det som en komplimang rolleyes.gif
Det verkar ju ha blivit ett populärt recept... o gott såg det ut!

Annlouice
*Felix matte*
Nu blir jag nyfiken... kan man få veta vad det är för recept "striden" handlar om rolleyes.gif smile.gif unsure.gif jag älskar mat. wub.gif

Apropå upphovsrätten...Här kan du läsa och Här en länk till fler länkar. biggrin.gif
Betty
Det är den här rätten det handlar om Agneta. Kyckling i foliepaket.
Anki på Öland
Hannele skrev
CITAT

Du får egentligen inte ens citera även om du anger källan, utan att ha fått tillåtelse först, utom i vissa fall.
Recept har jag dock svårt att tänka mig faller under copyrighht-lagen eller att någon "äger" om det en gång publicerats .
Anki
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 20-01-2005, 22:10)
Det är den här rätten det handlar om Agneta. Kyckling i foliepaket.

Tack Betty!... Lät ju gott med foliepaketet tongue.gif wub.gif får nog ta och testa det nån gång.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 20-01-2005, 21:29)

Hej Hannele! eg så får man inte ta t.ex ett helt recept eller en artikel fastän man anger källan... men man har rätt att ta ut citat.. alltså delar av inlägg och liknande om man sedan anger källan och helst länkar till den. Så har jag uppfattat Upphovsrätten... detta efter att jag blivit påmind om att jag "klampat i klaveret" några ggr.ohmy.gif tongue.gif sad.gif unsure.gif wacko.gif biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Har emellanåt hittat mina egna såråd i diverse trädgårdstidningar ordagrant citerade - det är svårt nuförtiden med Internet!
kerstin z5-6
Så nu vet ni det -banne er om ni citerar mina såråd .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif blink.gif blink.gif blink.gif biggrin.gif biggrin.gif
Nä jag skojar bara smile.gif fritt fram på det -Hur tror ni jag har tillgodogjort mig dem -prövat ja, men även fått tips -som jag för vidare förstås -om de funkar

och du är ordagrant citerad i Aot -Ingrid-jag med ... laugh.gif i tips från forum ..

Däremot om man publicerat artiklar -i tex sta s tidning -så gäller andra bullar förstås blink.gif
LenaTuring
"Journalistiska artiklar anses i allmänhet vara tillräckligt originella för att vara skyddade av upphovsrätt. Brev har i ett antal fall ansetts tillräckligt originella,
men t.ex. recept anses i allmänhet inte vara skyddade av upphovsrätt." Texten hämtad från PRV
Ingrid på Västkusten
Snort - mina citerade tips i AoT var utan angivande av namn - jag har ju en karakteristsiskt stil men what the heck - water under the bridge nuförtiden.

Nej men - på nått vänster upplever jag bildstölder värre än inläggssstölder......där man skrivit någe. Och jag har i mina dagar enbart gnällt på bildstölder inte sårådsstölder.....och skötsel dito.

Recept? Hmmmmmm - mmmm det är värre- det finns ju en 'allmän' receptskatt i Sverige och 'stöld' ja är det det elelr är det bara ett uttryck för vad som 'ligger i luften' ?

Bryr mig inte våldsamt - huvudsaken är egentligen erfarenehetn - att vi lär oss och inte upprepar misstagen - så tänker jag ibland.....
lotta_
CITAT (LenaTuring @ 20-01-2005, 23:14)
men t.ex. recept anses i allmänhet inte vara skyddade av upphovsrätt." Texten hämtad från PRV

Skönt! Recept är ju en sak som går från mun till mun tongue.gif från hand till hand och snabbt går det. Ibland är det flera stycken på mitt jobb som har samma "nya" recept som de fått från olika håll. Aldrig har jag funderat på om jag får föra det vidare eller inte. Det ligger en viss "tjusning" i att komma över ett läckert recept, tillaga och njuta av maten och sedan gärna dela med av receptet till gästerna. smile.gif
Ralf
Tror detta fenomen är och har alltid varit vanligt, även bland yrkesproffs. Det var ju nyligen en kvällstidningsjournalist som lånade en hel krönika av en kollega i en New York-tidning. Men tack vare bland annat Internet så upptäcks sånt nuförtiden allt oftare och allt snabbare.

Näe Recepten är i i allmänhet inte skyddade.
men texten är skyddad fortfarande.

men jag undrar tex vem som tagit denna bild:
Caprice
CITAT (netaave @ 20-01-2005, 21:07)
Ett av de recept jag lagt ut här på Odla påstår Scrollan att det är hennes, jag undrar nu hur är det med saker man lägger ut, har man "rätt" till dom? Just det receptet har jag fått av min svärdotter som har hittat det i en tidning.

Jag har tagit idéer härifrån och lagt ut på andra forum precis som jag tagit saker därifrån  och lagt ut här.
Är detta fel?
Jag trodde att man fick ta den risken om man skriver ut saker på "allmänna" platser.

Du har inte möjlighet att hänvisa till exakt vilken tidning receptet kommer ifrån...? I så fall är ju saken ur världen... unsure.gif

Det är en svår fråga för övrigt...
Antar att text och bilder är skyddade på sidor där det står tydligt...?

Å andra sidan.. Bryr sej folk om det..? wink.gif

Usch, måste medge att jag själv tagit bilder ifrån en sida där man inte fick göra så.. En amerikansk sida där de gjorde så snygga grejer i sten på ett speciellt sätt, trappor, krukor o dyl... Det gick inte att kopiera bilderna på sidan, men har man en hemmaboende son som är datorfreak så gick det som en dans iaf.. tongue.gif unsure.gif

Dessa bilder sparade jag i en mapp som inte ligger på nätet, och meningen med bilderna är att jag vill göra ngt liknande själv, i min egen trädgård... De är sparade som inspiration alltså..
Oj, så jag försöker att slingra mej...

Caprice
Caprice
Ralf, det är en privatperson som tagit Pamelabilden...
Och tom frågade snällt innan...

Varför undrar du det..?

Caprice
Ingrid på Västkusten
För hemma bruk är det OK att kopiera bilder firn Nätet :-)
Ingrid på Västkusten
CITAT (Caprice @ 21-01-2005, 00:10)
Ralf, det är en privatperson som tagit Pamelabilden...
Och tom frågade snällt innan...

Varför undrar du det..?

Caprice

Jag undrade också - mest för att inget angavs ;-) och hur många ramlar över Pamela A :-))
Caprice
Ingrid,
bilden kommer ifrån en tidigare tråd, den finns HÄR..

Där står det även att det är en privatperson som tagit bilden.. rolleyes.gif

Däremot undrade jag över varför Ralf undrande över bilden...
Han hade bilden, då måste han ju även läst tråden...? unsure.gif

Caprice
Ralf
Caprice, jag tror bilden e "lånad".
jo jag lånade den i dn här tråden, men ursprunget... Jag har sett bilden på annat håll helt enkelt.
Berith
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-01-2005, 23:20)
Nej men - på nått vänster upplever jag bildstölder värre än inläggssstölder......där man skrivit någe.

Svär också i det tysta över bildstölder - från nätet till olika inlägg här på forumet. Och det finns en person som är expert på att visa vad hon menar med hjälp av bilder - andras bilder, och många bilder. (Säger inte vem men hon har fått en avdelning nästan alldeles själv... sleep.gif tongue.gif ) Det är hur enkelt som helst att berätta var man norpat bilden, lägg ut en länk eller skriv var den är hämtad. (Fast det är ju lätt att kolla var den är hämtad genom att följa url-en.)
pisanggoreng
Undrar vem som äger rätten till receptet på kokt potatis eller korv med bröd...? blink.gif wacko.gif
kristerh
CITAT (Felix matte @ 20-01-2005, 22:43)
Tack Betty!... Lät ju gott med foliepaketet tongue.gif wub.gif får nog ta och testa det nån gång.

Själv får jag ilningar i tänderna när jag äter folie laugh.gif laugh.gif
krister
Betty
CITAT (kristerh @ 21-01-2005, 09:19)
Själv får jag ilningar i tänderna när jag äter folie laugh.gif laugh.gif
krister

Och just p.g.a. ilningarna (i mina tänder alltså, inte dina...) så låter jag bli att äta folie... helt och hållet, smakar inte ens en liten bit om det bjuds... tongue.gif tongue.gif tongue.gif
amaira
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-01-2005, 22:56)
Har emellanåt hittat mina egna såråd i diverse trädgårdstidningar ordagrant citerade - det är svårt nuförtiden med Internet!

*blir förbannad*
Det är ett stort klavertramp av en tidning att göra på det viset!

Mycket dålig stil!

Om du skriver på ett sådant vis, att en tidning vill publicera det - även om det bara är några rader de vill kopiera - så är det deras SKYLDIGHET att få det godkänt av dig!

Du kan t.o.m. få ersättning (!!!) men om du är nöjd med äran, så är det ju okej. Men det är INTE okej, att de inte talar om att det är du som skrivit!!!

Har de tagit din "skrift" från ett forum, så är det väl den enklaste saken i världen att skicka ett PM och fråga!!!

Om jag var du, skulle jag kontakta tidningen (-arna) det gällde, och påtala deras misstag!
Jag skulle helt enkelt bli urförbannad.

Fast det är jag det rolleyes.gif, berör det dig inte så finns det ju ingen anledning.
kerstin z5-6
Skriften från forum-var förfrågad om - och angiven med namn - det är ett annat såråd Ingrid pratar om -där hennes namn tydligen INTE var med ...
amaira
CITAT (Berith @ 21-01-2005, 07:33)
Svär också i det tysta över bildstölder - från nätet till olika inlägg här på forumet. Och det finns en person som är expert på att visa vad hon menar med hjälp av bilder - andras bilder, och många bilder. [color=gray](Säger inte vem men hon har fått en avdelning nästan alldeles själv... sleep.gif tongue.gif )

Åh, vad svårt jag tycker det är med "outtalade anklagalser". Jag får omedelbart dåligt samvete. Funderar: "Är det mig hon menar?"

Efter att ha rannsakat mig själv ordentligt, tror jag inte det är det. Men just tillägget "Säger inte vem men hon har fått en avdelning nästan alldeles själv... sleep.gif tongue.gif " så känns det som att det syftar till mig. Eftersom du Berith redan tidigare "antytt" att jag skriver lååååånga inlägg, som "några, säger ej vem" inte öppnar p.g.a. signaturen.

Och så lägger jag ju in många bilder...

Nu var ju inte heller det rent utsagt, men svårt att tolka annorlunda, i "min" tråd.

Rent allmänt:

Det jag tycker sämst om, med "outtalade påståenden", är att de aldrig går att "inte uppfatta", samtidigt som den som gör så, alltid har tyggen fri, i och med att han/hon alltid efteråt kan säga: "Men jag har inte sagt nåt!"

Vad gäller den person (jag eller nån annan) som du Berith syftar till här, tycker JAG att det är sjystare att göra ett vänligt inlägg i en aktuell tråd! Och "rakt framifrån" tala om, att du upplever det sjystare om hon uppger varifrån bilderna kommer.

Eftersom jag inte vet vad du syftar till, kanske du redan har gjort det, utan resultat, vad vet jag.

Kram (flåt, du gillar ju inte kramar tongue.gif men du behöver inte ta emot den)
/amaira.
amaira
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-01-2005, 12:01)
Skriften från forum-var förfrågad om - och angiven med namn - det är ett annat såtråd Ingrid pratar om -där hennes namn tydligen INTE var med ...

Okej, då förstår jag. *lugnar genast ner mig rolleyes.gif *

Skönt att det inte var en tidning som gjort så.

Vad gäller andra trådar så ... ja det är ju åtminstone liite annorlunda.
Berith
CITAT (amaira @ 21-01-2005, 12:14)
CITAT (Berith @ 21-01-2005, 07:33)

Svär också i det tysta över bildstölder - från nätet till olika inlägg här på forumet. Och det finns en person som är expert på att visa vad hon menar med hjälp av bilder - andras bilder, och många bilder. [color=gray](Säger inte vem men hon har fått en avdelning nästan alldeles själv...  -_-  :P )

Åh, vad svårt jag tycker det är med "outtalade anklagalser". Jag får omedelbart dåligt samvete. Funderar: "Är det mig hon menar?"

Efter att ha rannsakat mig själv ordentligt, tror jag inte det är det. Men just tillägget "Säger inte vem men hon har fått en avdelning nästan alldeles själv... sleep.gif tongue.gif " så känns det som att det syftar till mig. Eftersom du Berith redan tidigare "antytt" att jag skriver lååååånga inlägg, som "några, säger ej vem" inte öppnar p.g.a. signaturen.

Och så lägger jag ju in många bilder...

Nu var ju inte heller det rent utsagt, men svårt att tolka annorlunda, i "min" tråd.

Rent allmänt:

Det jag tycker sämst om, med "outtalade påståenden", är att de aldrig går att "inte uppfatta", samtidigt som den som gör så, alltid har tyggen fri, i och med att han/hon alltid efteråt kan säga: "Men jag har inte sagt nåt!"

Vad gäller den person (jag eller nån annan) som du Berith syftar till här, tycker JAG att det är sjystare att göra ett vänligt inlägg i en aktuell tråd! Och "rakt framifrån" tala om, att du upplever det sjystare om hon uppger varifrån bilderna kommer.

Eftersom jag inte vet vad du syftar till, kanske du redan har gjort det, utan resultat, vad vet jag.

Kram (flåt, du gillar ju inte kramar tongue.gif men du behöver inte ta emot den)
/amaira.

En egen avdelning sa jag - inte egen tråd. Och lilla amaira *klappar på huvvet* bara för att du är centrum i din värld så handlar inte allting om dej. biggrin.gif Fast jag läser nog nästan alla dina inlägg, skulle aldrig hoppa över dom bara för att du skrivit dom. (Lite tveksam till din antydan där....) Ska kanske läsa dom nooooga noga och sen göra en sammafattning i ett nytt inlägg av det du skriver. laugh.gif

Det där med egen avdelning var faktiskt lite ironiskt menat. sleep.gif Tog nog lite för givet att andra förstod vad jag menade. Hrmrmmm... Joo jag menade ju Cilla i Träd-avdelningen. *duckar* Måååånga bilder där som inte är hennes, om ens nån är det.

Och det där med kramarna (jag älskar kramar! men inte från "vem som helst" rolleyes.gif ) - måste bara få fråga om du skickar kramar till höger och vänster även IRL? T.ex. du är inne på macken, du ska betala... det står en tjej bakom disken, en kille plockar in mjölk i kylen, bakom dej står en långtradarchaffis, en mamma med en snorig unge, en äldre herre som ska köpa en kvällstidning.... Och när du har betalat ropar du "Kram på er allihopa!" unsure.gif blink.gif Eller ta vilken affär som helst förresten.... eller bibblan... eller badhuset.... eller kyrkan.... eller bussen.... eller nån annanstans där det är många andra i samma ärende som du. J-kligt nyfiken på om du skickar kramar där ute också eller om det bara är här vi måste ta emot fast vi kanske inte vill ha just från dej? wink.gif wub.gif
amaira
CITAT (Berith @ 21-01-2005, 13:04)
måste bara få fråga om du skickar kramar till höger och vänster även IRL? T.ex. du är inne på macken, du ska betala... det står en tjej bakom disken, en kille plockar in mjölk i kylen, bakom dej står en långtradarchaffis, en mamma med en snorig unge, en äldre herre som ska köpa en kvällstidning....

Eller ta vilken affär som helst förresten.... eller bibblan... eller badhuset.... eller kyrkan.... eller bussen.... eller nån annanstans där det är många andra i samma ärende som du.

J-kligt nyfiken på om du skickar kramar där ute också

Självklart!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif *tar tålmodigt emot dina klappar på huvudet*

Skönt att få det hela med bilderna avklarat i vilket fall som helst, och veta att jag slipper ha dåligt samvete wub.gif .

Låter försiktigt bli kramen ...

/amaira.
lavendel
Har egentligen slutat lägga mej i såna här debatter...eftersom jag är här så sporadiskt!
Men...om jag skulle lägga ut nåt råd eller nån bild på nätet så skulle jag betrakta det som allas egendom...om jag ville hålla det för mej själv så skulle jag väl inte lägga ut det!!!!
Är väl nätnaivist och nätanarkist!
Information vill vara fri!!!!!
(Som dom gamla hackers sa!)

tongue.gif
kerstin z5-6
Amaira smile.gif Nu stavade jag fel, i förra inlägget -så det blev obegripligt för dig -tar det en gång till -sorry ..wink.gif

I aot s forum har en förfrågan gått ut -vi har sagt ok -inläggen har lagts in i tidningen med namn under -såråd mest men även annat .
Tydligen har Ingrid på V , råkat ut för att hennes såråd -kommit in på annat ställe -utan att det angetts att det är hon som bidragit med dem .. i samma tidning ....
Mej spelar det absolut ingen roll med sånt -utgår ifrån att det är spelets regler inom Internet .Jag har gett ok till text o bilder inom forum -bild om de frågar till tidningen .
Och apropå egen avd ,Berit - så är det ju inte helt lätt att begipa vem du menar ..
Fått en egen avd? -ja Ingrid har en "egen" pallkrage avd -till god nytta för både rädisodlare -vilket jag inte är ,och de med krämpor som gillar upphöjda rabatter -vilka jag tillhör ..
-Jag överöser Förkultivering med mina snusförnuftiga råd och Cilla skriver mycket i Buskar o träd -tyvärr mindre nu -Sakner henne där .Amaira kör mest i smått .., så att du menade just Cilla var inte helt klart för mej i alla fall ..
Hälsar K
Berith
CITAT (amaira @ 21-01-2005, 14:55)
Självklart!!  :D  :D  :D  *tar tålmodigt emot dina klappar på huvudet*

biggrin.gif Tvivlade inte för en sekund!
Berith
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-01-2005, 15:53)
Och apropå egen avd ,Berit - så är det ju inte helt lätt att begipa vem du menar ..
Fått en egen avd? -ja Ingrid har en "egen" pallkrage avd -till god nytta för både rädisodlare -vilket jag inte är ,och de med krämpor som gillar upphöjda rabatter -vilka jag tillhör ..
-Jag överöser Förkultivering med mina snusförnuftiga råd och Cilla skriver mycket i Buskar o träd -tyvärr mindre nu -Sakner henne där .Amaira kör mest i smått .., så att du menade just Cilla var inte helt klart för mej i alla fall

Neej förstår ju det egentligen... sleep.gif
Det blir väl så när man som jag gör, läser dom flesta inläggen i dom flesta avdelningarna. Lägger märke till saker menar jag... Och då har jag lagt märke till att Cilla brukar visa vad hon menar med bilder - plockade från nätet, men utan att berätta var hon lånat dom.

Sörplar i mej av både dina råd Kerstin, och Ingrids såklart. Fortsätt med överösandet! wub.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Ok . jag läser allt jag med .Såråden lär fortsätta för låta bli det går bara inte tongue.gif
Fialotta
CITAT (amaira @ 21-01-2005, 14:55)
CITAT (Berith @ 21-01-2005, 13:04)
måste bara få fråga om du skickar kramar till höger och vänster även IRL? T.ex. du är inne på macken, du ska betala... det står en tjej bakom disken, en kille plockar in mjölk i kylen, bakom dej står en långtradarchaffis, en mamma med en snorig unge, en äldre herre som ska köpa en kvällstidning....

Eller ta vilken affär som helst förresten.... eller bibblan... eller badhuset.... eller kyrkan.... eller bussen.... eller nån annanstans där det är många andra i samma ärende som du.

J-kligt nyfiken på om du skickar kramar där ute också

Självklart!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif *tar tålmodigt emot dina klappar på huvudet*

Skönt att få det hela med bilderna avklarat i vilket fall som helst, och veta att jag slipper ha dåligt samvete wub.gif .

Låter försiktigt bli kramen ...

/amaira.

Amaira...jag känner igen mig i det du skriver
ang, att ta åt sig och skickade *kramar* kom ihåg när jag va ny här..
fick samma inlägg om att inte skicka *kramar hit o dit...Ops...tänkte
jag...det är ju sån jag är ohmy.gif ohmy.gif ...jag tar i alla fall gärna emot skrivna *kramar* över nätet....det är ju inget man dör av och inte smittar det heller,
jag ser det mer som nåt hjärtligt o vänligt..och över nätet måsta man ju inte ta emot den om man inte vill...helt frivilligt rolleyes.gif

Nu kommer det en stor *kram* här wub.gif
lavendel
Återigen....en av grundtankarna bakom nätet:
INFORMATION VILL VARA FRI!!!!!!!!!!

Tjatig och kanske outdated
lavendel blink.gif
Sulawesii
Pssst..... amaira och maudan...... *KRAAAAAM* tongue.gif

Kunde inte låta bli..... wink.gif
Fialotta
CITAT (Sulawesii @ 21-01-2005, 18:51)
Pssst..... amaira och maudan...... *KRAAAAAM* tongue.gif

Kunde inte låta bli..... wink.gif

wub.gif wub.gif laugh.gif wub.gif wub.gif
netaave
Guuu vad ni är härliga! Kram på er biggrin.gif
Smekajsa
Guuuu vilken löjlig tråd ........

"det är min kaka"

"nneeee det är min kaka "
amaira
CITAT (Smekajsa @ 21-01-2005, 19:20)
"det är min kaka"

"nneeee det är min kaka "

Kaka? Vardåvardå? Vill också ha kaka laugh.gif .

CITAT
Pssst..... amaira och maudan...... *KRAAAAAM*

*mmmm, tackar*
*Felix matte*
Apropå Kramar... kan man aldrig få för många av... så därför ger jag er alla (som vill ta emot) en

minns också från "begynnelsen" att någon fick kommentar ang. kramar och har därför varit återhållsam och bara gett dem i pm och mejl... har också fått och får många sådana nästan dagligen...känns bra, särskilt då man tycker att dagen är grå och jobbig. biggrin.gif wub.gif
yla
KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM tongue.gif
Virgo
CITAT (LenaTuring @ 20-01-2005, 23:14)
"Journalistiska artiklar anses i allmänhet vara tillräckligt originella för att vara skyddade av upphovsrätt. Brev har i ett antal fall ansetts tillräckligt originella,

Det är just journalister och ofta journalist wannbee´s som "stjäl" andras journalistiska ariklar eller delar därav. Jag känner flera av denna sorten.

De bilder som "vissa"personer proppar sina inlägg med kan man ju i alla fall se var de kommer ifrån ursprungligen. Det är ju bara att högerklicka på den. Det är stöld om man "lånar" en bild från nån internetsida och sparar den på sin disk, döper om den och lägger upp den på sin hemsida nånstans eller nåt fotoalbum.

Upphovsrätt på recept? hmm... vem har hittat på blodpudding? Får i kål?
Bruna bönor med sill? Urrk.

Det är ganska så svårt att hitta på ett nytt recept, för de flesta är ju egentligen bara variationer av redan befintliga recept.

Så den där kycklingen i folje har jag sett i ett otal varianter.
Min honungsgriljerade julskinka har säkert oxå föregångare men med farinsocker, vete tusan.

Min mormor efterlämnade massor av recept, som jag modifierar lite så de passar in i nutiden.Så jag funderar faktiskt på att ge ut en ny receptbok "Min mormors bästa recept". Så nu är den boktiteln upphovsrätts och namnskyddad. Så kolla i bokhyllorna nästa jul! tongue.gif
Jag delar inte ut några kramar utan räcker ut tungan istället. tongue.gif
Berith
Jösses flickor! Proppa inläggen fulla med kramar då om det ska vara så nödvändigt. sleep.gif

laugh.gif jag får väl helt enkelt sluta läsa om det blir för sötsliskigt! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon