Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ringbarkning?, Hur gör man??
          Airamya
          Inlägg 20-01-2005, 11:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Är väl världens dummaste fråga misstänker jag... Alla pratar om det... Jag gjorde en sökning på nätet för att komma på hur man går till väga men lyckas inte hitta några tydliga svar sad.gif

unsure.gif

Att man skär i barken är väl uppenbart även för mig, men hur? Var? Hur djupt? Alla träd? Vad är det som händer med trädet? (Ja, att det sakta men säkert dör har jag fattat...)

*dumb*

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Birger*
          Inlägg 23-01-2005, 14:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 4 705

Du har helt rätt i att transporten sker som du beskriver, men ur ringbarkningssynpunkt är det jättesvårt att svara på.

Enkelt beskrivet så består alla vedartade växter av fyra olika lager: Bark, floem, kambium och xylem. Barken är det som ligger ytterst och består mestadels av döda celler medan floemet är det tunna, levande lagret strax under barken som transporterar näringsämnen nedåt till roten (transporten kan också ske uppåt och i sidled beroende på årstid och trädstatus). Cambiet är tillväxtcentrum som bildar floem utåt och xylem innåt. Xylemet står för vatten- och näringsämnetransport uppåt i trädet (går endast uppåt och i sidled). Skär man av floem (och cambium) så kallas det ringbarkning och därefter kan ingen näringstransport ske nedåt till roten.
          Under säsong lagras mycket av näringen i s.k. märgstrålar i veden. Denna näring används normalt till våren när vattenflödet riktas uppåt från roten. Vattnet agerar nästan som "lösningsmedel". Den stora delen av näringen finns alltså redan i veden och kommer att finnas där oavsett om du ringbarkar på hösten eller på våren.

Knäckfrågan här är dock hur mycket av näringen från trädet som transporteras ned i roten under säsongen. I stort sett tror jag inte det spelar så stor roll när du ringbarkar, men ju längre trädet är ringbarkat desto bättre.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 12:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon