Vår hörntomt med anslutande gång och cykelbana har väl ingen undgått att höra talas om. Vi önskar inget hellre än lite privatliv samt att få ha vår trädgård i fred.
Tre och ett halvt år tog det att få lokaltidningens tidningbud att sluta köra med bilen över tomten.
Så startade vi projekt återuppbyggnad av häck. Började med trettio meter längs cykelbanan för att kunna sitta ute i trädgården ifred. VI har jordförbättrat planterat vattnat och nogsamt ruskat av all snö för att de nya veka grenarna inte skall brytas.
Så kommer snöröjarna och börjar ploga upp snö på hörnet av tomten. Kör in med schaktbladet en och en halv meter in på tomten. Dessutom så tar de med sig våra nyinköpta slipers som var förankrade med armeringsjärn i i snöhögen. Det såg ut som plockepinn ungefär.
Först när det händer för tredje gången lyckas vi få kommunen att ta itu med det hela. Detta enbart för frågan vem som skall ersätte ett eventuellt sönderkört traktordäck för minst femtusenkronor eftersom armeringsjärnen som skulle förankra slipersen nu står fastfrusna och skadeglada rätt upp ur marken. Ersättning för skada har vi inte hört talas om ännu. En av snöröjarna var rejät hotfull också när jag påpekade att han lagt in snö en och en halv meter på vår tomt och dessutom förstört vår tomtavgränsning.
Till våren skall vi plantera även detta hörn med thuja. Hörnet planteras för fjärde gången sedan vi kom hit och vi hoppas det skall bli den sista.
Idag på morgonen tittar jag ut genom fönstret. I vanlig ordning står det hundägare utanför och låter hunden kissa på häckplantorna. Det är så vanligt så jag orkar knapp bry mig. Vi spolar häcken så snart det är lenväder för att bli av med urinen och framtida döda bruna grenar.
Men mattarna....... den ena går fram till häcken och drar av ett toppskott.
Sedan går den andra fram och tar ett sidoskott ända in vid stammen.
Följden blir två förstörda plantor. Den ena som blev av med toppskottet kommer att stanna i höjden nittio cm när de andra plantorna växer vidare.
Den andra plantan kommer att ha ett hål eftersom grenar som är klippta ända in vid stammen inte växer ut.
Två hål i väggen är det inte men det kommer att bli två hål i häcken.
Jag springer ut i bara morgontofflorna och kortärmad t-shirt och kräver en förklaring varför de gör så med mína plantor samt en ersättning på 2 x 75 kr som är vad plantor i enmetersklassen kostar. Sedan skall vi i vår ha besväret att köpa in, ta upp de gamla plantorna samt plantera på nytt.
Varken ursäkt eller förklaring fick jag men ett löfte om att de skulle komma och betala plantorna om en halvtimma. Det är sex timmar sedan nu. Mattarna var i övre tonåren så de borde veta bättre tycker jag.
Nu finns det säkert större problem än det här och vad gör en förstörd häck för skillnad om hundra år,försöker jag intala mig i alla fall.
Men det är bara det att jag har totalt tappat lusten att var ute i trädgården pga av alla påflugna pensionärer som skall lägga näsa i blöt över vårt liv och leverne. Vi kan inte ens sitta ute och äta mat med vänner utan att de kommenterar vad vi äter eller dricker. Sista året har min man fått sköta trädgården själv och trädgård är ju ett intresse för mig. Tråkigt.
Sedan alla ansträngningar och pengar vi lägger ner på att få upp denna förbenade häck och till sist tjejernas löften om att göra rätt för sig som man struntar i.
Idag är jag bannad.......