CITAT (amaira @ 24-01-2005, 11:36)
Jag har några "utomhus-halv-bonsaier" (eller nåt). En liten alm som är närmare tio år, i en kruka.
Den är fin, men aldrig uppbunden på något vis, bara klippt.
Väntar tyvärr på att den ska dö, som alla andra almar härikring, av almsjukan.
Har också nåt litet krikonträd, men de har verkligen "långa raka grenar". Och nån rönn och lönn och syren och björk och ... nått.
Små uteträd alltså, som jag "plockar" som små.
Och det börjar rycka i min "bonsai-tarm".

Almen låter väldigt intressant, bara inte rötterna har vuxit så mycket att det inte går att göra något åt dem, passa på att kolla det nu på våren INNAN den börjat växa, klipp bort ca 1/3 del av rötterna, försök att spara de fina "sugrötterna" korta in de grövsta rötterna, du kommer då att få en tillväxt av nya "sugrötter" men som sagt klipp hellre för lite än för mycket,
du bör passa på att klippa o forma grenarna samtidigt så det blir balans mellan rot/krona, har den för lite rötter orkar den inte försörja en massa blad o grenar.
Jorden bör du passa på att byta ut samtidigt, gör en ny med vanlig blomjord som du helst skall sålla fast jag brukar bara ta bort de grövsta partiklarna, dessutom bör du blanda ut jorden med akvariegrus den minsta(finaste) sorten ev kan du använda de minsta lecakulorna.
Lägg gärna någon slags nät, typ myggnät fast med grövre hål, för hålen i botten av krukan, detta förhindrar att jorden åker ut den vägen. om du lyckas att få tag i ett metallnät som är det bästa, kan du binda fast plantan i dessa eftersom det är viktigt att bonsaien står stadigt.
Linda ska man göra med aluminiumtråd, eftersom den är lättböjd man får inget bra resultat med koppartråd eller vanlig ståltråd, de är för hårda.
linda med ett varv runt stammen innan du fortsätter in på grenen, och linda inte för hårt eftersom det då blir fula märken om tråden växer in i grenen eller stammen,
sen finns det ju så många olika stilar man kan forma dem i men det kan jag inte redogöra för här.
Det var mycket info på en gång, Pust Pust har säkert glömt något,
krister