CITAT (Huggorm @ 15-03-2021, 18:45)

Det där skottet måste bort eftersom det är från grundstammen. Vanligtvis beskär man plommon i juli-sep, speciellt när det är såpass grova snitt som måste göras. Samtidigt kommer ju den där stammen ta över ännu mer under försommaren så jag vet inte vad som är bäst. Kanske att kapa det halvvägs upp nu, och sedan göra det riktiga snittet där nere i juli?
Barkskadorna är nog inga problem, det ser ut som trädet håller på att mogna och gå från den släta ungdomsbarken till grov skorpbark.
Jag tog tag i saken och tog bort det så fint jag kunde! Hoppas bara att det nu läker och att det inte var fel tid att ta bort det. Tog även bort det mindre som stack upp ur marken. Lite nervöst men jag har två till träd som är äldre än detta

tack för svar!
Mvh Robin
CITAT (August @ 15-03-2021, 19:21)

Där är dessutom såvitt jag kan se minst ett vildskott till. Litet än så länge men bör tas bort det också. Du kommer säkert i framtiden att få hålla ett öga på vildskott på det trädet. När det väl börjat komma så fortsätter det i allmänhet. Inget stort problem om du bara är uppmärksam.
Tack för råden! Ska ha ett öga på det trädet framöver.
Mvh Robin