CITAT (pisanggoreng @ 23-01-2005, 17:22)
elstängsel..?
Min första tanke också!
Eller nån slags strömförande skena i marken utanför häcken, så att den som ens närmar sig blir som slagen av blixten?
Vi har haft problem med bilinbrott i vår lilla by.
En god vän föreslog nån slags anordning med stora macheteliknande knivar under bilen, som skulle utlösas och hugga fötterna av den som ens funderade på att närma sig bilen olovandes...
Min sambo var allt bra sugen på att börja skissa på ritningar...
Så jag förstår din frustration.
Ärligt talat - det låter ju rent för j-t!
Har era grannar samma problem eller är det bara er tomt som är utsatt för att det är på hörnet?
Jag hade INTE kunnat hålla mig lugn jag heller.
Blir upprörd å dina vägnar också!
Och genast poppar massor av ogenomförbara - men skojiga att fantisera om... - planer upp i mitt huvud...
Sätt upp skyltar att kameraövervakning görs och att all åverkan kommer att medföra åtalan...
Hårt mot hårt och skrämseltaktik!
Pepparspray som utlöses i buskarna när matte o husse låter vovven närma sig med benet lyft...?
Ett högtalarsystem som vrålar otidigheter till ovälkomna?
Eller som bara talar om för alla inom (långt) hörhåll att "Ditt intrång på vår tomt är nu registrerat..."
Sätt en skylt vid grinden med tydliga prisuppgifter på vad entrén kostar för att få stå och glo på er när ni äter middag!
Plantera stora köttätande växter i häcken...? (Adrian kanske har nåt bra på lager??!!

)
Gör en 2 m lång upphöjning i gräsmattan innanför häcken, plantera lite blommor och sätt upp en skylt; "Här vilar en som inte kunde hålla sig borta från våra buskar..."
Allvarligt talat...
Jag hade nog skickat iskalla kravbrev till kommunen VARJE gång nånting blev förstört. Kanske skulle kunna få dem att se till att avgränsning görs på ett fungerande sätt. Ett staket några decimeter utanför er häck t ex?
Lycka till med att få ersättning åtminstone för snöröjningsmalörerna!
Våra grannar fick ersättning i vintras efter att en kedja lossnat från en snöröjningsmaskin och farit iväg och slagit hål i deras tak!
Så det är inte omöjligt att få dem att hosta upp pengar.
// Tirre