Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hallonsort, Vad är detta för hallon?
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 17-01-2005, 20:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 720

Hej!

Som nybliven mycket nöjd ägare av kolonilott ber jag om hjälp med identifiering av den hallonsort som växer där. Den förre ägaren kunde inte komma ihåg vad det var för sort han hade planterat där ursprungligen.

Det är en mycket fin sort som är rätt syrlig och som därmed passar alldeles utomordentligt till sylt. Mums! Syrligheten gör att man då undviker problemet att exempelvis fåglar hackar sönder en stor del av skörden. Detta problem hade jag på min tidigare kolonilott med den söta hallonsorten Preussen.

Jag bifogar några bilder på hallonen och hoppas att någon kan hjälpa mig. Tack!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 25-01-2005, 20:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 720

Hej igen!

Nu har jag fått svar av Herbert Arvidsson i Harplinge, en av landets främsta hallonexperter. Han ringde upp mig häromdagen efter att jag skickat mina bilder till honom.

Herbert är tvärsäker: Hallonsorten är Veten!

Så, Gabi, det är alltså visst samma sort som du har. Att dina inte blir lika mörkröda eller lila kanske beror på att du inte låter dom bli det (alltså mogna färdigt!). Kan det vara så? I så fall, undra på att du tycker hallonen är sura. Nu är sorten ju ganska syrlig men det kanske kan vara ide att låta dem sitta kvar så länge som möjligt innan man tar dem.

Herbert gav också tips för den som vill ha ett sötare bär men som i mitt fall inte vill ha sorten Preussen eftersom den älskas av bl a fåglar. Då finns enligt hans råd sorten Mormorshallon som ett bra alternativ eller Risarts Dessert (som är en korsning av Veten och Preussen). För att man skall vara absolut säker på att inte fåglar skall ta bären kan man välja en gul sort. Fåglar gillar absolut inte gula bär enligt Herbert.

Så nu vet ni, alla hallonfantaster, hur läget är!

Citera

Inlägg i den här tråden
          Karl-Göran Karlsson   Hallonsort   17-01-2005, 20:56
          Gabi   vill inte göra dig besviken för jag vet inte svare...   17-01-2005, 21:32
          Fenja   Hallon gillar att stå i full sol. Klipp ner alla g...   17-01-2005, 23:55
          Eva St   Åh är det fler som får PM :a dig Fenja????????????...   18-01-2005, 19:16
          Karl-Göran Karlsson   Hm. Åter till ämnet tack! Jag ville ha hjälp m...   18-01-2005, 21:51
          Gabi   Ursäkta, Karl-Göran, det var inte meningen att byt...   18-01-2005, 22:10
          Susanne i Linköping   Karl-Göran, förlåt en till som inte vet sorten men...   19-01-2005, 08:53
          KURT   Hallon (allra hellst skogshallon) passar utmärkt t...   19-01-2005, 09:01
          Mia, zon 3   Kan inte heller ge något namn, men mina påminner m...   19-01-2005, 11:09
          Jan af Lisö   Jag har inte heller något svar på frågan, men koll...   19-01-2005, 13:46
          Karl-Göran Karlsson   Jo, jag vet om sidan för Herberts Hallon i Harplin...   20-01-2005, 19:00
          Gabi   Men jag tycker inte hallonen blir sura...kan jag m...   26-01-2005, 15:47
          Karl-Göran Karlsson   Om inte hallonen är sura eller åtminstone syrliga ...   26-01-2005, 21:40
          Herbert Arvidsson   Hej har hittat din fråga här på Forum, och kan nog...   08-07-2006, 09:56
          Johan.S   Hej! Jag sökte just ...   09-07-2006, 20:54
          Johan.S   Hej, igen! Den storfr...   03-08-2006, 06:19
          Herbert Arvidsson   hej, lite komplement till sortvalet som Johan nämn...   03-08-2006, 18:25

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 11:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon