Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära förvuxen solitär Thuja i oktober, Frågor om beskärning och årstid
          Vårek
          Inlägg 24-10-2024, 13:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 99 190

Hej,

Vi skulle vilja beskära en Thuja som stått ostörd i säkert 30 år, den har blivit både lite väl hög och bred.
          Förstått att man måste lämna lite grönt bakom snittet, måste det vara en förgrening kvar bakom snittet med eller räcker det med lite grönt? På sikt skulle vi minska ner den kanske en meter eller två på höjden och lika mycket på bredden, den är nog runt sju meter hög nu. Är det möjligt att successivt klippa in den år för år och slutligen nå en grön och fin men mindre thuja?

Vi bor i Göteborg, vädret är fortsatt milt här nu i oktober, 10-14 grader varmt på dagarna och 4-5 på natten, går det att beskära thujan fortfarande eller är det för sent på året?

Se bild på barren, om det hjälper.

Tacksam för svar

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Vårek
          Inlägg 04-11-2024, 06:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 99 190

Tack för utförligt svar!

Jag får avvakta till våren helt enkelt.
          När jag läser om klippning och årstider så tycker jag att det är märkligt att det inte tas hänsyn till vilken växtzon man befinner sig i, det är ändå bra skillnad på växtzon 1 och växtzon 5 till exempel. Mitten på Augusti kommer ha olika förutsättningar sett till det tänker jag. Någon som kan svara på varför detta inte brukar vara en del av beskärningsbeskrivningarna?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 06:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon