CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2005, 16:58)
Förvisso, men det finns 13-åringar som är mer mogna än 15-åringar, fysiskt och psykiskt. Det tar lagen inte någon hänsyn till. Eller är det det den har i det här fallet?
Fundera gärna på vad som händer straffrättsligt med en fjortonårig pojke och hans ett år yngre flickvän och deras intima förhållande under ett par år framåt. Och om han vill ta några bilder på sin flickvän. Med hennes tillåtelse givetvis.
Nu tror jag att jag hoppar av diskussionen om det inte händer något radikalt.
Att ha sex med någon som är under 15 år ÄR olagligt. Sen spelar det ingen roll hur "mogen" hon verkade.
Tycker inte också du att det är liiite skillnad på 4 vuxna män som har sex med (läs:förgriper sig på) en flicka på 13 år, och på en ömsesidig relation mellan två jämnåriga?
Du gör så lätt för dig när du säger att du hoppar av diskusionen när du märker att du får mothugg.
Du har fullt rätt i när du reagerar på att många i tråden ropar efter medeltida bestraffningar. Jag tycker inte heller att det är särsklit konstruktivt.
Men faktum kvarstår. Våldtäkter är något som kvinnan oftast (fortfarande) får ta skulden för. Någon tipsade tidigare i tråden om en bok som heter "Flickan och skulden" (skriven av Katarina Wennstam.) Läs den. Man får mycket att fundera på.