|
Full version: Hur kan rätten
*Felix matte*
27-01-2005, 07:51
Bettson
27-01-2005, 08:26
Det är banne mig inte klokt. Allt för att flickan druckit spriten frivilligt. Vad är frivilligt egentligen. Vem hade försett henne med spriten. Var det gärningsmännen? När det gäller en trettonårig flicka så finns det inget att skylla sig själv för att hon var full. Vuxnare omvärld oavsett vem det är ska se till at en trettonåring inte dricker. Sedan att hovrätten ändrar domen till sexuellt utnyttjande. Det skulle väl vara om vuxna män utnyttjar en vuxen kvinna. Var har begreppet minderårig tagit vägen. I all lagtext är det väl förbjudet att ha sex med någon under femton år. Det verkar som om hovrätten som skall vara juridisk instans utan inblandning av lekmän fått sina juridiska examina i ett kornflakespaket eller i en kalle Anka tidning. Sånt här gör en kort sagt förbannad.
Fialotta
27-01-2005, 08:34
Håller med....vad håller på att hända med vår värld.... det ena värre än det andra tycker jag
Snart får man låsa in sina barn mot allt ont .
fyfan ibland blir man alldeles otroligt galen av sk rättssäkerhet var tog rättshjälpen vägen o som redan påpekats så är det i allra högsta grad förbjudet o ha sex me minderåriga hur kanman ha förbisett detta i vilket läge som helst så har alla fyra begått ett brott oavsett om hon va drogad man kan väl anta att de va någon av dessa fyra som också olagligt sett till att hon kommit i det tillstånd hon var,barn får inte köpa ut sprit o någonhar ju langat isåfall. så om det inte är ett brott undrar man vad som är det kanske att vara tretton år söt o naiv o tro folk om gott kanske är det det som plötsligt blev ett brott,,,jag säger bara fy fn,,,hur fungerar rätten egentligen
fy fan säger jag bara. Hur kan vuxna människor döma så. Hon är ju bara 13. Vuxna får inte ha sex med barn enligt lagen. Hur kan de inte bli dömda?
Susanne i Linköping
27-01-2005, 09:05
Artiklar i lokaltidningarna: http://www.corren.se/archive/2005/1/26/i0s...y2=1096984640-9I denna påpekar en advokat att domen inte ens gällde underårig, bara sexuellt utnyttjande: http://www.motalatidning.se/motala/index_f...me.asp?id=38817Männen var 16, 21, 26 resp 30 år (om jag minns rätt). Fruktansvärt!
Hur hade det blivit om någon från sverige hade drogat en tjej i deras hemland och våldtagit henne? Halshuggning kanske... Hur f-n kan sveriges lag vara så rutten att de inte kan döma såna typer som flyr till sverige ifrån orättvisor och sedan begår ännu värre här...? En gång i tiden så kunde familjen till offret utkräva straffet på den som blivit utsatt för dylikt, idag kommer de undan t.o.m ibland med skadestånd??? Det är inte klokt vilka signaler man sänder ut.... Då kan ju fler begå liknande saker...???
Stackars flickan, inte nog med att ha blivit våldtagen så hon har mentala skador för livet, utan därtill få höra av svensk rätt att det inte var så illa bara för att hon druckit sprit! Man blir galen av att tänka på det... Vad ska hon känna efter en sådan här dom? Liten vän... Annlouice
Caprice
27-01-2005, 11:58
Ren och skär skandal är vad det är...!!
I artikeln står det att "de senare mötte en av förövarna, han log år dem..."
Som förälder, hur lätt skulle det vara att behålla lugnet då...!?
Nej, tror att det enda som biter på en del människor är "ett öga för ett öga..."
Caprice
Jag har läst att de t.o.m fotograferade våldtäkten...
Lagarna MÅSTE ändras..!!!
Hannele
27-01-2005, 12:14
Ny lag trädde i kraft den 1 augusti 2004, som skulla ha dömt dem till grov våldtäkt. Nu samlar grannarna in pengar till ny rättegång. Tidningen berättar om de fria gärningsmännen, som flinar åt flickans pappa!! http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=198933
niklaswik
27-01-2005, 12:36
Hur man kan blanda in att hon har druckit det hon druckit frivilligt är det väl ingen som förstår.. Vad spelar det för roll?? Dom har ändå ingen som helst rätt att utnyttja henne bara för att hon är frivilligt full, om hon nu ens var det frivilligt.
Sen att man får olika straff för att mörda någon beroende på vilket vapen man använder (pistol ger t.ex. mycket längre straff än alkohol+bil) är ännu ett exempel på hur sjuka lagar/straffskalor vi har i det här landet. Man kan tycka att vissa amerikanska stater har sjuka lagar och att det är onödigt med hundra/tusentals års fängelsestraff, men vad är det inte då att ge 10-12 år i fängelse med många långa permissioner för samma brott..?? Det senare är sjukare i mina ögon. Straff som vägs mot det man har gjort är rätt väg att gå. *tycker*
Ja, det betyder att våldtäktsmän borde bli våldtagna som straff, mördare borde dö. Egentligen borde våldtäktsmännen också dö eftersom dom fullständigt förstör en stackars människas liv och därför inte borde få leva något riktigt liv själva.
Tyck gärna att jag låter omänskligt hård, jag har inget till övers för såna som förstör andra människors liv.
FY FAAN....hacka dom i småbitar....stegling skulle jag vilja återinföra..minst...
Och så kan vi hänga upp de i rätten breve.....
Nån måste ju läsa lagboken som fan läser bibeln....Hur kan det vara inte olagligt att ha sex med en 13-åring...flera stycken dessutom... Hon är ju inte straffmyndig och kan väl därför inte anses vara "skyldig" till att ha försatt sig i hjälplöst tillstånd......hon var ju redan det iom sin ålder...hon är ju ett barn...... FYYYYY för den lede .....jag blir så förbannad.......
Skulle vilja se den nämndeman/kvinna som blir utsatt för lite tafsning på jobbet eller vars hustru blir utsatt.... Då djävlar skriker de säkert på höga straff.....men att våldta en 13-åring....de är väl inte så farligt....MOOORRRR
Bettson
27-01-2005, 14:26
Det som förbryllar mig lite är att Svensk Rättskipning tycks anpassa sig till lagarna i vissa medelhavsländer. Där får flickan (eller familjen) skylla sig själv ifall hon går utan bevakning. Då är det fritt fram att våldta henne. Det är därför som flickor från vissa kulturer inte får gå ut på stan ens själva. Våldtäktmännen döms inte utan det räknas som en fjäder i hatten att ha nedlagt ett byte. Kanske är det därför de hånflinar på stan åt offret och ehnnes mamma. Nu säger svensk rättskipning att flickan fick skylla sig själv för att hon var berusad. Det kravet sätter man på en trettonåring. Kan inte låta bli att dra paralleller. Här i Sverige så har vi haft kvinnofridslagar i flera hundra år. Det innebär att kvinnan skall samtycka till sexuellt umgänge. Man kan inte samtycka när man är så berusad. Jag vill ha kvar vår traditionella syn på kvinnofrid. Domarna måste fått sina examina i ett cornflakespaket fortfarande.
Bettson
27-01-2005, 14:47
Nu har jag skickat en hundring till insamlingen. Den verkar vara juste och har ett eget bankgiro.
Hoppas många gör detsamma så att de har råd.
Och skulle högsta domstolen trots det vägra prövningstillstånd så känner jag för att åka och demonstrera utanför domstolsbyggnaden.
Det här handlar ju om alla småflickor vi har omkring oss. Det är ju inte bara den här flickan. Vad skall andra flickor ha för rättstrygghet.
Trots att civilsationen säger att man skall agera utan våld och man gör det så finns tanken där. Jag skulle vilja......ja det lämpar sig inte i tryck så jag hoppar över.
CITAT (mekare @ 27-01-2005, 08:49) fy fan säger jag bara. Hur kan vuxna människor döma så. Hon är ju bara 13. Vuxna får inte ha sex med barn enligt lagen. Hur kan de inte bli dömda? Ja bara det att hon var minderårig skulle de blivit dömda för! Någon av dem borde förstått att detta var HELT FEL! Kan man bara komma till Sverige och tro att allt är o.k att göra? Minst två av dem har fru/sambo. Stackars flicka! Måtte de ta upp detta igen!
Inga från Närke
27-01-2005, 16:46
CITAT (Tesa @ 27-01-2005, 12:54) FY FAAN....hacka dom i småbitar....stegling skulle jag vilja återinföra..minst...
Och så kan vi hänga upp de i rätten breve..... Åtminstone på ett visst ställe så kan de inte utföra detta någonsin mera i sina liv.
Sulawesii
27-01-2005, 17:27
Jag får så ont i magen.... Hur kan det vara så här år 2005? Att det alltid ska blandas in om hon hade druckit, om hon hade för sexiga kläder på sig, pratat snusk..... osv. Vad sjutton har det med att bli våldtagen att göra? Det är ju mannen/ männen som gjort fel, inte tjejen!
Dom sa igår på tv att lagen ändras i april. Så hade det hänt då, så hade idioterna blivit dömda.
*Felix matte*
27-01-2005, 17:38
Ofattbart att domstol kan komma till sånt beslut. Bara det att hon är minderårig är ju skäl nog att straffas. Hoppas nu att riksåklagaren för upp fallet till HD och vad jag själv tycker borde ske med dessa odjur...det lämpar sig inte att skriva här.
Sulawesii
27-01-2005, 17:56
CITAT (Felix matte @ 27-01-2005, 17:38) och vad jag själv tycker borde ske med dessa odjur...det lämpar sig inte att skriva här.  Jag brukar köra med osthyveln, Felix matte! Låter inte så farligt, men, tänk dig vilket straff! *med glimten i ögat, trots det allvarliga ämet* Förtydligande: Alltså jag kör inte med osthyveln, utan brukar köra med att säga det.
*Felix matte*
27-01-2005, 18:01
CITAT (Sulawesii @ 27-01-2005, 17:56) CITAT (Felix matte @ 27-01-2005, 17:38) och vad jag själv tycker borde ske med dessa odjur...det lämpar sig inte att skriva här.  Jag brukar köra med osthyveln, Felix matte! Låter inte så farligt, men, tänk dig vilket straff! *med glimten i ögat, trots det allvarliga ämet* Förtydligande: Alltså jag kör inte med osthyveln, utan brukar köra med att säga det.
Rivjärnet föreslår jag....
Sulawesii
27-01-2005, 18:07
Det är inte dumt det heller! Lite extra rivigt!
Ja de här kräken gillar väl hårda tag....
CITAT (Bettson @ 27-01-2005, 14:47) Nu har jag skickat en hundring till insamlingen. Den verkar vara juste och har ett eget bankgiro.
Hoppas många gör detsamma så att de har råd. jag har skickat fem inte för att jag har råd, utan för att jag är så förbannad
*Felix matte*
27-01-2005, 21:18
Hörde på TV nyheterna ikväll att insamlingen redan gett 130.000kr Vill ändå tro att HD tar upp fallet... Skam vore annars.
Hannele
27-01-2005, 22:15
Jag som trodde att det var förbjudet att ha sex med barn?? hur kan då vuxna män göra det ostraffat??
Katastrof för svensk rätt när inte straffet för en sån här hemsk gärning blir hårdare, det skrämmer inga ev. framtida gärningsmän. Hur kunde hovrätten mildra straffen? Våldsmännen verkar ha ett utländskt ursprung och det är klart - sina egna kvinnor får de inte ha sex med, MEN svenska tjejer kan de vålta och förnedra. Jävlar vad arg jag blir!!
Det den här flickan har utsatts för, både av gärningsmännen och hovrätten, är tyvärr långt ifrån unikt (det finns en mycket bra bok som heter "Flickan och skulden", författarens namn har jag tyvärr glömt).
Inte heller är det något nytt fenomen som kommit med den ökade invandringen - jag minns vad jämnåriga tjejer utsattes för i det lilla samhälle där jag växte upp (där det knappt fanns en enda "utlänning" på flera mils omkrets). Genom att skylla på kulturen tar man ansvaret från gärningsmännen som individer!
Mvh Cecilia
Skamligt att i Sverige idag 2005 går till såhär Kastrera dem och skicka dem rätt ut ur vårt avlånga land. . . För i deras hemländer där stenar man ihjäl flickor för minsta lilla . Ja var det oxå en svensk med så kastrera han oxå ,men vi får naturligt vis ta hand om det själva. För om jag så går Naken på stan betyder inte det Ja till Sex av nått slag. Men i Sverige skall man vara så mild och fin... Jag blir så förbannad var dag känns det som ibland med allt detta ökande våld.
Gossen Ruda
28-01-2005, 14:50
Jojo, inför svenska sharialagar. Hugg av händerna på tjuvar, skär av tungan på lögnare eller varför inte kapa fötterna på folk som går mot rött. Stick ut ögonen på män som tittar för mycket på flickor. Undrar hur många av alla som skriker här verkligen har läst domen och satt er in i hur domstolen resonerat. Journalister har en benägenhet att inte vara objektiva.
Det var ju en massa skriverier förut om hon som haft sex med en massa syrier. GP gjorde en ganska objektiv granskning av fallet och det skiljde sig en hel del från det vanliga skallet.
Inte för att jag har någon åsikt i det aktuella fallet, jag har helt enkelt inte tillräckligt med fakta.
*Felix matte*
28-01-2005, 15:13
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2005, 14:50) Inte för att jag har någon åsikt i det aktuella fallet, jag har helt enkelt inte tillräckligt med fakta. Tycker inte att det i detta fall behövs mer fakta än flickans ålder.... 13 år.
Att du är fritänkare när det gäller sex har man ju förstått tidigare Ruda och det är väl OK....... men....nånstans drar väl även du en gräns eller...... Du kan väl inte på nåt djävla sätt rättfärdiga det faktum att 4 män varav 3 vuxna har haft sex med en full 13-åring... Jag hoppas innerligt det iallafall..... Skit samma om de är syrier eller svenskar...jag skulle vilja stegla dem iaf...och även de som ev "bara tittat på".......och även de som säger.."det var väl inte så farligt"....
Gossen Ruda
28-01-2005, 15:37
Kan ju verka lite märkligt med åldern, det håller jag med om. Fast vad är för radikala saker som händer i både pojkar och flickor vid just 15-årsåldern? Det som förut varit absolut förbjudet är plötsligt helt tillåtet. Märkligt.
Har du barn Ruda?????? Om du har det eller minns hur det var att vara det själv så vet du att det är en OÄNDLIG skillnad på att vara barn och "nästanvuxen"...och det är just det som händer då.......en 13-åring och en 15-åring skiljer det betydligt mer på än en 20-åring och en 40-åring...
Gossen Ruda
28-01-2005, 16:58
Förvisso, men det finns 13-åringar som är mer mogna än 15-åringar, fysiskt och psykiskt. Det tar lagen inte någon hänsyn till. Eller är det det den har i det här fallet?
Fundera gärna på vad som händer straffrättsligt med en fjortonårig pojke och hans ett år yngre flickvän och deras intima förhållande under ett par år framåt. Och om han vill ta några bilder på sin flickvän. Med hennes tillåtelse givetvis.
Nu tror jag att jag hoppar av diskussionen om det inte händer något radikalt.
Visst är det otäckt att barn blir sexuellt utnyttjade och våldtagna, läs artikeln i AB om barnen i Virsbo idag. Självfallet behövs krafttag, bättre resurser och lämplig lagstiftning för att förhindra sådant. Men att anta att hovrätten gjort en icke juridiskt korrekt dom i detta är inte sannolikt. I motsats till tingsrätten sitter det enbart utbildade jurister i hovrätten och den dom de avgett är säkert i enlighet med rådande lagstiftning, tyvärr. Sedan har Gossen Ruda faktiskt en poäng i att det finns två sidor av saken och att journalister är mycket skickliga på att vinkla en story så att de blir så intressant som möjligt. Det faktum att hovrätten avgett ett sådant här domslut kan förhoppningsvis göra att berörda instanser och politiker får upp ögonen och ser över lagstiftningen så att den blir funktionell. En 13 åring ska inte kunna falla igenom så här, i princip tycker jag. Mvh Fenja
Gossen Ruda
28-01-2005, 17:25
Ett inhopp igen. Kanske eller troligen behöver lagen ändras radikalt. Gränsen borde gå mellan godkänt och icke godkänt. Till det senare räknas även tystnad av vilken orsak det än vara må. Fast om en 14-åring samtycker, hur skall det bedömas?
Gunvor Nilsson
28-01-2005, 17:32
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2005, 17:25) Fast om en 14-åring samtycker, hur skall det bedömas? Har det inte slagit dej att hon kanske inte förstod konsekvensen av vad hon samtyckte till???????????? /Gunvor
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2005, 16:58) Förvisso, men det finns 13-åringar som är mer mogna än 15-åringar, fysiskt och psykiskt. Det tar lagen inte någon hänsyn till. Eller är det det den har i det här fallet?
Fundera gärna på vad som händer straffrättsligt med en fjortonårig pojke och hans ett år yngre flickvän och deras intima förhållande under ett par år framåt. Och om han vill ta några bilder på sin flickvän. Med hennes tillåtelse givetvis.
Nu tror jag att jag hoppar av diskussionen om det inte händer något radikalt. Att ha sex med någon som är under 15 år ÄR olagligt. Sen spelar det ingen roll hur "mogen" hon verkade. Tycker inte också du att det är liiite skillnad på 4 vuxna män som har sex med (läs:förgriper sig på) en flicka på 13 år, och på en ömsesidig relation mellan två jämnåriga? Du gör så lätt för dig när du säger att du hoppar av diskusionen när du märker att du får mothugg. Du har fullt rätt i när du reagerar på att många i tråden ropar efter medeltida bestraffningar. Jag tycker inte heller att det är särsklit konstruktivt. Men faktum kvarstår. Våldtäkter är något som kvinnan oftast (fortfarande) får ta skulden för. Någon tipsade tidigare i tråden om en bok som heter "Flickan och skulden" (skriven av Katarina Wennstam.) Läs den. Man får mycket att fundera på.
Hannele
28-01-2005, 17:43
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2005, 16:58) Förvisso, men det finns 13-åringar som är mer mogna än 15-åringar, fysiskt och psykiskt. Det tar lagen inte någon hänsyn till.  Så vi ska ha speciella lagar för omogna gubbar?? Vilka nämndemän ska avgöra mognaden?
Sulawesii
28-01-2005, 18:57
En trettonåring är ett barn som nyss börjat färden mot vuxenvärlden. Hon SKA inte behöva fundera över om hon kan äta mat med fd pojkvännen och hans vänner utan att det får konsekvenser. Männen visste mycket väl vad de gjorde. Vare sig flickan drack sprit vetandes vad hon gjorde eller ej, så är det de där männen som står för den kriminella handlingen. Och det tycker jag att de ska få ordentliga straff för. Att lagarna sen inte är tillräckliga är ju helt sjukt! CITAT Förvisso, men det finns 13-åringar som är mer mogna än 15-åringar, fysiskt och psykiskt. Det tar lagen inte någon hänsyn till. Eller är det det den har i det här fallet? MÄNNEN VISSTE VÄL TA MED 17 ATT DET VAR OLAGLIGT!!!! Eller vill du säga att män inte kan tänka med annat än det de har mellan benen och att det i så fall skulle vara en ursäkt för en sådan handling?? Det är så lågt att göra det här till något som tjejen skulle vara skyldig till! Såna där män vill inte jag ha ute i samhället.
Copycat
28-01-2005, 20:43
Hejsan ! Jag kan berätta om en flicka som var 13 år och blev ihop med en tre år äldre pojke på samma skola. Hon kände sig söt och speciell, efter att ha varit mobbad från 1:an till 5:an och nu bytt skola. Hon hade under flera år varit väldigt mogen för sin ålder (rent mentalt) och var stenhård på att hon skulle vara MINST 16 år innan hon skulle ha sex med någon. Pojken höll med och tyckte att det var helt okey när mamman pratade med honom om det. Straxt efter att flickan fyllt 14 år, så blev det en märkbar förändring i hennes psyke, hon ville ta livet av sig och mådde fruktansvärt dåligt. Varje dag var en berg och dalbana, och skratten varvades med gråtattackerna. Vad kunde föranleda en sådan förändring hos en öppen possitiv och levnadsglad tjej? Jo, hennes "älskade" pojkvän tilltvingade sig sex på hennes 14 årsdag och förnedrade henne ytterligare med att ta sexfoton på henne, i pinsamma ställningar. Han hotade henne då hon ville göra slut, att om hon gjorde det så skulle han visa alla på skolan och fritidsgården, bilderna han tagit av henne. Följande månader var hon som en skugga av sitt forna jag, blåmärkena blev fler och större ( han hade börjat slå henne också) och till slut så brast det. Hon var bara tvungen att få ur sig allt, hon talade om vad som hänt för sin mamma, och sa att hon inte längre brydde sig om ifall han visade runt korten. Naturligtvis så polisanmäldes detta, men det blev nerlagt. Pojken blev inte ens kallad till förhör, men det blev flickan, och förnedrad så till den milda grad. VAR fins det någon rättvisa i vårat land? Inte när våra små flickor blir sexuellt utnyttjade, eller ännu värre våldtagna. Det ÄR inte olagligt att ha sex med en minderårig, det är inte ens straffbart, om man nu följer dessa exempel. Varför sätter man en ålder på 15 år, när det ändå är tillåtet?I I USA så blir det stränga straff, även om det är flickan som ville ha sex, så borde det vara här också.  Det gör så ont i hjärtat och kroppen när man läser om dessa övergrepp, när ska det bli någon rättvisa, mit hjärta blöder för den stackars flickan.
*Felix matte*
28-01-2005, 20:50
Gråter när jag läser ditt inlägg  och så tragiskt att flickan du berättar om inte är unik...sååå många unga flickor råkar ut för liknande. Frågar också varför vi har en lag som säger att sexuellt umgänge med minderårig (under 15 år) är straffbart när det nu uppenbarligen inte tas någon hänsyn till ens i rätten. *skakar på huvet*
Sulawesii
28-01-2005, 20:51
Jag undrar om en full kille som blir misshandlad också får skylla sig själv enligt lagen?
Gossen Ruda
28-01-2005, 21:17
Jag hoppade in i detta bara för att jag tyckte det skulle finnas en motvikt mot alla hatiska inlägg på diverse bestialiska straff. Jag har även pekat på brister och konstigheter i lagboken som domstolar måste ta hänsyn till. DÄREMOT HAR JAG INTE MED ETT ENDA ORD FÖRSVARAT FÖRÖVARNAS HANDLANDE. Det gör jag nämligen inte. Ändå spårar inläggen ur med angrepp på mig men det beror som vanligt på att ni, med några undantag, inte förmår skilja mellan person och ämne. Gonatt.
*Felix matte*
28-01-2005, 21:27
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2005, 14:50) Undrar hur många av alla som skriker här verkligen har läst domen och satt er in i hur domstolen resonerat. Journalister har en benägenhet att inte vara objektiva.
Det var ju en massa skriverier förut om hon som haft sex med en massa syrier. GP gjorde en ganska objektiv granskning av fallet och det skiljde sig en hel del från det vanliga skallet. Detta ditt inlägg Gossen Ruda... fick mig att tro och tycka att du på något sätt ville försvara förövarna. Hur annars skall jag tolka det? Skilja på sak och person kan jag men när man sååå tydligt som du (underförstått) i detta inlägg talar om att "flickor minsann kan ljuga om det skedda" då kan jag inte annat än tycka som jag gör och jag vidhåller att det är tragiskt att män kan förgripa sig på barn och också vuxna kvinnor utan att straffas.
*Felix matte*
28-01-2005, 21:30
CITAT (Sulawesii @ 28-01-2005, 20:51) Jag undrar om en full kille som blir misshandlad också får skylla sig själv enligt lagen? Har funnits att läsa här på forum... Det var alltså en kompis till mig som blev utsatt för väpnat rån. Eller, ja, kompis vet jag nu inte, men bekant. En bekant - det är ju inte vem som helst som blir utsatt för sånt ju.
Hur som helst, han var på väg hem från krogen en kväll när en maskerad kvinna kom ifatt honom bakifrån, tryckte en pistol i ryggen på honom och sa: Pengarna eller livet. Så han gav henne sin plånbok då. Hon blev fast sen och det blev rättegång och grejer.
Ja, alltså, det är ju säkert inget fel på honom, egentligen, men, jag menar, det är ju faktiskt ett par små saker man undrar över, faktiskt.
Jag menar, för det första: Vad i all sin dar gjorde han ute vid den tiden på natten! Alltså, halv ett på natten, mitt i centrala Stockholm! Jag menar, lite får han ju faktiskt skylla sig själv också, va.
För det andra måste man ju säga att han var minst sagt utmanande klädd, alltså. Kritstrecksrandig kostym och slips och blanka skor, jag menar, vem som helst kunde ju se att han hade en plånbok, man behöver nu faktiskt inte gå runt och skylta med det på det där sättet! Men så gick det ju som det gick också, ju.
Och för det tredje: Varför gjorde han inget motstånd? Va? Okay, pistol i ryggen säger ni, men det visade sig senare att det bara var en vattenpistol! Hon hade inte alls haft för avsikt att skjuta honom eller någonting, men han lämnar villigt ifrån sig plånboken, sådär bara, utan vidare!
Allt detta visar faktiskt mer än tydligt att han egentligen ville det själv. Och det är ju inte så konstigt alla människor har ju ett naturligt behov av att ge. Och speciellt män, jag menar, så har det ju varit ända från stenåldern att mannen har ett naturligt behov av att försörja en kvinna.
Dessutom framkom det vid rättegången en hel rad förmildrande omständigheter som gjorde att straffet sänktes: För det första hade kvinnans försvarsadvokat kallat in några av hans kompisar som skulle vittna om hans karaktär. Han hade nämligen under kvällen vid flera tillfällen setts bjuda sina vänner på drinkar. Fullständigt strödde pengar omkring sig, gjorde han. Och det säger ju en hel del om hans karaktär, jag menar, han är sån, helt enkelt. För det andra så hade hon ju varit på samma krog då, och sett honom bjuda runt sig sådär. Och sen så gjorde han ju som sagt inget motstånd sen heller. Alltså, hur i all världen skulle hon plötsligt kunna förstå att han som verkat så positiv hela kvällen sedan plötsligt inte ville?
Ja, och sedan tog det hela ju inte så lång tid heller, han hann ju egentligen inte lida särskilt mycket. Försvarsadvokaten hade också kallat in en psykologisk expert som kunde vittna om en av de grundläggande biologiska skillnaderna mellan kvinnor och män: Det är nämligen så att kvinnor helt enkelt behöver mer pengar än män - de har större pengdrift, som det heter på fackspråk. Jag menar, kvinnor ska ha till smink, mensskydd och behå, så är det bara, helt enkelt. Jaja. Så det slutade med att hon frikändes, såklart. Lyckligtvis, får man ju säga. Jag menar, någon rättvisa måste det ju ändå finnas här i världen.
Tänkvärt.
Copycat
28-01-2005, 21:37
Agneta ! En fullpoängare var det  Vem var det som skrev den först??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|