I onsdags tog jag för en gångs skull och - i ivrig väntan på serien "William och Mary" - tittade på, enligt SVT:s tablå:
CITAT
Bästa formen
Magasin om form och design. Del 10 av 16. Staffan Bengtsson sitter i studion tillsammans med panelen Hedvig Hedqvist, Sissi Westerberg och Jonas Lindwall. På dagordningen står Vårsalongen på Liljevalchs konsthall i Stockholm, skönhetsråd lite varstans, design för krissituationer, vårt behov av IKEA samt sensualism till tusen! I programmet berättas också Historien om en stol. Har eller har inte Nike Karlsson på Gotland plagierat Karin Larssons berömda gungstol från Sundborn? Och kommer programledaren Staffan Bengtsson att krypa tilll korset och be Nike Karlsson offentligt om ursäkt?
Programmet var väl någorlunda intressant men efter en stund började jag känna typ början till sjösjuka. Orsaken var att mycket - kanske det mesta - i programmet var "filmat" med mer eller mindre ständigt svajande kamera. Det såg ut om om scenariot på tv-skärmen gungade typ 5 - 20 cm hit och dit mest hela tiden. Och detta trots att det väl var inspelat i studion som nämns i tablån.
Jag tar för givet att svajandet var fullt avsiktligt, och tänkt som ett extra "konstnärligt" "mervärde".... eller?