Hej damer!
Ja, du Ingrid utstrålar fantastisk motivation men jag är lika stollig själv tror jag om man frågar min fru...jag läste upp era inlägg i denna tråden igår kväll för henne och hon sa att det var ju märkligt att det finns fler "stollar" än jag
Våra yttermått blir 8 meter på bredden (husgavelns bredd som skall förlängas) och längden blir runt 4-5 meter, så ytan kommer att hamna någonstans kring 32-40 kvm. Hur högt det är upp till nock vet jag inte men det är en normalhög 1½-plans villa vi bor i så ni får säkert en uppfattning.
Sedan vet jag inte riktigt hur stommen skall bli - förmodligen i limträbalk för en tillbyggnad som ser ut som ett rent växthus med enbart aluminiumprofilsystem kommer nog aldrig att harmoniera med husets utseende och det är ju tanken
Dammen skall bli handgjord med någon form av fast uppbyggnad enligt egen design. Jag vill ha porlande vatten mellan två dammiljöer för "livets" skull. Gärna så att bäckens utlopp i den nedre dammen som skall ha fiskbestånd kommer "ut ur grönska" så att säga.
Förresten skall vi nog tänka om lite när det gäller att ha friflygande fåglar i vinterträdgården för vad händer då inte med alla trevliga exotiska växter vi skall ha som vi vill ha frukt från...
Jag var inne i AoT chatt igår när jag läst era inlägg här, men där var tomt

Men jag skall hålla koll där lite oftare så kanske vi kan live-tjôta...
Jag var inne på Derome Byggs hemsida igår och letade efter polykarbonatplast men hittade inget (det är troligen en nischprodukt för dem) så jag får ringa dem istället. Plast i taket lär det nog bli, som sagt isolerglas på sidorna. Den "nya" framsidan som alltså blir parallell med dagens husgavel skall vi nog ha som ett enda stort skjutglasparti - man vill ju ha access till trädgår´n åxå...
Ingrid - du skriver kondens i samband med isolerglas, hur menar du (vill ju inte snöa in på någonting som sedan blir fel...

)
Jag blev alldeles stollig när jag läste om era kompisar som bygger om hela övervåningen till vinterträdgård - jag fick onda ögat

av min fru när hon kom till den raden i inlägget så det är nog inte att tänka på...
Vi hörs!