Full version: Vinterträdgård?
Sidor: 1, 2, 3, 4
Trädgårdsmannen
Hej allihopa!

Som en del inlägg kan visa har vi stora funderingar på växthus runt 10-15 kvm, men nu har vi en ännu vildare och än mer intressant idé:

Eventuellt nöjer vi oss med att odla på frihand och i krukor på vår till hälften inglasade balkong i ett par säsonger för att därefter eventuellt välja mellan två olika fortsättningsalternativ:

- Växthus 10-15 kvm
- Vinterträdgård enligt nedan.

"Vinterträdgård"

Vår vilda idé är att göra en utbyggnad av vårt 1½-plans hus åt ena hållet så att vi förlänger huset på ena gaveln med ca 4-5 meter. Denna yta bygger vi som en växthus i form av en vinterträdgård (och då menar vi ett åretruntuppvärmt växthusområde). Eftersom det skall följa vårt 1½-planshus låter vi det gå upp i nock och får då hög takhöjd. Markytan bör bli ca 25 kvm med en förhållandevis enorm luftvolym. På dagens övervåning i den gavel som vetter på det håll som kommer att förlängas med vinterträdgård har vi ett gästrum och där tänker vi oss att byta ut fönstret mot en balkong så att man kan gå ut på en "inomhusbalkong" som kommer att vara "inne" i vinterträdgården! I denna vinterträdgård har vi redan en massa vilda idéer.....:

- 16 eller 32 mm polykarbonatplast i taket både för isoleringen och snöbelastningens skull.
- Isolerglas i väggarna (4 - 15 - 4 mm) för isolering i kombination med ett snyggt utseende.
- En låsbar inbrottssäker dörr mellan huset och vinterträdgården eftersom vinterträdgård inte räknas till boyta och kräver "ytterdörr" in till huset enligt alla försäkringsbolag.
- Automatiska takfönster för att ventilera ut överskottsvärme i kombination med skuggväv.
- Golvvärmeslingor för att hålla en minimitemperatur på ca 12 grader på vintern.
- Dörrparti från vinterträdgården ut mot trädgården.
- Tillräcklig natriumbelysningsarmaturer i taket för att nå erforderlig belysningsmängd under årets mörka perioder.
- Indragen el och vatten i vinterträdgården.
- Betoningen på vinterträdgården kommer att ligga mot växthus mer än mot "uterum" med växterinslag.
- En damm som kan fungera dels som utrymme för guldfiskar men även som ett vattenmagasin som hjälper till att hålla fuktnivån i vinterträdgården genom ett tillhörande vattenfall.
- Vissa områden i vinterträdgården kommer inte att ha betongplatta med golvslingor utan ren jord för att kunna ge utrymme för växter som kräver möjlighet för stora rotsystem ner i marken (exempelvis för vinrankor och andra markväxande invånare).
- En idé är att låta ett antal Kanariefåglar få leva och flyga fritt i vinterträdgården, kanske kan dom hålla insekterna i schack - hur som helst blir dom ett naturligt - men exotiskt inslag i den sydländska miljön!

Som ni förstår är det ett vilt projekt som kräver mycket eftertanke och hjälp från andra som har idéer och förslag. Därför är vi mycket öppna för allehanda hjälp som ni har här på odla.nu för att inte välja fel inriktning. Kanske är det helt fel med friflygande fåglar, kanske är det helt fel att ha "bruten" golvvärme med ytor med öppen markkontakt...vi vill gärna ha er hjälp för att se om denna idé är någonting att förverkliga!

Dessutom finns det ju mängder med frågor om vem man skall vända sig till eftersom det är ett specialarrangemang som krävs för att anpassa denna kontruktion till husets utseende. Det går knappast att köpa någonting färdigt för då passar det aldrig...

Eftersom vi har vardagsrummet i angränsande utrymme på bottenplan i huset kommer det att bli som en vacker och levande tavla att sitta i soffan och se det prunkande livet på andra sidan väggen.

Vad finns det för vilda idéer och tips på intressanta växter, fruktbärande träd och spännande utmaningar som passar ihop att låta växa i en vinterträdgård som denna?

Snälla kom med alla era värdefulla tips och idéer, ni kommer garanterat att få följa denna idé under lång tid framöver!!!
Magnus
Vilka härliga idèer ni har.
Jag kan tipsa om en bok i detta ämne.
Den heter Odlarglädje i uterum och på balkong och är skriven av Åke Truedsson.Utgiven på LTs förlag 1997.

Lycka till med byggplanerna.

MVH Magnus i E-tuna
Magnus
Hej igen !

Denna bok finns i en ny utgåva med nytt namn.
Den kan köpas på denna länk.

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...isbn=9127354091
Trädgårdsmannen
Hej Magnus,

Tack snälla för responsen - skall genast kolla länken och se vad dom har att bidra till vårt sökande efter information!
Trädgårdsmannen
Hej igen,

Den verkade intressant - jag följde ditt tips och beställde boken, nu väntar vi med spänning!
Magnus
Jag har själv den första utgåvan av denna bok.
Har nyss plockat fram den ur bokhyllan ,det är några år sedan jag läste denna bok men nu är det dax igen.

MVH Magnus
kerstin z5-6
laugh.gif Ja Magnus Ja! Jag bygger ett nu-exakt som du tänker
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Slå till-ett växthus är alltid för litet på nåt vis-detta blir väl det med..
Hela ena sidan av huset-3, 5 som högst i tak och en golvyta på ca 40 kvm, jag har ingen balkong där dock..Men du gav mig en idee-män mot trädgård" dvs maken kommer att få slag smile.gif
Golv värme-vattenburet-Vi har pelletspanna och leder in värmen via den+ 12 har jag tänkt mig som kallast jag med.
Damm -Ja i ena hörnet för makens älskade KOi smile.gif med vatten fall-och ångmaskin!
Klinkergolv, och jag fick tag i treglasfönster, gastäta av jätteformat 2,5 m höga som nåt sjukhus i Ryssland beställt, men inte hämtade ut.
Vi har en fönsterfirma här,så glasen blev inte dyra ska jag säja -skulle destrueras annars.

Taket blir 32 mmm jag bort ju långt norrut så jag har säkert både kallare och som du säjer har man snötyngd att tänka på.

Det som är gjort nu är
Markberedning grävning , grus osv..-isolering med dessa svindyra frigolitplattor samt gjuten betongsula.Jag kommer inte att ha öppen jord -
tror som du säjer att det inte funkar om jag inte värmer hela ..men du har kanske bättre klimat ? unsure.gif tänker odla mycket i stora krukur -typ Änglatrumpet krukor " av trä
Själva trästomme skelettet -rejäla balkar så man kan hänga in en hängmatta eller tunga amplar
Jag har tänkt ha en lucka vid golvet in till garaget för xtra vädring o luftning under vintern + naturligtvis flera luftfönster i tak.Taket köpte jag via en lokal firma inklusive alla smådelar blev det ca 23 000-det var också den dyraste utgiften på huset..

Har redan köpt ett 10 år gammalt citronträd som gett frukt de sista 4 åren samt en rolig fruktgivande tropisk växt Pachira aquatica, med flätad stam.
Arbetet kommer att avslutas i vår biggrin.gif jag kommer att ha en dörr från huset ut i Vinterträdgården och en från den ut i trädgården....
Om det bara blev vår snart
Vi kan säkert ha ett givande utbyte !! laugh.gif Hälsar Kerstin i Bodbysund tongue.gif

Ps maken har varit inne på fåglar..men vi har 5 katter-frigående så den taken har jag uteslutit
Trädgårdsmannen
Hej,

Vore roligt att se lite bilder om du har tagit några under arbetets gång. Ni har vattenburen värme - det är bättre än vad vi har att tillgå då vår blir eldriven golvvärme (ingen panna).

Det verkar som om man behöver vända sig till någon firma som har vana att projektera speciallösningar för ex Willab verkar bara ha sina standardpaket och det utseende går ju inte alls att använda om man som vi vill bygga en "förlängning" av huset som skall vara vinterträdgård.

Vad tror du om friflygande fåglar? Blir det problem med rutorna eller tror du att dom klarar det? (Katten får nog inte ha fri tillgång till vinterträdgården...)
Trädgårdsmannen
Hej igen Kerstin,

Förresten, du undrade var jag bodde - zon 1, så det är kanske lite olika förutsättning oss emellan, men det har ju bara att göra med anpassning biggrin.gif

Världen är liten för jag var precis innan jag kollade om någon svarat någonting på denna tråden inne på AoT forum och sökte på Vinterträdgård och där hittade jag ett gammalt inlägg där du frågade om detta. Eftersom det var rätt gammalt tänkte jag att det är nog en död tråd och stängde.

Sedan när jag kom tillbaka hit såg jag ditt namn och kände igen det!
kerstin z5-6
Jag vet inte mycket om fåglar -kan tänka mig att rutorna kan bli problem för dem. men det vore läckert-
Det finns en tjej på andra AoT forum som har fåglar och voljär utanför huset så de kan flyga ganska fritt-Gör en sökning-hon har jättevackra pippis
Du ska ha glas eller hur?Jag tycker att man vill se ut.. det är ju hela vitsen..
Jo vi har tänkt ett bra tag på detta -eller jag tongue.gif
Nu fick vi möjlighet.Tyvärr kom hösten väldigt snabbt här så vi fick avbryta.
<Som det är nu eldar vi i onödan " och värmer upp källaren ..den överskottsvärmen som alltså pelletspannan med acc tank ger upphov till ska ledas in i huset.
Bilderhar jag några från i vinter men de är förskräckligt mörka
Ska ta nya nu snart innan vi kör igång igen o lägga in i albumet här.. rolleyes.gif
Nej special lösningar har inte willab eller nån annan heller för den delen ..
man får söka egna blink.gif
Lyllos som bor i z1 laugh.gif som sagt Balkong..hmmm
Vi hörs K
Trädgårdsmannen
Hej Kerstin,

Ja glas lär det bli - annars tycker jag det ser ut som en friggebod...skämt och sido - för oss är en vinterträdgård BÅDE någonting som skall se VACKERT ut och fungera bra. Förmodligen blir det i väggarna isolerande dubbelglas (s k isolerglas) med dubbla 4 mm rutor för att kunna hålla tillräcklig storlek utan skarvar överallt. Däremot blir det polykarbonatplast i taket.

Bygger ni en vanlig trästomme som om det var en vanlig tillbyggnad eller bygger ni med aluprofiler som man gör på vanliga växthus?

Vad jag förstår måste man ha inbrottsskyddet intakt i den vägg som tidigare var husets yttervägg men som nu kommer att vara den vägg som angränsar mot vinterträdgården vad beträffar dörr och fönster enligt krav från försäkringsbolagen. Detta skall tydligen bero på att denna nya yta inte räknas in i bostadsytan.

Hur har ni planerat att göra med belysningen?

Hur blir era yttermått ungefär?

Kommer ni också att ha sadeltak och vinterträdgård ända upp i nock i nivå med ert hus nock?

Du vet inte vad den där tjejen kallar sig på AoT så att det blir lite lättare att hitta hennes inlägg?

Vi hörs! (Spännande!!)
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Vi har nästan gjort så och det är under byggnation. Takhöjd 3,9 meter - glaspartihöjd 3,6 m.
Att vi inte tog det till nock är p g a att vi har et sutteränghus och det hade blivit ett vansinnigt ytterligt högt uterum då - och det hade ställts andra krav på bärande konstrukti9on. Det gör det nu med, man får itne har hur stora glaspartier som helst heller som går i ett stycke.

Det finns numera genomskinlig polykarbonatplast - armerad att köpa för att kunna ha i taket - Derome Bygg / (Halleplast) för det.

Vårt uterum har 'ähum' vi ritat själva :-) och det blir bra mkt billigare att göra så än att anlita dessa firmor. Iofs gör vi mkt själva och så men så får man det individuellt anpassat.
Här vart det treglas förresten då vi fick ett sådan stånkande bra pris på allt glas att det vart nästan lika mycket pengar som tvåglas faktiskt :-) vi tog itne gasfyllda treglas förresten ( kondeeens!)

Och så blir det värme i golvet - just nu springer jag runt på firmor och kikar på golv - åsså terrar jag Kerstin med det ena fantasipriset efetr det andra - veckorapporter ;-)) här skall det nämligen bli marmor LOL

Vår stomme är trä - impregnerat trä i de bärande balkarna. De bär även upp vår tillbyggda ovanvåning.

Hör av Dig om Du behöver tips på billiga firmor Andreas - Du bor ju inte SÅ långt härifrån.

Åsså kika i mitt fotoalbum på Alltomträdgård....

Hälsar Ingrid

PS Åsså våra kompisar gör någe ännu galnare, de byter ut delar av sitt tak på ovanvåningen mot genomskinliga polykarbonat-partier åsså våtrymsisolerar hela övervåningen.....det Du! You ain't tried nothing yet!!!
kerstin z5-6
tongue.gif Ewa på västkusten heter tjejen med de fina jåglarna! här har du en länk......ewas Voljär
Hej igen biggrin.gif
Ja jag nämnde inte dej Ingrid i morse-kanske av hänsyn till din ekonomi trädgårdsman .... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hon är abspelut livsfarlig för ekonomin.. biggrin.gif

Här har man inhandlat fina klinker i solgulnyans till sin Vinterträdgård ,och vad händer? blink.gif blink.gif Jo man får ider om att lägga klinker i köket i stället och inreda glashuset med marmor från Italia , borstad ,polerad o jag vet inte allt... smile.gif Och balkonger...dear husband för hjärtsnörp..
Skämt åsido så glömde jag dej i morse I:)Hur man nu kan göra det!

Magnus -maken låter meddela att yttermåtten är ca 11 x 4.5 meter.
Bärande balkar i imp.trä 110X140 -jo en elefant kan sitta i den gungan jag ska hänga upp
Treglaspartierna har måtten 2,50 x 2.00 meter st .de är alla försedda med vädringsluckor.
Hur ska du konstruera dammen -betong , duk, färdig??

Lås , ja bra att du påminde oss-vi som inte låser dörren när vi far bort wacko.gif
Vi harinte upp i nock -det blir för högt..taket slutar vid fönster på övervåningen o blir ändå 3 .50 som högst.
Kan tillägga att mitt ligger i (syd-)Västläge med sol efter kl 12
tror det kan bli ruskigt hett i ett söderläge...därav placeringen ..
Lampor ja natrium

Du garden man -känner du för att snacka direkt -kom till Aots chatt vi är där ofta Ingrid och jag, fredagkväller sent- efter22 brukar det vara välbesökt där

laugh.gif Men kom ihåg jag har varnat dig för ev ekonomiska konsekvenser av detta.. blink.gif
ps Kallade dig Magnus i förvirringen i morse-du ser man blir helt stollig av detta. Ds
Kerstin
Trädgårdsmannen
Hej damer!

Ja, du Ingrid utstrålar fantastisk motivation men jag är lika stollig själv tror jag om man frågar min fru...jag läste upp era inlägg i denna tråden igår kväll för henne och hon sa att det var ju märkligt att det finns fler "stollar" än jag laugh.gif

Våra yttermått blir 8 meter på bredden (husgavelns bredd som skall förlängas) och längden blir runt 4-5 meter, så ytan kommer att hamna någonstans kring 32-40 kvm. Hur högt det är upp till nock vet jag inte men det är en normalhög 1½-plans villa vi bor i så ni får säkert en uppfattning.

Sedan vet jag inte riktigt hur stommen skall bli - förmodligen i limträbalk för en tillbyggnad som ser ut som ett rent växthus med enbart aluminiumprofilsystem kommer nog aldrig att harmoniera med husets utseende och det är ju tanken smile.gif

Dammen skall bli handgjord med någon form av fast uppbyggnad enligt egen design. Jag vill ha porlande vatten mellan två dammiljöer för "livets" skull. Gärna så att bäckens utlopp i den nedre dammen som skall ha fiskbestånd kommer "ut ur grönska" så att säga.

Förresten skall vi nog tänka om lite när det gäller att ha friflygande fåglar i vinterträdgården för vad händer då inte med alla trevliga exotiska växter vi skall ha som vi vill ha frukt från...

Jag var inne i AoT chatt igår när jag läst era inlägg här, men där var tomt sad.gif Men jag skall hålla koll där lite oftare så kanske vi kan live-tjôta...
biggrin.gif

Jag var inne på Derome Byggs hemsida igår och letade efter polykarbonatplast men hittade inget (det är troligen en nischprodukt för dem) så jag får ringa dem istället. Plast i taket lär det nog bli, som sagt isolerglas på sidorna. Den "nya" framsidan som alltså blir parallell med dagens husgavel skall vi nog ha som ett enda stort skjutglasparti - man vill ju ha access till trädgår´n åxå... sleep.gif

Ingrid - du skriver kondens i samband med isolerglas, hur menar du (vill ju inte snöa in på någonting som sedan blir fel... sad.gif )

Jag blev alldeles stollig när jag läste om era kompisar som bygger om hela övervåningen till vinterträdgård - jag fick onda ögat wacko.gif av min fru när hon kom till den raden i inlägget så det är nog inte att tänka på... wacko.gif

Vi hörs!
Ingrid på Västkusten
Tralala - kondensen hänförde sig till våra treglasfönster :-)

och våra kompisar är nästan klara med sin ovanvåning och de bor itne alls långt ifårn Dig gissar jag LOL

Vi var faktiskt inne på AoTs chatt i går kväll -- men det var efetr 22 för min del åsså idag är jag som en zombie.......

Eftersom vi byggt allting av fönster i våpr vinterträdgård blir det ju givet vilket utseende och man kommer ifårn det här med aluminiumstuket, limträ mjae - hä går bra med massivt vanligt trä med. Med damm inomhus rekommenderar jag fuktspärr på husfasaden ..... åsså måste Ni invetsera i en massa duktiga fläktar för att få luften att röra på sig.
En annen galen man här på Västkusten har byggt vad jag kallar det ultimata uterummet - han bor i Uddevalla och det har tre temperaturzoner. I varmaste delen har han en bananplanta som ger egna bananer till jul och egenhändig porlande bäck har han där med ;-)
ingen damm men väl ett helt cirkulerande system. Han odlar orkideer i det bl a :-))
jag rekommenderar en visit dit nångång :-) det är lärorikt!
Innan vi byggde eget kuskade vi runt och kollade på allas lösningar ...... det är halva nöjet :-))

Hälsningar ifrån Ingrid

PS Man kan beställa klar polykarbonat ifrån Willab med i lösvikt s a s men leveranstyuider på glasklar pc är va de är -...... Halleplast heter annars grossisten har jag förmig - ring dem!

Hälsar Ingrid

PS Istället för fåglar skall Du odla exotiska fjärilar - kolla på Universeum t ex. De lever några månader ...... underbara!
Trädgårdsmannen
Hej,

Fick ni kondens med treglas - skall det vara så? Hur löser ni det?

Skulle vara kul att knyta lite kontakter så man fick möjlighet att se lite olika privata vinterträdgårdar innan man "spikar" hur man själv bygger!

Typiskt då missade jag er på chatten igår kväll - var det både du och Kerstin som var inne? Jag stängde av datorn vid ett par minuter före 21 för jag ville se hur TV4 plus nya trädgårdsprogram var (21.00 - 21.25).

Fläktar har jag inte tänkt på alls - bra att du nämnde det, är det för att det skall bli en jämn temperatur och för att inte all värmen skall samlas i nocken? Räcker det med typen vanlig takfläkt eller skall det vara någonting speciellt att tänka på? (Allt som man inte behöver köpa i GardenCenters tenderar ju att bidra till att priserna inte sticker iväg...)

Fjärilar var en bra idé - dom bör ju bidra till välpollinerade växter också biggrin.gif
Men hur bär man sig åt då - jag är ju inte direkt någon utbildad zoolog...

Jag får hålla utkik oftare på chatten!!!
kerstin z5-6
Vi är nog aldrig på chatten före 22-måste vara social först biggrin.gif
jag tror att Ingrid menar att icke gastäta fönster treglas kan ge kondens... laugh.gif
Du har ett spännande upplägg på ditt hus tycker jag! ohmy.gif
Jag tänker ha flera fläktar -en sån vanlig kontinental i taket med armar som drar upp eller blåser nedåt..om du fattar.....
Ps min banan har nu blad på 1.50.......undrar om man får nåfgra julbananer ??
K
Ingrid på Västkusten
Todeloo igen,

Jo det är så här ----- när man tänekr vinteerträdgård att med tiden kan det föreligga risk för kondens med treglasfönster med gas...... det var så jag menade. Man vill ju det skall vara bra länge med ;-)
Vi har pratat med experter och fackfolk hur mycket som helst just det här med stora glaspartier och temperaturer samt fukt.

Fläkt är ett absolut måste - dels små lokala intill fönster (elektronikfläktar gillar vi)
åsså stora för att vispa runt med. Det är itne bara det här med värme utan också det här med brännskador stillastående luft svamp mögel och annat hemskt.

Sök t ex på Helliconia på Nätet ang fjärilar. Jag är ägare till en lyxig passiflora-bok där ett helt kapitel ägnas åt fjärilar man kan odla när man har passiflora -rankor - helt udnerbara är de :-)
så visst har man fått ideer under årens lopp.

Öhhh kommer Du till Åkraberg nästa helg? Det är pelargonfrossa ..... och vi skall nog dit på lördagen tror jag. Mysigt ställe om Du itne varit där förrut.

Ang benchmarking för växthus/uterum så är första platsen Du skal starta nämligen Fiket på Botaniska. Där blir man inspirerad till en öppen spis i sitt uterum. Fiket är välbyggt snyggt och häftigt. Inredningen är HEMSK men sådant får man leva med - det är det 'andra' man skall koncentrera sig på. Många kulna vinterdagar har vi spenderat där och drömt om ett eget Vinterrum :-)

Mmmmm det är en bra start!
Det var länge sedan jag ahde så hääääär roligt. Minns en mycket memorabel diskussionstråd på AoTs Forum för flera år sedan, då var vi ettgäng som kurade där och drömde vilt om det ultimata uterummet. Nu är vi några som snart nått dit ;-)

Hoppas Ingrid
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Jo Ingrid en del bara pratar å pratar dom men vi är stolliga nog att genomföra det också..
Hälsar K
Ingrid på Västkusten
Ja hurra vad vi är BRA!
Hoppas Duy hinenr förbi IRL i Maj och kollar på vårt vansinnesbygge och kirskålsodlingar,

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Härligt stolliga skulle jag benämna er/oss... wacko.gif blink.gif wacko.gif blink.gif

Då förstår jag angående gasfönster, först och främst SKALL dom vara gastäta för isoleringseffekten, men naturligtvis skall man se till att välja ett fabrikat som även håller tät efter ett antal år...annars ser det ut som skräp. Vi har bytt alla våra fönster i hela huset nyligen just beroende på detta (det var i och för sig vanliga gamla treglas) för där kom in en massa smuts när tätningarna började läcka och det såg INTE roligt ut. Billigt blir det ju inte heller så jag vågar inte tänka på hur det skulle vara om man efter 10 år blev tvungen att byta ut ALLA fönster i en vinterträdgård - jösses det är ju där största kostnaden i en vinterträdgård ligger av vad jag förstår...

Det verkar vara bra idéer med luftcirkulation ni har i åtanke; små elektronikfläktar som punktförflyttar mindre mängder luft i närheten av fönstren, dom har massor att välja på hos ELFA (www.elfa.se), det är ju viktigt med både rätt luftkapacitet/h samt rätt ljudnivå (låg), dessutom komplement med stora takfläktar som i lugn takt sätter de stora luftvolymerna i omlopp.

Jag skall kolla upp det där med fjärilar, men de borde man väl föröka i någon form av terrarium, eller hur går det till? huh.gif

Åkraberg vet jag inte ens vad det är - däremot tror jag att jag har hört ordet pelargon någon gång tidigare laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag var inne på Botaniskas hemsida för ett tag sedan (länge sen jag var där fysiskt) men blev inte riktigt klok på deras öppettider för där stod bara att det är öppet från morgon till solnedgång - hur fasen skall man då veta när man skall åka dit när det regnar biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Det är urkuuuuul med långa intressanta trådar som man får att leeeva för då slipper man att gå tillbaka flera sidor i forumet för att se vart katten den gamla stillastående tråden tog vägen, det är kul när man har så mycket att vädra ut och in att man kan hålla kvar tråden på första sidan...

...jag är inte klar med denna tråden än....hehe smile.gif smile.gif rolleyes.gif

Jag blir tokig av bara tanken av banan som ger frukt - dessutom mitt i vintern - ni tar död på mig och det värsta är att jag nappar på alla era fullständigt vansinniga och underbara idéer, frugan kommer att slå nå´t hårt i huvet på mig när jag återberättar detta ikväll....shit rolleyes.gif wub.gif

Hur långt tror ni att ni hunnit i maj/juni?

Vad jag förstår blir ditt bygge ca 40 kvm Kerstin och ditt Ingrid har jag inte riktigt koll på? Vårt får nog en inneryta på ca 32-40 kvm beroende på om längden blir 4 eller närmare 5 meter.

Det luriga är att man tror sig veta precis hur man vill ha det och att man funderat igenom allt grundligt, men så kommer ni med nya tankar och viktiga områden att tänka på hela tiden och då blir man ju helt stollig...vi vill ju inte börja med detta förtidigt så att man efter ett tag när man byggt en bit upptäcker att man skulle gjort på ett annat sätt från början...

Har ni några uppfattningar om budget på era byggen? Jag har kommit så här långt med min budget:

"Budget: Vinterträdgård"

Summa= Jxxligt DYRT

Har ni kommit längre?
Trädgårdsmannen
Kollade just i min andra tråd om Classicum men svarar vidare här istället (jag är tillräckligt snurrig just nu pga er båda att jag inte klarar av att leva denna skruvade värld på mer än ett ställe i taget...)

Men nu fattar jag ingenting Ingrid - har ni en våning med boyta ovanpå er vinterträdgård - hur får ni då in mycket ljus, eller missförstår jag någonting?

Har ni gjuten betongplatta båda två eller hur gör ni med det underliggande golvet?
Ingrid på Västkusten
Nu tar jag om det igen LOL så det inte blir feeel - vi har INTE gasfyllda fönster i vinterträdgården JUST för att vi inte skall få kondens!
Inte gas = mindre risk för kondens!

I boningshuset har vi valt gasfyllda treglasfönster men det är ju boningshus.

Det är itne fråga om sådant man får på köpet när gamla sorterns treglastätningar börjar släppa och läcka utan här är det fråga om luftväxling.

Och här är en direktlänk till mitt fotoalbum;

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...130&albumid=970

Japp - terrarium/akvarium kläcker man pupporna i - kolla om Du går på Universeum nån gång :-))

Jag hoppas vara helt klar med mitt uterum i år - det är alltså så att vi skall ha frånluftsvärmepump som skall återanvända den uppvärmda luften ifrån uterummet, samt en hel del uppsnyggning åsså det där beram,ade golvet!!
Samt trappan men den kan man ju ta sedan *LOL*

Botaniskas fik och hur Botaniska har öppet är två helt orelaterade ting :-)
fiket tror jag ahr öppet på helgerna åtminstone.

Och åkraberg hittar man på www.akraberg.se

Javisst - vi har ett sutteränghus ---och vi har boyta ovanpå vinterträdgården. Mycket ljus får vi in p g a höjden - glaspartierna är 3,6 meter höga på sidan! Det är Öster och Söderläge!!

Jag har nåra kul böcke rmed mer ideer också *LOL*
men en liten visit i Palmhuset i Trädgårdsföreningen i Gbg är int ehelt fel helelr för ideer ;-)
eller har Du varit nyligen på Botaniskas växthus? Hur de har gjort om kaktusväxthuset med dessa sagolika rödbruna tråg!!! Ger en mersmak det :-))

Glada hälsningar ifrån Ingrid som måste slinka iväg på sin kvällskurs nu!!!
Och som känner sig som en zombie !!!!
kerstin z5-6
tongue.gif Jaha .. du verkar förlorad trädgårdsman..Vi disk .faktiskt i går på chatten om vi skulle kunna "förföra" dig över till stollsidan-o det verkar vi ha lyckats med.... wacko.gif blink.gif laugh.gif
Bananen heter Musa basjoo och är frösådd...vacker även utan banan
Jag har också en hel del bauhiniaplantor på g med orkidee liknande blommor.
Passionsfrukt måste du ha -Det är Ingrids avdelning smile.gif

Själv tänker jag ha rosor i mitt eftersom mina favvisar inte blir så höga o fina i detta köldhål...du kan ju ha rosor ute..
avis sad.gif
En del palmer ska jag def ha och citroner
Vindruva hör jag tar över rubbet på ett par år så där är jag lite tveksam -har Zilga o Sukribe utomhus i stället.
Jag räknar KALLT med att ha det större byggnationerna klara i maj juni.
Då ska jag och mina kompisar i Sjyssta lökar på Stas riksmöte i Göteborg ..Vi tänker definitivt beskåda Ingrids underverk!!!!

Dammen -vi lutar åt en gjuten, med natursten och ev glasbetong med inbyggt ljus-Ja den lokala elpatronen är personlig vän tack och lov...
Han har lovat fixa allt sånt..fläktar
Natrium lampa+
Mina tolv lysrörs armaturer från källaren kommer jag att ha i det nya på vintern jan -april...Brukar i vanliga fall driva upp sådär en 150 200 sorters olika perenner varje vår , men ligger lågt nu pga bygget o har bara 70 sorter..-Hur nu det gick till ??,skulle inte så alls... unsure.gif

I ena hörnet nära den blivande dammen har jag gjutit in ett väldigt grovt avlopp i betongen-tänker göra nåt snygg runt med mosaik..

Jag vill att det ska vara vackert..men f.a funktionellt-ingen utställningslokal...
En del tips o råd finns i Ulla Hasselmarks -Glädjehuset.
Som lätt nattlektyr..igen totalspäckad faktabok , men trevlig...

Nu ska jag på lerknoddekurs..DU ser vi är aktiva damer jag o Västkustbönan Ingrid smile.gif

Och samtalsämnena är outtömliga-Underbart biggrin.gif biggrin.gif
Kerstin laugh.gif
Trädgårdsmannen
Ja damerna, stollesidan är jag nog totalt förlorad i...det får ni ta på er biggrin.gif

Hur frösår man banan? Har du köpt frön någonstans, för det är väl inte så att du utgått från en vanlig köpebanan och torkat fröna?

Passionsfrukt låter lockande, har försökt ställa frågor på andra ställen på odla.nu om detta men ingen verkar ha kläm på om det går att få fram frukt eller om man bara får en aldrig så vacker grön växt. Jag älskar exotiska växter, men om de är fruktbärande växter vill jag att dom skall bära frukt även om jag skall odla dem, annars får det vara.

Vindruvor vill vi ju förstås ha, det måste väl gå att hålla en ranka i schack, jag har ju fått för mig att vi skall kunna sitta där uppe på "inomhusbalkongen" och plocka vindruvor och dricka rosévin om ett antal år...går mina drömmar i kras nu?

Kul att du kom söderöver Kerstin - förresten jag vet bara att du bor i zon 5-6, men vart mer i detalj?

Om tillfälle finns skulle vi själva gärna vilja få möjligheten att "våldgästa" ditt bygge Ingrid - man har säkert vägarna förbi, vart det nu är du bor...om inte så får vi väl se till att ha vägarna förbi...bilen behöver väl tankas laugh.gif

Du e rolig du, råkar bara så 70 sorters perenner, när man själv tydligen inte ens klarar av att så gurka i rätt månad...hehe, man lär väl sig!!

Glädjehuset har jag hört talas om men jag trodde det mest var en bok för renodlade hobbyväxthus som normala vettiga personer spetsar in sig på, så som jag var innan...men har dom intressant information i den boken även för våra hjärnsläppsidéer??

Själv tycker jag att Växthuset av Marie Åberg Secher är välskriven, dock märks det lite väl tydligt att hon är en av personerna bakom Classicum för bokens bilder och viss del av texten är specialanpassad efter deras produktsortiment... mad.gif

Ingrid - jag tror att jag äntligen har fått koll på att du har treglas utan gas - vet du vilket U-värde du har på ett ungefär?

Jag får sticka in och göra en specialstudie i Universeum när den dagen kommer - har dock lite funderingar på det där med fjärilar också eftersom jag tror att man måste ha ett öppningsbart glasparti någonstans med tanke på värmen på sommaren och då kan dom små flygen sticka sin kos...kanske går att lösa med insektsnät, men då går det ju inte att passera in och ut...idéer?? Hur löser ni temperaturregleringen i ert hus Ingrid eftersom ni inte kan ha några automatiskt öppningsbara fönster som på ett växthus??

Botaniskas fik får jag kolla in, eventuellt till helgen, även Åkraberg skall alldeles strax få sig ett besök!!

Palmhuset har väl en föreläsning om exotiska växter i morgon klockan 18.00 tror jag, får se om jag kan locka med frun där....hmmm. Har inte varit där på två eller tre år...

Nej, nu måste jag kolla om det är idag eller morgon som Gröna Rum är, har för mig att det är i morgon, men om jag missar det så döör jag!

Först skall förresten Åkraberg få sig ett besök. Ciao ladies
kerstin z5-6
ohmy.gif banan fröet -banan är en ört förresten -Fröet är stort som min tumnagel o inte alls de små du ser inne i bananerna laugh.gif
Det är den banana som du äter på "holmarna -Espana , små söta goda
Frö finns tex på välsorterade garden center just nu i ett ställ med frö till tropiska växter..Hittar du det lär du väl ruinera dig bara där..
Jag tycker nästan synd om dej rolleyes.gif
Granngården fd lantmanna har dem också..
Där finns även godbitar som eukalyptus -har sått naturligtvis och den tidigare nämnda Bauhinia

Passiflorasorterna får Ingrid -som tydligen kvällskursar ännu-
att svara dig på.
Tja , gubbens enda önkan är väl just en vinranka ..man får väl vara hård o beskära rejält
Annars tänker jag ha persikoträd jag,

Ja gjuten betongsula med speciell vattenslang är klart hos mig
Taket inköpt via Falks plåt-Kubex hade också bra pris , men Ingrid har förslag för söderöver boende,det ligger fortfarande i förråd -5 meter långa bitar, tur man har loge

Jag bor förresten i Västerbotten Burträsk .-Bodbysund ca 10 mil norr om Umeå
Todeloo som Ingrid säjerbauhinia Obs farlig länk smile.gif
Samot
på impecta finns prydnadsbanan... fast kanske inte det ni var ute efter.

De säljer även olika sorters eucalyptus.
Ingrid på Västkusten
Morron och ett svagt todeloo,

Här är en slak individ efter nattens f'låt kvällskursens övningar :-D
vi är priviligierade fyra stycken på den :-))
en jingel-författare, en operasångare en knasbolle vid namn Ingrid på Västkusten samt en trevlig dam - som i går berättade nånting fantastiskt så nu vet jag varför hon är med i de fyras gäng - hon har varit med om Gottöra! Wow!

Passisar har jag odlat och dragit upp ifårn frön och haft ihjäl ett antal ;-) och jag vet vart man köper dem också ;-)) HJ Gommer t ex i Holland - obs vansinnigt farligt länk detta - jag har funderingar på en liten semester igen :-D
http://www.kwekerijgommer.com/passiflora_f..._foto's.asp

Det finns andra ställen med, men jag tycker den här räcker gott som start-snask va? *skratt*

Om Du kollar i Småpratsavdelningen så lade jag in lite dräggellänkar häromveckan - som bara handlade om exotiska uterumsväxter :-))

Och angående fönstren - fönsterna är itne fyllda med argon eller krypton - de har TORR luft i sig - d v s är inte gasfyllda. Iofs är välan luft en gas med fast en gasblandning i min bok, men i fönstervärlden räknas dessa inte som gasfyllda som de där med argon och krypton. Stålmannen på fall!
Skall kolla upp u-värdet - inget som fastnat i min skalle LOL!!!

Kerstin när Du kommer och har tid så kan jag släpa Dig på hemskestenstället i närheten av mig - det finns massor med ställen med Bohus-granit här på Västkusten och det är la fint det med - men den däringa andra skojiga stenen....den har de ;-D
Men det är ju detta med tid i kombination med Riksmötet ...hujjamig! Åsså TID att beskåda mina kirskålsodlingar *LOL*

Kom på att jag inte svarat på golv-frågan - nej vi är lite konstiga vi - ingen gjuten platta alls ........ - det är la 50 000 med om man tar en bil....
om Du kikar i mitt fotoalbum så finns det beskrivet om det jobbiga första dagen på förra årets semester .... 'utgrävningen' av muren ......ovanpå detta är alltså uterumsgolvet, men vi har alltihopa på ett gäng betongpelare - plintar som bär upp golvet, det är en 75 cm-1 meter fritt UNDER själva vinterträdgården - därav mina 'konstiga' avlopps funderingar...hehehe....

Eftersom vi itne har jord elelr markkontakt så är jag lite lur på om det blir en vinranka.....rosor har faktiskt jag med tänkt på som Kerstin, men jag har blöta ideer om de sorters rosor som skall odlas i uterum och som man odlade förr - de som itne ens klarar sig i zon 1 i Sverige ;-))

Självklart kan man visitera senare i vår - just nu innehålelr vinterträdgården enbart virke och isolerbalar - men det skall det snart bli ändring på - skall pinna ner den svårfångade elektrikern bara ;-))

Så planerna lyder citrus, passiflora, skall se om jag äntligen skall få storlek på mina ynkliga fröplantor av Strawberry guava samt lemon-guava om de överlevt vintern i växthuset, lagerbladsträd, persiko elelr aprikos eller nåt sådant smaskigt träd kanske.........palm - hmmm jag vill ha en Dicksonia :-D
men det beror på - palmeriet har jag itne bestämt mig om ännu då de ofta kräver det fuktigare än vad jag hade tänkt......en skruvpalm har jag DRÖMT om men DEN kräver sin plats.....vidare kan välan änteligen mina Agave få en stor kruka och få växa på sig..... chilisar i kvadrat och minut - man är välan fast där ;-))
kanske lite peppino......mmm......sedan skall jag fundera mer a- det ger sig ;-)
Myrtus ugni har jag undrat över om man kan lura att sätta frukt i uterum . Hmm.

Massa kul att testa och inte är det klart ännu! Den som väntar på någe gott....

Hälsar zombieX2 Ingrid som skall till Åkraberg antagligen lördag!!
kerstin z5-6
tongue.gif Men dra mig på en pinne !!!steeeenar jag som är tokig i sten wacko.gif
Vi fårr ta lastbil i alla fall till Västkusten...Vi har ju en tjej med som är fd Lastbilschaffis ohmy.gif
ÅÅ jag vill se det Ingrid

Ingrid , såg du i en annan tråd att jag köpt ett 2 meters citronträd av en tant i Sta ..hon orkade inte släpa det ut o in längre..
Det har växtpass" från Italien Sicilien om jag inte ser fel, en lapp på stammen

Har satt om det och har det inne -det går inte att få ner i svala källaren
sad.gif Efter nu jord o lite x ljus har det nu brutit små gröna skott uberalles laugh.gif

Hon säjer att det gett frukt senaste 4 åren -jag lär väl ta dö på det

Coupe de Or-Guldknoppen är en ros jag fått mig rek av en man i z 1 som säger att den inte gör sig bra ens i Skåne utomhus på vintern -men att den har allt i kruka ! doft färg rikblommande osv

Måste säja att ni har dyr betong ipå västkusten laugh.gif
Inklusive hyrd visp"??? och glättare? båda macinas jag inte kan med ...gick det kalaset på 7 000, men då gjorde vi allt själva-bilen kunde köra på åkern fram till platsen och jag har inte räknat Markisolerskivor a 100 spänn st.
Eftersom vi visste att det var gjutning så var ju formen byggd -golvet.
Visst ja armeringsgaller 4 st en 500 lapp till

Mer passiflora åt folket , nu ska jag dräggla på dina länkar igen
K wacko.gif
Vi ses Stollar/Orangerister wink.gif
Trädgårdsmannen
God förmiddag damer!

Tack Ingrid för den helt underbara Hollands-länken, låt mig fråga: Vad innebär gruppbenämningen Passiflora exakt?

Vi har ett Citronträd sedan ett par år tillbaka som vi beskär så att det håller en höjd på ca 180 cm. Åldern är jag osäker på men stammen är ca 6-7 cm tjock så det är väl ett par år kan jag tänka mig. Står i 20 liters självvattnande kruka och får en dos citrusnäring i vattnet under den livliga årstiden.

Nu är det flyttat från vintervilan där det stått så ljust som möjligt fast i 12 grader ungefär, sparsamt vattnat.

Jag fick lite problem med ohyra i höstas - nå´t vitt skit som du Ingrid tipsade mig om hjälp med - köpte vad du sa och sprutade på ett par gånger - vips väck och har inte synts till sen dess biggrin.gif

Det bär bra med frukt (man är ju glad så fort det kommer nå´t wub.gif ) Men just nu sitter det runt 15 citroner i olika gula och gröna stadier på trädet. Dom smakar som citroner skall - inte som i affär´n...hmmm

Nu väntar jag med spänning att blomningen sätter fart så jag kan ut på jakt med min pollineringspensel (knyckt sminkpensel från kära frun..., populärt wacko.gif )

Faktum är att jag har lyckats med många av mina pollineringsförsök - dock har jag plockat av en del frukter för att spara grenarna då vissa fruktsättnings har blivit på grendelar där det inte såg ut att tåla vikten av 4-5 citroner på samma ställe sad.gif

Verkar vara rolig kurs Ingrid, härlig beskrivning (en jingel-författare, en operasångare en knasbolle vid namn Ingrid på Västkusten samt en trevlig dam - som i går berättade nånting fantastiskt så nu vet jag varför hon är med i de fyras gäng - hon har varit med om Gottöra! Wow!)

Jag skall kolla in dräggellänkarna men då blir det väl hjärtsnurp och plingplongtaxi till plåsterhuset på lunchen... tongue.gif tongue.gif

Givetvis lyckades du att få mig stolligt nyfiken på meningen: "Myrtus ugni har jag undrat över om man kan lura att sätta frukt i uterum" eftersom det låter som om det är någonting fruktbärande som är ätbart? TELL ME LADY!!

Åkraberg kollade jag in i går kväll och det ligger ju inte så långt bort, men just pellisar är ju inte kanske mitt största intresse - vad har dom annars som kan locka mig? Är det kanske någon annan helg som i så fall är mer passande för ett besök av stollig Trädgårdsman?

Nu har jag surfat på Internet sedan halv nio så jag skall för omväxlings skull prova att jobba lite wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Passiloraceae är ett helt gäng med skumma växter där bl a hibiskusarna hör. Jag har nån Adenia hemma - också en passiflora-släkting.

Passiflora - lianerna är annars ett släkte som hör hemma i både tempererat och tropiskt klimat. Höghöjdspassisarna och så de djungelboende :-D

Extremast är nog Maypops - den tål t o m amerikansk zon 7. Har gjorts förtvivlade försök med den i Sevrige av några galningar - men ingen har lyckats än - det är la väl det här med vinterväta kan jag tänka.

Kul med citrus !!! Kör hårt - snart dax attt elda med gödnig :-))

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Du Ingrid - skall jag bara elda vidare med en portion citrusgödning varje gång jag fyller den självvattnande krukan, eller behöver den gödningstillskott med tätare intervall än vad jag fyller på vatten för det sker ca varannan vecka under mars-oktober. (Brukar fylla på ca 30 ml per 8 liter vatten, det är Weibulls Citrusgödning jag kör med).

Den bör väl sätta knopp nu när den känner den goa värmen i vardagsrumsfönstret...(ett fönster mot öster, ett mot söder)
Ingrid på Västkusten
Hver gang :-))
citrus ääälskar gödning :-))
och släng Weibulls citrusgödning för någe mera värdelöst finns inte :-(( för citrusträd. Använd dem på ordinarie krukväxter - den är för svag och innehåller för lite godis.
Kika efter Bevattningsgödsel ifårn Hasselfors, japp dne med alla mikronäringsämnena och de höga NPK-talen .....

Det finns specialcitrusnäring ifårn UK att köpa men Hasselfors gödning komemr väldans nära dne faktiskt :-)

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Jasså, Weibulls är skräp - skulle det gå att använda resten som finns kvar till vår stora Benjaminfikus?

Jag får se till att köpa Bevattningsgödsel från Hasselfors i stället - skall kolla om det finns i vår GardenCenter.

Förresten - vad händer om man övergöder ett Citronträd?

Det sitter fortfarande kvar ca 15 st citroner i olika gula och gröna stadie på vårt träd - är dom ok (dom ser ok ut) även om dom har suttit på trädet under hela vintervilan, blir dom aldrig "gamla" så länge dom sitter på trädet?

Skall man förresten vänta tills dom ramlar av eller skall man plocka av dem, när?

Hur é det med blomningen - är det bara att vänta på att det skall "explodera" för förra året hade vi hundratals blommor, härlig doft i hela rummet!!!

Nu skall jag snart hämta frugan och sticka på visning i Palmhuset där dom har en rundvandring om exotiska nyttoväxter - mums !!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Övergödning?

*LOL*

Bladen blir väl svartgröna - jag övergödslade mina chiliplantor ett år ( Mats om Du läser det här skratta gott) och de vart vekrligen SVARTA!

Citrus älskar gödning jag tror nästan itne dte är möjligt att göda för mkt däremot så bör man 'spola' igneom krukan då och då med vanligt vatten för att undvika alltför mkt rester av salter.

Visst blir citroner gamla - men de tar en 10 månader på sig på trädet ibland mer - skörda efetr hand MUMS

Gödningen gör så att det exploderar :-) av blommor då K stimulerar blomning.

Weibulls i Partihallarna stänger tyvärr 17:00 men de har Hasselforsgödningen :-)

Hälsar Ingrid

PS Åkraberg har den säääääkert !!!!!
Trädgårdsmannen
Då kanske vi ses på Åkraberg till helgen - får väl sno dit och inhandla dundermedikamentet du förespråkar. Blommor vill ja ha i massor - får arbeta med min pensel som tusan för nu vet jag att det ger massor av resultat - undrar bara om Citrus fungerar som andra växter att man inte skall låta det få behålla för många frukter utan gallra så att det finns växtkraft så det räcker till att de som finns verkligen utvecklas fullt ut. Behöver man tänka så?

Jag skall skriva en tråd om gårdagens visning i Palmhuset, det var mycket intressant!!

Hur gör du med dina citrus - plockar du frukterna när de "känns" mogna eller låter du dom ramla av?
Ingrid på Västkusten
Huja mig nu hoppas jag Åkraberg har Hasselfors, men Hasselforsdamen som är så kunnig kommer till Åkraberg så henne kan Du med gott samvete grilla om allt som rör jord - hon är super!

Citrusträdet gallrar ofta själv är min erfarenhet. Orkar den itne så släpper den.....

Citrusarna plockar jag när de ser bra ut :-) en del sitter kvar för vackert :-)
skall nog shoppa nya i vår - hmmmm - det är ju frestande nu när det är VINTERT%ÄDGÅRD som hägrar!

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
"skall nog shoppa nya i vår - hmmmm - det är ju frestande nu när det är VINTERTRÄDGÅRD som hägrar!" - du gör mig sjukligt avundsjuk....och det är bara föööörnamnet!!!!

Ja nu är det nog bäst för dig att dom har Hasselfors
tongue.gif

Vilka citrus har du förutom Citron?
Ingrid på Västkusten
Få se vad som överlevt den hemska vintern - har jag osis så har jag åkt på frost andra året i följd - osisen förra året var att mina tioåriga träd gick hädan - ja---jag fällde en och annan tår. Kom in is via en läcka i växthuset och så skulel vi ha klaret vinterträdgården till denna vintern men det sprack - så det är därför jag morrar om nyinköp igen.

Äger en thailändsk lime, flertal Poncirus, citron, & en mandarin samt en Chinotto just nu.
Kommer att rycka framåt i vår ..... antalet d v s .

Hälsar Ingrid ( vilken lång kafferast)
kerstin z5-6
Ser att ni tjuvskriver i andra tråden.. ohmy.gif
Hur går det med prissättningen Trädgårdsman?
Hur högt var det nu ditt hus skulle bli?
Längden tror jag att jag har klart för mig.....

Rörmokaren -(som kallas jesus kommer i veckan laugh.gif Alla har hört talas om han ingen har sett han)
Nu ska ha fixa vatten o snart ska vi släppa på det så betongen blir varm, till påsk räknar jag med att vi börjar sätta glasen...

Blev ditt försenat pga den snabba hösten Ingrid --så var det ju för mej smile.gif
Ingrid på Västkusten
Ja och så valde vi och snickaren att lägga kol på ovanvåningen. Göra klart vinterträdgårdne inbegriper ju att riva delar av vår gamla husfasad/tak - och i det kalla innan vinterträdgården börjar värmas - HUUUUUUUU

Så nu står vi med allting påbörjat och inge klart och två mega-ingrepp snart i vår trygga bostad - det ÄR traumatiskt men snart startar integreringen på riktigt av gamla huset till det nya huset.

Traumatiskt är ordet!

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Ja, vi tjuvskrev lite i andra tråden just beroende på att jag faktiskt fått lite respons från Classicum även om det var av hyfsad oönskad karaktär - priserna är utsatta för ännu grövre verklighetsflykt än tidigare...största hotet mot specialiserade växthusföretag är nog just forum som detta i kombination med egen vilja och förmåga att skapa någonting integrerat med bostaden som det är brukligt när det gäller vinterträdgårdsbyggen.

Nja, prissättning är det väl inte någon större koll på ännu med än att vi inser att våra glaspartier bör hamna på ungefär 150% av Ingrids plus vad takpartierna betingar. Utöver det kommer ju allt det andra, men jag skall försöka sammanställa del för del till en budgetkalkyl när jag har en klar bild över alla olika detaljområden som skall ingå i ett sådant här bygge. Ca 20.000 kr bör exempelvis den direktel-drivna golvvärmen hamna på lagd och klar beräknat på de prisuppgifter vi fått. Låt säga att fönsterpartierna ligger på ca 60-65.000 kr. Vad taket kostar vet jag inte - förresten vet jag inte om det är 16 eller 32 mm polykarbonatplast eller glas vi skall välja, vad har ni valt till ert tak Kerstin?

Sedan är det ju grunden, fläktar, vatten och el som tillkommer för att inte tala om belysning. Belysningen borde väl röra sig om 4-6 st högtrycksnatriumlampor (400 watts) som enligt uppgift bör täcka runt 8 kvm per styck. Men jag kommer när den dag är här be er om tips på alla vettiga inköpsställen för de flesta alternativ borde vara billigare än Willab som begär 1800 spänn styck...

Jag funderar på att göra ett enkelt bevattningssystem med dysor som dimmar ut vatten längs takprofilerna - inte för att det skall utgöra bevattningen som helhet utan som ett komplement och som en hjälp till luftfuktigheten i huset, kommentarer om denna idé ladies?

Givetvis blev jag nyfiken på dina citrussorter Ingrid och vill naturligtvis veta vilka av dem som ger frukt i denna miljö eller inomhus (kan nog inte bärga mig tills bygget är klart så jag måste nog prova några av dem i vardagsrummet) av de som du listade upp...tell me!

Tja hur högt huset skall bli vet jag inte - helst i nivå med vårt nuvarande taknock eftersom jag funderar på "förlängningstanken" men hur högt kan ett normalt 1½-plans hus vara till nock?

En sak man får lösa på eget sätt när man bygger denna typen av konstruktion med egna lösningar är ju öppningsbara fönster såsom på de köpta växthusen - hur löser ni detta?
Ingrid på Västkusten
150%? OK - men Du bor ju inte så långt borta att Du inte kan shoppa av samma snubbe som vi - vi fick våra Elitfönster med 35 % rabatt på listpriset - det avr alltså till hsuet det.
Skulle va om Du kan klämma Derome bygg på nånting - :-) antar det är Ditt byggshoppingtälle eller?

Golvvärmen kan jag snart återkomma om prislapp på för den är vi på g med vi också.

16 mm funkar men man vill ha 32 mmm - tro mig :-) man skall kunna gå på det också.

Hur stort skulle uterummet bli för Dig? Vi skall nog ha metalhalogen i kombination med högtrycksnatrium för att få trevligare ljus för växterna.
Åsså lamporna har vi ägt i nåra år nu LOL. ¨Vi har dessutom funderingar på en PC-projektor till uterummet synkroniserat till musik via en dator ;-)
men jag tyckte det avr alldeles för många natriumlampor i beräkningen!!!
Låter som hundra kvm vinterträdgård :-) och lite till!

Grunden kan jag itne ge så mkt råd om - eftersom vi gjorde på helt annat vis jämfört med de flesta....

Varför dysor? Har Du jordbäddar och en damm samt vattnar lär det bli hur fuktigt som helst i alla fall!!!

Öppningsbara fönster har vi ju delvis - skall till kuggstångsöppning och motor, men det fiffiga i min kråksång är att jag skall återvinna luften ifrån vinterträdgården till resten av huset. Bodde man på varmare breddgrader så skulle jag ha ett 'passive solar house' d v s mitt 'sunroom'(uterum) skulle värma resten av min kåk. Nu bor vi i den smällkalla Nord, så nu gör vi så gott vi kan.

Förlängningstanken jaaaa------eller göra ljus-tornet i halva huset ;-)
den ideen är sååååå läcker och antagligen en snickares mardröm. Jag har ju alltid drömt om ett torn på huset och gör man så här får man ett urfint uterum samt ett torn(om man vill d v s )

Bevattningssystem här blir väl som vanligt 'kommunala fat' och kapillärmatta samt kanske timer och bevattning via slang på fat etc. Det löser sig :-)

Hälsar Ingrid
Samot
Jag måste komma in och berömma er för en mycket intressant tråd... Ska bli roligt att se vad ni får till i slutändan! smile.gif
Trädgårdsmannen
Tja eftersom vi skall ha rejäl sidohöjd men dessutom glas på den övre gaveltrekant som ni slipper då ni inte har nocktak tänkte jag att jag säket kommer att gå över ert pris med ca 50%.

Bra tips om 32 mm - takvinkeln tror jag inte är något problem när det gäller snö - men det är nog ett mycket trevligt U-värde på 32:an jmf med 16 mm.

Idag fick jag boken Uterummet som jag har avverkat 40 sidor i redan sedan jag kom hem och den är ju för katten nästan som en byggbeskrivning för precis det vi diskuterar, bra köptips via detta emminenta forum!! Kan varmt rekommenderas!!

För designmässig anpassning lutar det åt impregnerat virke som stomme och aluminiumpartier lackerat i vitt.

Boken rekommenderar starkt att ha ett stryktåligt golv typs gatsten eller liknande som man kan spola av med vattenslang - men då känns det som om elgolvvärme är vanskligt - spola vatten med ström under...nja, vad tror du?

Vad är skillnaden mellan metallhalogen gentemot högtrycksnatrium?

Antalet armaturer á 400 w beräknade jag på att dom angav (Willab) att en armatur räcker till ca 8 kvm - är det överdrivet?

Dysor har jag planerat in just för alla växter som älskar att få vattensprayade blad - dessutom kör dom ju stenhårt med det i Palmhuset och det måste bero på någon anledning? Kanske over do it - och det är ju vår gemensamma melodi wacko.gif

Det där med att använda luften från vinterträdgården undrar jag hur du menar för med tanke på den fuktkvoten bör i princip en indunstare vara nödvändig, eller hur har du tänkt?

Min nya bok rekommenderar starkt att eventuella väggar som vinterträdgården har mott norr måste vara helt i trä eller tegel och UTAN fönster - det kan väl inte vara nödvändigt, har ni någon del som vetter mot norr?

Vi har precis ätit och lämpligt nog ingick det mogna fina Avocado - måste bums plantera dem enligt Silvias rekommendation (en del skall tydligen sticka upp över jordytan). Får bli ett experiment - hon skriver samtidigt att den först med ett par meters höjd i uppvärmt uterum ger frukt...det gäller att börja i tid!!
Trädgårdsmannen
Tack för berömmet Samot - som du säkert märker är vi uppe i det blå - men kul har vi och stolligt kommer det att bli när det väl är färdigt...ciao
kerstin z5-6
Nu tyck jag ni är aldeles för sörlänningsblödig, _fast jag har ju ingen kondes jag.. tongue.gif from nov är det krutatorrt i luften här , min undran rör sig mest om hur jag ska kunna uppehålla LUFTFUKTIGHETEN dec -feb - brukar vara - 22 då -elektriskt hår .. hört talas om det ?
Dysor , va är de för tjoller..-vars är ni förresten -Kom till chatten vettja... wub.gif
fast Samot blir väl lessen då sad.gif
Vi lovar att referera Samot -allt .. laugh.gif
Varför jag undrar trädgårdsman är för att jag håller på med ett litet privat kostnads förslag till dej , Så takhöjd tack !!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Om Du använder polykarbonat i taket så är det itne så farligt dyrt, det är GLAS i taket som är dyrt.

Om jag var Du skulle jag göra allt av fönster och kanske göra gaveltrekanten i glas med kanske ...... åsså taket i poly - klar (opal går ju iofs bra det med och har kortare leveranstid)

Men det viktigaste är nog VEM bygger? Du eller en firma?
Firmor tar betalt - en stackers snickare och Du med vänner är bästa lösningen,

Hälsar Ingrid fundersamt

PS Jag ahr inte tänkt spola av golvet alls men så skall min vinterträdgård inte vara växthus...den skall vara vinterträdgård - det är en himla skillnad det ¨på den käre Åke Ts växthus .... iofs lär det bli knökfullt snart ändåååååå *LOL*
Trädgårdsmannen
Ok Kerstin - här kommer måtten i stora drag!

Bredd (måttet på husets gavel idag): 8 meter
Djup (utåt från gaveln): mellan 4-5 meter
Höjd till nock: ~ 6,3 meter
Sidohöjden kommer ungefär att bli den samma som vi idag har på
bostadshuset för att taket skall harmoniera med dagens takmått.

...nyfiken!!
Trädgårdsmannen
Jaha igår blev det sträckläsning av nya inköpet "Uterummet - hemmets gröna oas" av Åke Truedsson. Säger bara: VILKEN BOOOOOOOOK!!!!!! wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

Han förespråkar ju uppvärmning som går stick i stäv med våra idéer eftersom han anser att golvet måste vara tåligt och spolningsbart med slang samt att vissa växter inte bör stå i kruka utan rakt ner i den riktiga jorden, blir lite svårt att ha hel platta och elburen golvvärme då...

Däremot ger han mycket fina beskrivningar och värdefulla kommentarer till vilka växter som passar bra ihop vad gäller utrymmen, temperaturer och vintervila.

Jag fastnade naturligtvis för i princip allt han skrev om, vill nog ha följande:

- Aprikos (vintervila under +10 grader)
- Persika & Nektarin (vintervila max +8 grader under 1 månad)
- Vindruva (skulle helst stå i marken wink.gif )
- Fikon (vintervila under +12 grader)
- Kiwi (Actinidia deliciosa vill jag helst ha men det tycker han fungerar trots att den har grenar som normalt har blivit 4-8 meter på 5 år innan den ger frukt)
- Persimon (Vintervila på lägst -10 grader)
- Hela citrusköret som klarar +8 grader under vintervila såsom apelsin, citron, kumquats, meyers lemon, clementin, grapefrukt, lime, mandarin, pomelo, tangelo och satsumas.
- Passionsfrukt
- Guava

...mycké bli´re å sedan tillkommer ju blommor, kryddväxter och annat ätbart...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon