Min plantering under ett
äppelträd har jag nog berättat om tidigare här på forumet. Jag fick tyvärr inte med hela rabatten på bilden.
Jag klippte till en rund markmatta (svart som man kan köpa i större varuhus eller handelsträdgård), grävde upp ett gammalt grönsaksland som jag tog en del jord ifrån, öste jorden över duken och toppade med några säckar kogödsel. Sådde kryddkrasse första sommaren och slingerkrasse och ringblommor över hela ytan andra sommaren. För att slippa att ha katterna krafsande i landet lade jag över det avbarrade granriset som jag haft över rosorna på våren. När slingerkrassen växte upp, lade den sej uppe på riset och ringblommorna stack upp här och var. Inget rotogräs trängde igenom mattan, endast några fröogräs syntes, men de kvävdes snart av krassen. Det blev en riktigt tjusig blomsterkulle! (Vill man inte ha gula blommor så kan man välja en kortväxt sommarblomma i annan färg).
Nu tredje sommaren kan jag nog ta bort markmattan, plantera perenner och hoppas att de flesta rotogräsen tynat bort.
Föreslår att du planterar hasselört under buskar så slipper du ogräset där.
/Gunvor