CITAT (TeliaNet @ 30-01-2005, 22:52)
CITAT (izabelleask @ 30-01-2005, 22:30)
Nu har jag köpt en lågenergilampa, 6 watt! Är det för lite, är väl typ som en 30 watts vanlig lampa.
Har satt den 10-15 cm ovanför apelsinbusken och har satt in tiden att att den ska lysa mellan 6.00-22.00
Hur lång tid tror ni det tar innan man börja se framsteg?
Och kan jag börja ge den citrus näring nu efter jag låtit den torka redigt, eller ska jag vänta någon månad?
kan ju tillägga att jag aldrig har haft några blommor på den och den är 5 år gammal i år. och jag har satt den själv, tog en kärna från en apelsin jg åt för fem år sen.
låt den vintervila i ditt kylskåp, om den får plats.
att ha den kallt(svalt) + torrt + ljust och böja grenarna neråt påskyndar blomning.
ang. lampan.... den är lite för svag. tag och lägg till en sådandäran skrivborslampa med 9 eller 11w kompaktlysrör. annars kan du köpa en 23w lågenergi.
fotosyntesen är i gång på halvfart även om trädet vilar så på med så mycket ljus som möjligt!
Får inte plat i mitt kylskåp! Bor i en lägenhet och har inget annat utrymme än mitt vardagsrum. Men va sa du med att böja grenarna neråt?? Fattar inte riktig, ska jag göra det nu och hur ska jag kunna göra det? Hur länge?