Härligt stolliga skulle jag benämna er/oss...
Då förstår jag angående gasfönster, först och främst SKALL dom vara gastäta för isoleringseffekten, men naturligtvis skall man se till att välja ett fabrikat som även håller tät efter ett antal år...annars ser det ut som skräp. Vi har bytt alla våra fönster i hela huset nyligen just beroende på detta (det var i och för sig vanliga gamla treglas) för där kom in en massa smuts när tätningarna började läcka och det såg INTE roligt ut. Billigt blir det ju inte heller så jag vågar inte tänka på hur det skulle vara om man efter 10 år blev tvungen att byta ut ALLA fönster i en vinterträdgård - jösses det är ju där största kostnaden i en vinterträdgård ligger av vad jag förstår...
Det verkar vara bra idéer med luftcirkulation ni har i åtanke; små elektronikfläktar som punktförflyttar mindre mängder luft i närheten av fönstren, dom har massor att välja på hos ELFA (www.elfa.se), det är ju viktigt med både rätt luftkapacitet/h samt rätt ljudnivå (låg), dessutom komplement med stora takfläktar som i lugn takt sätter de stora luftvolymerna i omlopp.
Jag skall kolla upp det där med fjärilar, men de borde man väl föröka i någon form av terrarium, eller hur går det till?
Åkraberg vet jag inte ens vad det är - däremot tror jag att jag har hört ordet pelargon någon gång tidigare
Jag var inne på Botaniskas hemsida för ett tag sedan (länge sen jag var där fysiskt) men blev inte riktigt klok på deras öppettider för där stod bara att det är öppet från morgon till solnedgång - hur fasen skall man då veta när man skall åka dit när det regnar
Det är urkuuuuul med långa intressanta trådar som man får att leeeva för då slipper man att gå tillbaka flera sidor i forumet för att se vart katten den gamla stillastående tråden tog vägen, det är kul när man har så mycket att vädra ut och in att man kan hålla kvar tråden på första sidan...
...jag är inte klar med denna tråden än....hehe
Jag blir tokig av bara tanken av banan som ger frukt - dessutom mitt i vintern - ni tar död på mig och det värsta är att jag nappar på alla era fullständigt vansinniga och underbara idéer, frugan kommer att slå nå´t hårt i huvet på mig när jag återberättar detta ikväll....shit
Hur långt tror ni att ni hunnit i maj/juni?
Vad jag förstår blir ditt bygge ca 40 kvm Kerstin och ditt Ingrid har jag inte riktigt koll på? Vårt får nog en inneryta på ca 32-40 kvm beroende på om längden blir 4 eller närmare 5 meter.
Det luriga är att man tror sig veta precis hur man vill ha det och att man funderat igenom allt grundligt, men så kommer ni med nya tankar och viktiga områden att tänka på hela tiden och då blir man ju helt stollig...vi vill ju inte börja med detta förtidigt så att man efter ett tag när man byggt en bit upptäcker att man skulle gjort på ett annat sätt från början...
Har ni några uppfattningar om budget på era byggen? Jag har kommit så här långt med min budget:
"Budget: Vinterträdgård"
Summa= Jxxligt DYRT
Har ni kommit längre?