Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Den öppna orden under nyplanterade träd/buskar?
          carren
          Inlägg 30-01-2005, 20:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Vi har ett öppet hörn på vår tomt som jag ska försöka få lite mer skyddat genom att plantera ett gäng buskar och ett par träd i vår. Det här med att satsa på planteringsytor snarare än -gropar har jag förstått är vettigt. Samt att hålla jorden på dessa ytor öppna ett antal år.

Frågan är bara: Men ogräset då? Det lär invadera snabbare än jag med två småkillar och nyfödd bebis hinner hålla undan det. Kan man ta någon genväg runt rensjärnet? Täcka med fiberduk? Lägga på bark? (snor väl näring?) Täcka med grus (men hur gödslar man då?).

Hur gör ni med jorden under buskar och träd under etableringsåren?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 02-02-2005, 00:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2005, 23:50)
          Är det en häck ? Jag klarar min malushäck hyfsat med gräsklipp o rens en gång per säsong , men gräset/gräsmatte gräset- måste hållas borta minst 40 cm på var sida om busken -Och jag har minutiöst rensat den en gång innan jag började med detta
          Dessutom har jag en nedgrävd kantbräda mellan jord o gräsmatta
          Är det rugosa rosor kan de fixa gräset - men jag har sådana fördomar mot gräs.. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif så lyssna inte på mej .. smile.gif

Häcken är en relativt nyplanterad (fem år sisådär) syrenhäck med på ena sidan en åker och på andra sidan en fritt växande gräsyta. Häcken jar blivit minutiöst rensad varje år, men oftast inte på våren. Jag har sått gräsfrö på båda sidor häcken, och försöker hålla kortklippt, och har därmed fått lite bukt med kvickroten och tistlarna. Gräsklippet gör säkert nytta på den öppna jorden mellan plantorna men innehåller kopiöst med maskrosfrön. Var faktiskt tvungen att gräva upp några plantor för att kunna få bort maskrosorna som blev.

Rosorna (blandade sorter) står i en rad framför huset i något som någon gång har varit en rabatt. Dom är inte precis bortskämda. Kirskål har varit en effektiv marktäckare i många år, men nu när den äntligen är borta kommer allt annat ogräs upp. Rosorna har blivit gladare sedan kirskålen försvann, men frågan är vad jag ska ha i stället. Inte realistiskt att hålla öppen yta ogräsfri. Man ser ju ofta att rosor växer i ett pyttelitet hål i en stenläggning, så därför antog jag att dom inte behövde så mycket öppen jord......Funderade på att så gräs mellan dom, men det lutar i stället åt täckning med duk o bark.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 09:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon