CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2005, 23:50)
Är det en häck ? Jag klarar min malushäck hyfsat med gräsklipp o rens en gång per säsong , men gräset/gräsmatte gräset- måste hållas borta minst 40 cm på var sida om busken -Och jag har minutiöst rensat den en gång innan jag började med detta
Dessutom har jag en nedgrävd kantbräda mellan jord o gräsmatta
Är det rugosa rosor kan de fixa gräset - men jag har sådana fördomar mot gräs..

så lyssna inte på mej ..

Häcken är en relativt nyplanterad (fem år sisådär) syrenhäck med på ena sidan en åker och på andra sidan en fritt växande gräsyta. Häcken jar blivit minutiöst rensad varje år, men oftast inte på våren. Jag har sått gräsfrö på båda sidor häcken, och försöker hålla kortklippt, och har därmed fått lite bukt med kvickroten och tistlarna. Gräsklippet gör säkert nytta på den öppna jorden mellan plantorna men innehåller kopiöst med maskrosfrön. Var faktiskt tvungen att gräva upp några plantor för att kunna få bort maskrosorna som blev.
Rosorna (blandade sorter) står i en rad framför huset i något som någon gång har varit en rabatt. Dom är inte precis bortskämda. Kirskål har varit en effektiv marktäckare i många år, men nu när den äntligen är borta kommer allt annat ogräs upp. Rosorna har blivit gladare sedan kirskålen försvann, men frågan är vad jag ska ha i stället. Inte realistiskt att hålla öppen yta ogräsfri. Man ser ju ofta att rosor växer i ett pyttelitet hål i en stenläggning, så därför antog jag att dom inte behövde så mycket öppen jord......Funderade på att så gräs mellan dom, men det lutar i stället åt täckning med duk o bark.