CITAT (Ronny @ 02-02-2005, 21:08)
Handlar det om att plantera i zon I-II gör det ingen större nytta att lägga mer pengar på den sort som kallas vintergrön. L vulgare behåller större delen av sina blad lika bra och den som kallas vintergrön tappar också en del blad så i praktiken är det ingen skillnad förutom att den vintergröna har lite blankare blad.
Plantera så tidigt det går att få tag i plantor på våren ock klipp ner plantorna direkt. Finns ingen mening i att låta dom växa ett år för att sen klippa ner, Då förlorar man ju ett helt års tillväxt.
Jag håller inte med. Ligustrum vulgare tappar enligt min erfarenhet bladen betydligt tidigare även i zon I-II. De kan sitta kvar ett tag men absolut inte så länge som Ligustrum vulgare 'Atrovirens'
Många resonerar tyvärr som du vilket får följden att L. vulgare och L. v. 'Atrovirens' planteras sida vid sida i häckar vilket ser väldigt konstigt ut på vårvintern. Ett kalt parti och sedan ett bladbemängt parti i en och samma häck. Det är relativt vanligt, även i zon I-II. Jag föreslår en promenad i villakvarteren i t.ex. Malmö, Lomma eller Lund eller någon annan storstad i zon I-II för närmare studier av fenomenet.
Om du resonerar som så att du förlorar ett års tillväxt kan jag också säga att du förlorar häckens täthet i evighet. Ju tidigare efter etableringen (som Hannele säger) du beskär desto mer kommer plantorna att förgrena sig nedtill och därmed kommer tätheten i häcken att bli mycket bra. Det är bara att välja...
Att satsa på mindre plantor är en ekonomisk fråga. Hur mycket litar du på att du kommer att ha tid att sköta om planteringen så att etableringen blir bra? Med större plantor har du en säkrare etablering.