Ja damerna, stollesidan är jag nog totalt förlorad i...det får ni ta på er
Hur frösår man banan? Har du köpt frön någonstans, för det är väl inte så att du utgått från en vanlig köpebanan och torkat fröna?
Passionsfrukt låter lockande, har försökt ställa frågor på andra ställen på odla.nu om detta men ingen verkar ha kläm på om det går att få fram frukt eller om man bara får en aldrig så vacker grön växt. Jag älskar exotiska växter, men om de är fruktbärande växter vill jag att dom skall bära frukt även om jag skall odla dem, annars får det vara.
Vindruvor vill vi ju förstås ha, det måste väl gå att hålla en ranka i schack, jag har ju fått för mig att vi skall kunna sitta där uppe på "inomhusbalkongen" och plocka vindruvor och dricka rosévin om ett antal år...går mina drömmar i kras nu?
Kul att du kom söderöver Kerstin - förresten jag vet bara att du bor i zon 5-6, men vart mer i detalj?
Om tillfälle finns skulle vi själva gärna vilja få möjligheten att "våldgästa" ditt bygge Ingrid - man har säkert vägarna förbi, vart det nu är du bor...om inte så får vi väl se till att ha vägarna förbi...bilen behöver väl tankas
Du e rolig du, råkar bara så 70 sorters perenner, när man själv tydligen inte ens klarar av att så gurka i rätt månad...hehe, man lär väl sig!!
Glädjehuset har jag hört talas om men jag trodde det mest var en bok för renodlade hobbyväxthus som normala vettiga personer spetsar in sig på, så som jag var innan...men har dom intressant information i den boken även för våra hjärnsläppsidéer??
Själv tycker jag att Växthuset av Marie Åberg Secher är välskriven, dock märks det lite väl tydligt att hon är en av personerna bakom Classicum för bokens bilder och viss del av texten är specialanpassad efter deras produktsortiment...
Ingrid - jag tror att jag äntligen har fått koll på att du har treglas utan gas - vet du vilket U-värde du har på ett ungefär?
Jag får sticka in och göra en specialstudie i Universeum när den dagen kommer - har dock lite funderingar på det där med fjärilar också eftersom jag tror att man måste ha ett öppningsbart glasparti någonstans med tanke på värmen på sommaren och då kan dom små flygen sticka sin kos...kanske går att lösa med insektsnät, men då går det ju inte att passera in och ut...idéer?? Hur löser ni temperaturregleringen i ert hus Ingrid eftersom ni inte kan ha några automatiskt öppningsbara fönster som på ett växthus??
Botaniskas fik får jag kolla in, eventuellt till helgen, även Åkraberg skall alldeles strax få sig ett besök!!
Palmhuset har väl en föreläsning om exotiska växter i morgon klockan 18.00 tror jag, får se om jag kan locka med frun där....hmmm. Har inte varit där på två eller tre år...
Nej, nu måste jag kolla om det är idag eller morgon som Gröna Rum är, har för mig att det är i morgon, men om jag missar det så döör jag!
Först skall förresten Åkraberg få sig ett besök. Ciao ladies