B9 är senare än B396. Jag har bara ympat 5 av varje och B396 är överlag snabbare. Men det finns ett undantag en B9 ympad med pelaräpplet "Waltz" har gott i blomställning. Det är en ympning på en orotad B9 stamdel som satts som stickling. Jag har inte hjärta att ta bort den än. Jag satte några klena stambitar som pålägg till hösten och de lövar sig för fullt. Det var meningen att jag skulle följa ett danskt skema för kallusbildningen med +25grader i 9 dagar men detta avbröts då huvudparten av ympriset inte kommit än. Jag använder genomskinlig plast för att se när de växer ihop. ( Det är förungligt hur det är i naturen, två pinnar kan växa ihop och den ena ger rot och den andra växten.)

Däremot är vanligt vildapel verkligt sen av sig. Jag flera men ingen har spruckit i knopparna. (De grundstammar med rötter har satts i 2 liters läskflaskor och de orotade i 0,5 liters läskflaskor för att se rötterna. De med rötter har redan fått små vita rötter. De orotade har börjat att sätta lite gråvitt i kanten. Jag har två undervattningsbord, ena 75st 2 liters, det andra med 100 st. 0,5 liters, givetvis med belysning men nu +15-20) grader)