Jag skall plantera en ny rosenrabatt i vår, satte i höstas Rose de Rescht, Jens Munk, William 3 samt några gulbladiga berberis. Har tänkt beställa Léveque , William Lobb, Cardinal de R, Henry Martin, Aimable Amie, Blush Damask, Charles de Milles, Belle de Crécy, Swany, Louis B och Comtes de Chambord. Tänker samplantera med perenner i blått o silver, ev, komplettera med blekgult. Det jag undrar över då jag är rosnovis, är vad ni tror om färgerna. Jag tycker det är jättesvårt att se färgerna bara på bilder, jag önskar mig en rabatt i blårosa som vandrar över i mörkt rödblålila, vill alltså inte ha något som går i laxrosa eller orangerött, . Ni som sett dessa rosor i verkligheten, har jag valt rätt? Finns det några bättre val, skall jag ta bort några? Bor i zon 3-4, men vill ej "mecka" alltför mycket med rosorna. Rabatten är L-formad, "benen" är drygt 6 meter var, 2,5 meter som bredast för att smalna av till 1 meter. På utsidan av 90 gradersvinkeln skall bli en rosbåge med klätterrosor o clematis, funderar på William Baffin, hur är den? Mottager tacksamt tips på andra härdiga klätterrosor som kan passa i färg, rosbågen blir snarare en liten pergola, så det finns plats för fler. Vore hemskt roligt att få hjälp på traven av er !
|