Morron och ett svagt todeloo,
Här är en slak individ efter nattens f'låt kvällskursens övningar :-D
vi är priviligierade fyra stycken på den :-))
en jingel-författare, en operasångare en knasbolle vid namn Ingrid på Västkusten samt en trevlig dam - som i går berättade nånting fantastiskt så nu vet jag varför hon är med i de fyras gäng - hon har varit med om Gottöra! Wow!
Passisar har jag odlat och dragit upp ifårn frön och haft ihjäl ett antal ;-) och jag vet vart man köper dem också ;-)) HJ Gommer t ex i Holland - obs vansinnigt farligt länk detta - jag har funderingar på en liten semester igen :-D
http://www.kwekerijgommer.com/passiflora_f..._foto's.aspDet finns andra ställen med, men jag tycker den här räcker gott som start-snask va? *skratt*
Om Du kollar i Småpratsavdelningen så lade jag in lite dräggellänkar häromveckan - som bara handlade om exotiska uterumsväxter :-))
Och angående fönstren - fönsterna är itne fyllda med argon eller krypton - de har TORR luft i sig - d v s är inte gasfyllda. Iofs är välan luft en gas med fast en gasblandning i min bok, men i fönstervärlden räknas dessa inte som gasfyllda som de där med argon och krypton. Stålmannen på fall!
Skall kolla upp u-värdet - inget som fastnat i min skalle LOL!!!
Kerstin när Du kommer och har tid så kan jag släpa Dig på hemskestenstället i närheten av mig - det finns massor med ställen med Bohus-granit här på Västkusten och det är la fint det med - men den däringa andra skojiga stenen....den har de ;-D
Men det är ju detta med tid i kombination med Riksmötet ...hujjamig! Åsså TID att beskåda mina kirskålsodlingar *LOL*
Kom på att jag inte svarat på golv-frågan - nej vi är lite konstiga vi - ingen gjuten platta alls ........ - det är la 50 000 med om man tar en bil....
om Du kikar i mitt fotoalbum så finns det beskrivet om det jobbiga första dagen på förra årets semester .... 'utgrävningen' av muren ......ovanpå detta är alltså uterumsgolvet, men vi har alltihopa på ett gäng betongpelare - plintar som bär upp golvet, det är en 75 cm-1 meter fritt UNDER själva vinterträdgården - därav mina 'konstiga' avlopps funderingar...hehehe....
Eftersom vi itne har jord elelr markkontakt så är jag lite lur på om det blir en vinranka.....rosor har faktiskt jag med tänkt på som Kerstin, men jag har blöta ideer om de sorters rosor som skall odlas i uterum och som man odlade förr - de som itne ens klarar sig i zon 1 i Sverige ;-))
Självklart kan man visitera senare i vår - just nu innehålelr vinterträdgården enbart virke och isolerbalar - men det skall det snart bli ändring på - skall pinna ner den svårfångade elektrikern bara ;-))
Så planerna lyder citrus, passiflora, skall se om jag äntligen skall få storlek på mina ynkliga fröplantor av Strawberry guava samt lemon-guava om de överlevt vintern i växthuset, lagerbladsträd, persiko elelr aprikos eller nåt sådant smaskigt träd kanske.........palm - hmmm jag vill ha en Dicksonia :-D
men det beror på - palmeriet har jag itne bestämt mig om ännu då de ofta kräver det fuktigare än vad jag hade tänkt......en skruvpalm har jag DRÖMT om men DEN kräver sin plats.....vidare kan välan änteligen mina Agave få en stor kruka och få växa på sig..... chilisar i kvadrat och minut - man är välan fast där ;-))
kanske lite peppino......mmm......sedan skall jag fundera mer a- det ger sig ;-)
Myrtus ugni har jag undrat över om man kan lura att sätta frukt i uterum . Hmm.
Massa kul att testa och inte är det klart ännu! Den som väntar på någe gott....
Hälsar zombieX2 Ingrid som skall till Åkraberg antagligen lördag!!