God förmiddag damer!
Tack Ingrid för den helt underbara Hollands-länken, låt mig fråga: Vad innebär gruppbenämningen Passiflora exakt?
Vi har ett Citronträd sedan ett par år tillbaka som vi beskär så att det håller en höjd på ca 180 cm. Åldern är jag osäker på men stammen är ca 6-7 cm tjock så det är väl ett par år kan jag tänka mig. Står i 20 liters självvattnande kruka och får en dos citrusnäring i vattnet under den livliga årstiden.
Nu är det flyttat från vintervilan där det stått så ljust som möjligt fast i 12 grader ungefär, sparsamt vattnat.
Jag fick lite problem med ohyra i höstas - nå´t vitt skit som du Ingrid tipsade mig om hjälp med - köpte vad du sa och sprutade på ett par gånger - vips väck och har inte synts till sen dess
Det bär bra med frukt (man är ju glad så fort det kommer nå´t

) Men just nu sitter det runt 15 citroner i olika gula och gröna stadier på trädet. Dom smakar som citroner skall - inte som i affär´n...hmmm
Nu väntar jag med spänning att blomningen sätter fart så jag kan ut på jakt med min pollineringspensel (knyckt sminkpensel från kära frun..., populärt

)
Faktum är att jag har lyckats med många av mina pollineringsförsök - dock har jag plockat av en del frukter för att spara grenarna då vissa fruktsättnings har blivit på grendelar där det inte såg ut att tåla vikten av 4-5 citroner på samma ställe
Verkar vara rolig kurs Ingrid, härlig beskrivning (en jingel-författare, en operasångare en knasbolle vid namn Ingrid på Västkusten samt en trevlig dam - som i går berättade nånting fantastiskt så nu vet jag varför hon är med i de fyras gäng - hon har varit med om Gottöra! Wow!)
Jag skall kolla in dräggellänkarna men då blir det väl hjärtsnurp och plingplongtaxi till plåsterhuset på lunchen...
Givetvis lyckades du att få mig stolligt nyfiken på meningen: "Myrtus ugni har jag undrat över om man kan lura att sätta frukt i uterum" eftersom det låter som om det är någonting fruktbärande som är ätbart? TELL ME LADY!!
Åkraberg kollade jag in i går kväll och det ligger ju inte så långt bort, men just pellisar är ju inte kanske mitt största intresse - vad har dom annars som kan locka mig? Är det kanske någon annan helg som i så fall är mer passande för ett besök av stollig Trädgårdsman?
Nu har jag surfat på Internet sedan halv nio så jag skall för omväxlings skull prova att jobba lite