Jag köper inte heller påsjord på rea. Många blandningar är så sura och innehåller alltför mycket torv. Förutom att växterna växer illa så håller inte jorden strukturellt heller. Efter ett par veckor är den som en kaka med sprickor i, och vattnar man rinner vattnet som på en gås...
Däremot tycker jag att påsjordarna som är KRAV-märkta är bra, åtminstone hyfsade. De är aningen för näringsrika för många nya plantor (och passar inte för frösådder, varken inne eller ute) men de håller mer än en säsong och bakar inte ihop sig.
Jag har satt mången buske och perenn direkt i den blandning som kommer med kogödseln. Köper KRAVmärkt även där. Underligt nog har ingen växt hittills kvävts ihjäl. Blandningarna verkar rätt harmlösa. Bäst är säkert om man kan blanda ut kogödseln med den jord man redan har.
Men på senare år har jag kommit att tycka än bättre om att hämta gödsel i egna sopsäckar det blir hästgödsel eftersom vi har så få kor och får i närheten. Väljer stall som använder halm i spiltorna - då brinner gödseln så att man inte kan ta i den med händerna. Sedan lägger jag denna längst ned där jag planterar (som en okomplicerad varmbädd) på ett djup där rötterna inte når ned. Året därpå vänder jag upp och ned på bädden och blandar med det lerigare och lite tröttare lagret som är ovanpå. Blandningen blir härligt svart med lagom mycket lera. Och så ned med obrunnen, färsk hästgödsel och halm igen.
Som sagt... Mina solrosor blev 4,5 meter höga i år med kraftigare stjälkar än man kunde greppa med handen - med denna blandning.
Cilla
--------------------
|