Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plattor på biluppställningsplats, Kostnad??
          Storpotäten
          Inlägg 06-02-2005, 21:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 4 922

Hej.

Vi har köpt en nytt hus. Biluppställningsplatsen kommer att vara hårdgjord och avgrusad. Vi vill dock ha den plattsatt. Det kostar 520 kr/kvm för antikgrå munksten om vi vill att skanska ska göra det åt oss.... Eftersom ytan är ca 65 kvm stor så blir det ju en hel del pengar. Jag undrar därför om ni skulle rekommendera att vi gör det själva istället?

Jag undrar också ifall någon har tips på vart man köper billiga betongplattor/kullersten/munksten el dyl i Malmö med omnejd?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa zon 6
          Inlägg 07-02-2005, 21:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 1 034

Vad innebär avgrusad? Är det något bärlager av grus som är ihop-packat? I så fall antar jag att du lägger ut markduk och sedan börjar vid punkt 3 som jag beskrivit här nedan.

Jag gjorde nämligen så här:

1. Efter att ha grävt ur ca 25 cm djupt la jag en markduk ovanpå den tillplattade jorden.

2. Ovanpå markduken krattade jag ut ett ca 15 cm tjockt bärlager av 0-18 mm grus som jag sedan vibrerade ihop med en sk padda, så det blev hårt och slätt (och kollade att marken fortfarande lutade rätt).

3. Ovanpå bärlagret la jag ut två 5-cm höga trälister parallellt. Mellan dessa lister öste jag 0-6 mm sättgrus, la en bräda över dessa lister och drog, och fick på det sättet en jämn yta av 5 cm tjocklek att lägga plattorna på. Man arbetar sig på detta sätt igenom hela ytan som ska plattläggas. Om man behöver kapa några plattor eller stenar är en vinkelslip ett måste. Jag hade ganska många plattor att kapa så det lönade sig för mig att köpa en diamantklinga till vinkelslipen. De vanliga stenskivorna höll inte för mer än ca två kapningar.

4. När alla plattorna var på plats borstade jag ner 0-2 mm grus i fogarna. Det kan vara bra att vattna fogarna och fylla på med mer grus om det behövs så fogarna verkligen fylls igen.

I korthet var det så här jag gjorde. Det brukar alltid finnas beskrivningar med bilder i tidningar och böcker som du kan ta hjälp av. Kolla också med grusfirman eller dem du köper plattor/sten av hur tjockt bärlager du behöver. Det har med tjäldjupet att göra och vilken belastning det ska tåla. (Min plattläggning är inte körbar, å andra sidan går tjälen djupt.)

Åsa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 16:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon