Egentligen är jag förtjust i råttor

men inte i deras biverkningar eller deras framfart.
Jo, råttgift gör att råttorna (liksom möss) dör av inre blödningar, så småningom. Men inte direkt, utan de måste först äta upprepade gånger innan det blir dödligt för dem.
Detta för att råttor är kloka djur, och aldrig i livet ger sig på samma mat två gånger, om de känner sig sjuka av det. Om de har ätit av det ett tag först, så kopplar de inte sammanhanget.
När jag hade höns och kalkoner, hade jag råttor också. De var söta och fina, men sånt går ju inte för sig i alla fall, så jag tog många av dem i burfälla och så knäckte grannens hund nacken på dem i ett enda nafs.
En gång när jag kikade in i stallet där en av mina kalkonhönor hade kyklingar, stod det tre kalkonkyklingar och två råttor i ring runt matskålen och åt i god sämja. De kände nog varandra sen förut.
Sånt går ju inte heller för sig - så burfällor, och även gift var det som gällde även här. Väl undangömt så bara råttorna kom åt det.
Numera har jag inga råttor kvar. De försvann långt innan den sista hönan (och därmed även de lockande hönsmaten) tog slut.
Men jag har dem på videofilm

.